خبرگزاری کار ایران

عماد حسینی در حاشیه نمایشگاه بیستم نفت:

شرکت‌های داخلی نگران رفع تحریم ها نباشند/583 شرکت از لیست ممنوع المعامله‌ها خارج شدند

asdasd
کد خبر : ۲۷۵۵۸۲

583شرکت از لیست شرکتهای ممنوع المعامله خارج شده اند که حدود ٩٠ درصد شرکتها امکان برگشت و امضای قرارداد با صنعت نفت را دارند و حدود ١٠٠ شرکت نیز در حال بررسی است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سیدعماد حسینی، معاون وزیر نفت در امور مهندسی در حاشیه دومین روز بیستمین نمایشگاه بین المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی در جمع خبرنگاران با بیان اینکه فضای پس از تحریم قطعا فضای متفاوت و خاصی خواهد بود، گفت: ما باید با برنامه ریزی وارد این فضا شویم در غیر این صورت پراکندگی در وظایف مشکلات زیادی را برای ما به وجود خواهد آورد.

وی افزود:  دولت یازدهم تعامل با پیمانکاران و سازندگان صنعت نفت را جزو وظایف اصلی خود قرار داده و اولویت ما تعامل بیشتر با بخش خصوصی است.

حسینی خلاءهای قانونی و سیاستگذاری در درون نفت، عدم تعریف نشدن روابط بین پیمانکار و کارفرما و نیز مسائل مدیریتی دست و پاگیر را از جمله موانع ارتباط با بخش خصوصی برشمرد.

وی ادامه داد: با تشکیل این کمیته های حل اختلاف می توانیم مشکلات را رفع کنیم اگر چه ممکن است  دغدغه ها برطرف نشود اما می تواند راه حلی برای جلوگیری از مشکلات و اختلافات باشد البته در این کمیته ها ملاحظات قانونی و شیوه نامه های اجرایی وجود خواهد داشت و تلاش می کنیم اختلافات را به حداقل برسانیم تا پرونده های قضایی موجود بین کارفرمایان و پیمانکاران کاهش یابد.

وی در خصوص مناقصات شرکت نفت گفت: شرکت در مناقصه های میدانهای مشترک مستثنی از قانون مناقصات است و شیوه ای متفاوت دارد و باید مطابق با آیین نامه مناقصات شرکت ملی نفت برگزار شود اما بقیه مناقصه ها طبق شیوه نامه عمومی وزارت نفت انجام می شوند و ما برای اصلاح این شرایط دو بند را برای شفاف سازی در نظر گرفتیم که یکی از این موارد حضور خود شرکت کنندگان در جریان مناقصه و باز شدن پاکات است. همین یک مورد می تواند بسیاری از مشکلات و اختلافات را برطرف کند.

حسینی همچنین گفت: یکی دیگر از اقدامات در حال اجرا نظام مدیریت داراییهای فیزیکی وزارت نفت  است تا نسبت به داشته های صنعت نفت اطلاع پیدا کنیم تا بتوانیم بصورت متمرکز صیانت کنیم البته ممکن است طولانی شود.

وی همچنین در خصوص برنامه ریزی برای تهیه سند راهبردی مدیریت خوردگی گفت: جلسات با شرکتهای تابعه وزارت نفت داشتیم و کمیته های اجرایی آن احیا شده است.

وی با بیان اینکه بیش از ٥٠ درصد تجهیزات صنعت کشور را تجهیزات صنعت نفت تشکیل می دهد، افزود: داراییهای این حوزه بسیار زیاد و قابل توجه است  لذا با توجه به 100 سال تاریخ نفت دچار خوردگی شده اند  که با تهیه این نظامنامه اجرایی می توانیم از تجهیزات باقیمانده استفاده بیشتری داشته باشیم.

وی در ادامه به  اجرای مهندسی ارزش از دیگر اقدامات در حال انجام اشاره و اظهار داشت: گفت: این مسئله در میادین مشترک باید مدنظر قرار دارد.

وی همچنین از تشکیل اداره کل نظارت بر ارزیابی ضوابط اجرای پروژه ها در میدانهای مشترک گفت و افزود: با تشکیل این اداره کل اولویت بندیهای پروژه ها بر اساس ارزشیابی مشخصی تعیین شده است و اولویت بندی که وزیر نفت برای پروژه های اصلی گذاشته از همین مسیر تعیین شده است. به این ترتیب تمرکز روی چند پروژه اصلی خواهد بود و نظارتهای کافی اعمال می شود تا پروژه در زمان مقرر به نتیجه برسد.

معاون وزیر نفت  با اشاره به نگرانی برخی از شرکتهای داخلی برای حضور شرکتهای خارجی پس از رفع تحریمها گفت: قطعا اجازه نخواهیم داد کوچکترین مشکلی برای شرکتهای داخلی ایجاد شود، حتی در مدل قراردادهای جدید نیز این نگرانی لحاظ شده تا شرکتهای خارجی برای اجرای پروژه هایشان از تجهیزات و سازندگان داخلی استفاده کنند.

وی در خصوص برنامه ریزی برای پروژه ها پس از رفع تحریم گفت: جلساتی  برگزار شده در این خصوص برگزار شده تا در مورد نگرانی ها، برنامه ریزی ها و راهکارهای اجرایی پروژه ها پس از تحریم بررسیهایی صورت گیرد.  

حسینی گفت: فضای پس از تحریم قطعا فضای متفاوت و خاصی خواهد بود و ما باید با برنامه ریزی وارد این فضا شویم در غیر این صورت پراکندگی در وظایف مشکلات زیادی را برای ما به وجود خواهد آورد.

حسینی همچنین اظهار داشت: با مدیریت و برنامه ریزی صنعت نفت طبق دوره زمانی دولتها مخالفم و نباید برنامه ریزی پروژه ها و اقدامات اجرایی را برای عمر یک دولت در نظر بگیریم.

حسینی همچنین گفت: ٥٨٣ شرکت از لیست شرکتهای ممنوع المعامله خارج شده اند که حدود ٩٠ درصد شرکتها امکان برگشت و امضای قرارداد با صنعت نفت را دارند و حدود ١٠٠ شرکت  نیز در حال بررسی است.

وی در خصوص  امضای تفاهمنامه با سازمان ملی استاندارد گفت: با تهیه این استاندارد مشکلات بسیاری از سازندگان برطرف می شود و تایید صلاحیت و محصولات شرکتها تسهیل می شود.

وی در ادامه گفت: تهیه نفت کد برای تمام کالاها و تجهیزات صنعت نفت از دیگر اقدامات است که تا کنون بیش از ٩٠٠ قلم از کالاهای صنعت نفت در سامانه کالای نفت ثبت شده است و روند ثبت بقیه اقلام تا بیش از یک میلیون قلم کالا ادامه خواهد داشت و امیدواریم با یک روند رو به رشد به زودی تکمیل و به نتیجه برسد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز