خبرگزاری کار ایران

مدیر عامل شرکت مهنسی و توسعه نفت در حاشیه نمایشگاه بیستم:

حاشیه‌ها دست ما را برای داشتن نیروی کارامد بسته است/پیش بینی 15 میلیارد دلار برای سرمایه گذاری در غرب کارون

سقف سرمایه گذاری شورای اقتصاد برای غرب کارون حدود ١٥ میلیارد دلار پیش بینی می شود که شامل آزادگان جنوبی، یاران جنوبی، خط لوله اهواز ـ بوستر به بهرگان می شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا ، عبدالرضا حاجی حسین نژاد در حاشیه بیستمین نمایشگاه بین المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی در جمع خبرنگاران در خصوص سپرده شدن پروژه های جدید پس از کنفرانس لندن و قابلیتهای کارفرمایی در مدیریت پروژه های جدید گفت: در شرایط فعلی هیچکدام از اولویتهای ما برای مدیریت خوب پروژه ها وجود ندارد و لذا باید کیفیت کار را با توجه به امکانات و شرایط موجود محاسبه کنیم.

وی افزود: شرایط امروز این شرکت برای واگذاری پروژه های جدید به آنها شرایط سختی است و طبق برنامه قراراست فاز ٢ میدان سلمان، فازهای ٢ و ٣ میدان گازی کیش، آزادگان جنوبی، فاز ٣ میدان دارخوین و چنگوله به عنوان پیشنهادهای شرکت مهندسی توسعه نفت در کنفرانس لندن معرفی شوند و چنانچه سرمایه گذاران از این پروژه ها استقبال کنند باید با یک برنامه ریزی مشخص توسعه این میدانها را آغاز کنیم.

حسین نژاد تصریح کرد: البته در مورد فازهای بعدی یادآوران و آزادگان شمالی و جنوبی مطالعاتی صورت گرفته که هنوز قطعی نیست و باید در خصوص معرفی در کنفرانس لندن تصمیم گیری شود.

وی با اشاره به اینکه  از نظر نیروی انسانی کارآمد با محدودیتهای قابل توجهی مواجه هستیم افزود: موانع قانونی و برخی حاشیه ها دست ما را برای داشتن نیروی کارآمد بسته و به همان نسبت نمی توانیم نقش کارفرمایی خود را درست اجرا کنیم.

مدیر عامل شرکت متن گفت: برای پروژه های جدید علاوه بر تجهیزات و امکانات، نیاز به حداقل افراد متخصص داریم تا بتوانیم برای شرایط امروز پروژه ها تصمیم بگیریم و به این ترتیب با شرایط حداقل نیروی انسانی و حداکثر کار مواجه خواهیم بود.

وی ددر خصوص فاز 2 یادآوران اظهار داشت: این پروژه در فاز دوم برای تولید ٥٠ هزار بشکه توسط چینی ها پیش بینی شده است که با محاسبه فاز نخست در مجموع به ١٣٥ هزار بشکه خواهد رسید و در مورد فاز سوم نیز مطالعاتی صورت گرفته است.

وی در مورد وضع فعلی تولید در مسجدسلیمان پس از آسیبی که دیده است، گفت: تولید اولیه برای این میدان ٢٥ هزار بشکه در نظر گرفته شده بود اما در همان دولت قبل با مصوبه شورای اقتصاد این رقم به ١٠ هزار بشکه کاهش یافت. در ادامه نیز به دلیل کیفیت کم اجرای پروژه، اشکال در کار و فرسودگی، تاسیسات روزمینی با مشکل مواجه شد.

حسین نژاد افزود: طی چند ماه اخیر و پس از محاسبه حجم خسارات از پیمانکار چینی پروژه خواستیم تا قبل از گرفتن بدهی خود و توافق نهایی این پروژه را اصلاح کند. در حال حاضر نیز مذاکره با این شرکت ادامه دارد و هنوز به توافق نرسیده ایم.

وی در مورد تامین مالی پروژه های آزادگان نیز گفت: این پروژه ها از محل منابع شرکت ملی نفت تامین می شود و در حال حاضر شرکتی با نام «صبااروند» که زیرمجموعه صندوق بازنشستگی نفت است مسئولیت پیگیری اعتبارات بند ق را بر عهده گرفته و قرار است با روش بیع متقابل با نفت اروندان قرارداد داشته باشد. البته اختیارات اجرایی این پروژه را به متن منتقل می کند و در واقع این شرکت یک محلل قانونی بین مجموعه تامین کننده اعتبارات از محل بند ق و بخش کارفرمایی یعنی شرکت متن است و ما به نیابت از این شرکت SPV قرارداد را امضا خواهیم کرد.

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت یادآور شد که در حال حاضر در مورد نحوه تامین مالی و گردش پول به صورت ریالی یا ارزی با مشکل مواجه شده اند و افزود: بخش عمده پول موردنیاز ما ریال است ولی اعتبارات حاصل شده از محل بند ق ارزی است و این موضوع و تبدیل ارز به ریال برای ما مشکلاتی را به وجود آورده است.

حسین نژاد اظهار امیدواری کرد که طبق قول داده شده تا خرداد ماه پیگیریهای حقوقی و اداری این تامین اعتبار پایان یافته و امکان دسترسی به این اعتبارات برای شرکت متن فراهم شود.

وی تاکید کرد که سقف سرمایه گذاری شورای اقتصاد برای غرب کارون حدود ١٥ میلیارد دلار پیش بینی می شود که شامل آزادگان جنوبی، یاران جنوبی، خط لوله اهواز ـ  بوستر به بهرگان می شود.

حسین نژاد افزود: تاکنون مسدودی ما برای این پروژه ها دو میلیارد دلار بوده است و باید این طرحها را به تولید برسانیم تا بتوانیم از مابقی این اعتبارات استفاده کنیم.

کد خبر : ۲۷۵۵۵۴