خبرگزاری کار ایران

شعبانپور در نمایشگاه بیستم نفت:

تولید 6 میلیارد فوت مکعب گاز تا پایان سال جاری/تولید از لایه نفتی پارس جنوبی در سال 95

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا مبنی بر برنامه برای لایه های نفتی پارس جنوبی گفت: اخیرا سکو به دریا حمل و نصب شده و برای فاز اول 35 هزار بشکه تعریف شده که در سال 95 به تولید می رسد وبرای فاز 2 نیز عملیات اکتشاف را آغاز کرده ایم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علی اکبر شعبانپور مدیرعامل شرکت نفت گاز پارس در نشست حاشیه ای بیستمین نمایشگاه نفت ، گاز، پتروشیمی و پالایش با اشاره به اینکه با آغاز به کار دولت جدید 17 فار همزمان در اولویت تولید و بهره برداری قرار گرفت، اظهار داشت: طبق برنامه ریزی وزارت نفت طرح‌ها به دو اولویت تقسیم شد یعنی 7 فاز 12، 15، 16،‌17، 18 در اولویت اول و بقیه فازها در اولویت دوم قرارداد و شرکت نفت و گاز پارس نیز تمرکز خود را روی طرح‌های اولویت‌دار اول گذاشت.

وی افزود: با تلاش‌هایی که داشتیم در سال 92 توانستیم فاز 12 A را به تولید برسانیم و شیرین سازی و تزریق گاز در اواخر اسفند به انجام رسید یک ردیف شیرین سازی فاز اول و 14 میلیون مترمکعب برداشت داشتیم که از این میزان 12 میلیون متر مکعب به شبکه سراسری تزریق شد و همچنین سه سکوی A، B، C به مرحله بهره برداری رسید واحدهای گوگرد سازی و شیرین سازی ومیعانات و همچنین احیای گلایکول به مدار تولید رسید و در اواخر سال گذشته افتتاح شد.

وی همچنین گفت: در سال 92 ،دو سکوی فاز 15 و 16 نصب و راه اندازی شد و از این فازها هر کدام 650 میلیون فوت امکان برداشت بود همچنین 4 ردیف شیرین سازی بدون محدودیت تولید داشتیم.

شعبانپور ادامه داد: در فازهای 7 و 8 نیز 14 تا 15 میلیون متر مکعب تولید داشتیم و لذا در کل 125 میلیون مترمکعب گاز در سال گذشته به شبکه سراسری تزریق شد و زمستان خوبی را پشت سرگذاشتیم.

وی همچنین گفت: در سال گذشته همزمان روی 6 سکو روی دریا کار کردیم که البته نیروی متخصص و کار سنگینی را می طلبید.

مدیر عامل شرکت نفت و گاز پارس تصریح کرد: برای سال 94 نیز 100 میلیون متر مکعب تولید پیش بینی شده که با تکمیل فازهای 12، 15، 16، 17، 18 به ظرفیت اسمی تعیین شده خواهیم رسید.

وی اظهار داشت: برای فاز 12 برنامه داریم که به 2.5 میلیارد فوت مکعب، فازهای 15، 16 2 میلیارد فوت مکعب و برای فازهای 17، 18 با توجه به اینکه در بخش حفاری عقب هستیم مجموعا به 1.5 میلیارد فوت مکعب خواهیم رسید و در مجموع 6 میلیارد فوت مکعب تولید گاز خواهیم داشت به اضافه اینکه اگر بخش‌هایی از  فازهای 19، 20، 21 نیز راه‌اندازی شود به تولید 200میلیوت مترمکعب دست پیدا خواهیم کرد. البته امیدواریم که مسائل مالی اثر نگذارد.

شعبانپور ادامه داد: پیش بینی کرده بودیم که علاوه بر طرح‌های اولویت دار روی طرح‌های دیگر هم کار کنیم اما به دلیل مسائل مالی این امکان برای ما بوجود نیامد اما تلاشمان این است که تا پایان سال بخشی از این طرح‌ها را نیز به تولید برسانیم.

وی درخصوص جذب سرمایه گذاری خارجی اظهار داشت: جذب سرمایه در شرکت ملی نفت انجام می شود و نفت و گاز پارس در این زمینه اقدامی صورت نمی دهد.

وی در پاسخ به اینکه آیا برای افزایش تولید گاز در سال جاری با توجه به اینکه سال گذشته به 125 میلیون مترمکعب گاز تولیدی رسیدیم  برای امسال فقط 75 میلیون مترمکعب تولید خواهیم داشت اظهار داشت: در سال گذشته ظرفیت تولید 200 میلیون مترمکعب بوده که 120 میلیون مترمکعب به شبکه سراسری تزریق شد و امسال با توجه به ظرفیت تولید در سه فاز اولویت‌دار به اضافه فازهای 19، 20، 21 میزان تولید به 200 میلیون مترمکعب خواهد رسید.

وی همچنین در خصوص اینکه با توجه به اینکه قرار بود فاز 11 به عنوان طرح های قابل ارائه در کنفرانس لندن مطرح باشد اعلام آمادگی شرکتهای ایرانی برای سرمایه گذاری چه تفسیری دارد توضیح داد:در حال حاضر در فاز 11 B مذاکره برای حفاری را آغاز کرده ایم و تا اواخر خرداد ماه به نتیجه خواهد رسید. ضمن اینکه شرکتهای دیگری نیز برای ورود به این فاز اعلام آمادگی کرده اند.

وی اظهار داشت: بعد از امکان تامین مالی اولویت اول ما ارائه فازها به شرکتهای ایرانی خواهد بود.

وی در خصوص اینکه آیا با وجود افت فشار برخی مخازن در پارس جنوبی به ظرفیت اسمی خواهیم رسید یا خیر گفت: به دلیل حفاری بعد از یکسال روی چاهها یکسری کارها از جمله اسید کاری باید انجام شود بنابراین نباید تعبیر به افت فشار شود.

شعبانپور در خصوص تامین مالی فازهای بعدی پارس جنوبی و مسدودی 9 میلیارد دلاری صندوق توسعه ملی  گفت: ما برای فازهای 22، 24، 13 ، 20، 21 از صندوق توسعه ملی استفاده کردیم و در مورد فاز 13 نیز قراردادی با بانک عامل بسته شده و قرار است از بانک و صندوق توسعه ملی پول دریافت کنیم.

وی ادامه داد: برای فازهای 20، 21، 24 از بند( ق) تبصره 2 ،‌18 میلیارد دلار پیش بینی شده همچنین از طربق بند (ل) نیز مبلغ 4.8 میلیارد دلار برای توسعه  میادین اختصاص داده شده که از این میزان دو میلیارد دلار به پارس جنوبی اختصاص داده می شود.

وی در خصوص اولویت بندی طرح ها گفت: اولویت بندی ها براساس میزان پیشرفت انجام شده بود که تلاش شد طرح هایی که سریعتر به درآمد می رسند در اولویت قرار گیرند ضمن اینکه حجم و منابع مالی درصد پیشرفت شفاف بودن کل زنجیره تولید و همچنین عامل مرزی بودن مهمترین نقش را در اولویت بندی طرح ها داشته اند.

وی در ادامه به فازهای 17، 18 اشاره کرد و گفت: این فازها 4سکوی 500 میلیون فوت مکعبی دارند که در فاز 17، 18A  کار حفاری تمام شده و در 17، 18B دکلها مشغول به کار هستند و در هر کدام 11 حلقه چاه کار می کند که یک حفاری نیز در آذر ماه به اتمام می رسد و در دومی به دلیل اینکه برنامه حفاری به طول می انجامد به اواخر سال کشیده می شود بنابراین یک و نیم میلیارد متر مکعب در برنامه ما قرار دارد. 

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا مبنی بر برنامه برای لایه های نفتی پارس جنوبی گفت: اخیرا سکو به دریا حمل و نصب شده و برای فاز اول 35 هزار بشکه تعریف شده که در سال 95 به تولید می رسد.

شعبانپور افزود: برای فاز 2 نیز عملیات اکتشاف را آغاز کرده ایم.

وی اظهار داشت: به دلیل اهمیتی که لایه های نفتی دارند مدیریت ها متفق خواهد بود لذا نفت این میدان تحت مدیریت شرکت ملی نفت است.

شعبانپور در خصوص منابع مالی مورد نیاز توسعه میدان پارس جنوبی از طریق عرضه اوراق مشارکت اظهار داشت: امسال2  هزار میلیارد تومان برای این مورد پیش بینی شده است که برای عرضه آن باید هماهنگی‌ های مورد نیاز بین شرکت ملی نفت ایران و بانک مرکزی صورت گیرد.

وی در مورد حادثه برخورد یک شناور خارجی به پایه یکی از سکوهای مستقر در منطقه پارس جنوبی گفت: در ساعت یک و نیم بامداد روز دوم فروردین ماه امسال یک شناور با مالکیت نروژ و پرچم سنگاپور به یکی از سکوهای فاز 13 برخورد کرد که بعد از اقدامات اولیه و هماهنگی های لازم کارگروه HSE تشکیل تا نسبت به بررسی مشکلات ایمنی اقدام شود.

وی افزود: در بررسی ها مشخص شد که خوشبختانه نشتی گازی رخ نداده است و سیستم های ایمنی به موقع واکنش نشان داده اند اما چاه تفضیلی آسیب دیده است.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس جنوبی با اعلام اینکه بعد از این حادثه مجوز توقیف این شناور صادر شد، تصریح کرد: البته طی مذاکرات، آنها پذیرفتند که مقصر هستند لذا اقدامات در جهت پرداخت خسارت از طریق شرکت بیمه های شناور مذکور در دست پیگیری است.

شعبانپور در مورد میزان خسارت ناشی از این حادثه گفت: هنوز بررسی نهایی انجام نشده است بلکه مذاکرات با 2 شرکت برای بررسی دقیق و کارشناسی میزان خسارت باتوجه به پیچیدگی های آن در حال انجام است اما باتوجه به هزینه کارهای انجام شده حدود 300میلیون دلار این خسارت برآورد می شود.

وی ادامه داد: باتوجه به اینکه کارهای مقدماتی در جهت ایمنی این سکو از طریق روشن کردن چراغ های چشمک زن و مشخص شدن دقیق محل آن روی نقشه های بین المللی لذا آنها پذیرفته اند که مقصر هستند و باتوجه به اینکه دستور توقیف شناور مذکور صادر شده است اما پیگیری کار بر پایه مذاکرات انجام می شود.

شعبانپور با اشاره به تولید ٤٧٠ میلیون مترمکعبی گاز تا پایان سال ٩٤ از مخزن مشترک پارس جنوبی گفت: در صورت تامین منابع مالی با تحقق این موضوع اختلاف تولید ایران با قطر در این میدان کاهش می یابد.

وی پیشرفت فیزیکی، مرزی بودن و تکمیل شدن زنجیره تولید در فازهای اولویت دوم پارس جنوبی را مهمترین عوامل انتخاب و تمرکز شرکت نفت و گاز پارس روی فازهای باقیمانده اعلام کرد و گفت: امسال بر اساس برنامه ریزی صورت گرفته بیش از ٢ هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت برای پارس جنوبی منتشر می شود.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس در مورد آخرین وضع مذاکرات صورت گرفته با شرکت صدرا و قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء در مورد تسریع در ساخت ١٠ سکوی فازهای ١٣، ٢٢ تا ٢٤ و ١٧ و ١٨ اظهار داشت: از پارسال تاکنون مذاکراتی با این شرکتها داشته ایم و پیشنهادی مبنی بر به کارگیری توان شرکتهای فعال در بخش فراساحل برای تسریع در ساخت این سکوها داده شده است.

وی ادامه داد: شرکتهایی مانند تاسیسات دریایی، ایزوایکو و صف برای همکاری با قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء در زمینه ساخت سکوهای پارس جنوبی همکاری خواهند داشت.

شعبانپور مهمترین چالش کنونی شرکت نفت و گاز پارس را منابع مالی دانست و گفت: امیدواریم با پشتیبانی کارفرما و تدبیر مدیریت حاکم در صنعت نفت این چالش رفع شود وانگهی راه اندازی فازهای اولویت دوم با توجه به پیچیدگی مراحل نهایی ساخت این فازها یکی دیگر از چالشهای ما به شمار می آید.

شعبانپور درباره وضع رسیدگی به پرونده تصادف شناور سنگاپوری به جکت فاز ١٣ پارس جنوبی گفت: بر اساس برآوردهای اولیه اعلام شده از سوی پیمانکار، این جکت حدود ٣٠٠ میلیون دلار خسارت دیده است.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس ادامه داد: هم اکنون مجوز توقیف شناور برخورد کرده با جکت فاز ١٣ از منابع داخلی و خارجی اخذ شده است، اما تلاش می شود با مذاکره این مشکل رفع شود. 

 

کد خبر : ۲۷۵۶۳۹