خبرگزاری کار ایران

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت‌وگو با ایلنا مطرح کرد:

مشکلات مدیریتی؛ عامل انتخاب روش «مزایده» برای واگذاری استقلال و پرسپولیس

asdasd
کد خبر : ۲۷۵۶۷۶

در خصوص این دو باشگاه مشکلات مدیریتی یا مسائلی در زمینه اهلیت از نظر ورزشی و اقتصادی وجود دارد، که سبب شد ما روش مزایده را برای واگذاری این دو باشگاه انتخاب کنیم.

ابوذر ندیمی در گفت‌وگو با ایلنا و در خصوص بررسی وضعیت خصوصی سازی دو باشگاه استقلال و پرسپولیس گفت: بنده به عنوان عضو هیئت رئیسه فراکسیون ورزش مجلس شورای اسلامی و نیز یکی از چهار نفر عضو منتخب این فراکسیون به منظور پیگیری خصوصی‌سازی این دو باشگاه، مکررا با آقای پوری حسینی، چه در قالب فراکسیون ورزش و چه به عنوان نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، بر اصل واگذاری این دو باشگاه تاکید داشتم.

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: در خصوص اصل واگذاری مزایده از ابتدا دو مطلب وجود داشت، اول آنکه قیمت‌گذاری نباید به صورتی باشد که این واگذاری انجام نشود، در همین راستا برخی از کار‌شناس معتقد بودند که قیمت‌های مطرح شده در ابتدا واقعی نبودند. اما سازمان خصوصی‌سازی عنوان کرد بیش از آنکه ما درصدد فروش دارایی باشیم، قصد فروش برند را داریم.

وی در ادامه افزود: سازمان معتقد بود که ما کاری به سود و زیان فعلی نداشته و توجه خود را صرفا معطوف به پتانسیل این دو باشگاه کرده‌ایم که می‌تواند از جهات سودآوری و اقتصادزایی در آینده بسیار موثر باشد.

عضو هیئت رئیسه فراکسیون ورزش مجلس با اشاره به اینکه در گذشته عدد بیشتری برای قیمت پایه این دو باشگاه عنوان شد، اما این قیمت با تعدیل روبرو شد، گفت: باید در محدوده واگذاری و فروش این دو باشگاه به گونه‌ای عمل شود که هم به جهات ملی، اهلیت اجرایی و انطباق اداری تمامی زوایا مدنظر قرار گیرد، البته ممکن است همانطور که رئیس سازمان در گفت‌وگوهای رسانه‌ای مطرح کرده‌اند، جزئیاتی در این خصوص وجود داشته باشد که از طریق رسانه نتوان آن‌ها را عنوان کرد، چرا که گفتن این جزئیات خارج از اخلاق است.

ندیمی تصریح کرد: گفتنی است که نباید در عزم دستگاه‌ها برای واگذاری این دو باشگاه شک کرد، به همین علت ما در مجلس چه در قالب فراکسیون ورزش و چه در قالب کمیسیون اقتصادی، این مسئله را به نتیجه خواهیم رساند و اگر مجددا لازم باشد که محدود کننده‌های بیشتری را از جهت قانونی تامین کنیم، آن را در دستور کار قرار داده تا این موضوع به نتیجه برسد.

وی در ادامه افزود: هرچند که فرض بر این است که نیاز به تقنین نبوده و صرفا از مسیر نظارت می‌توان این کار را پیش برد.

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا روش خصوصی سازی این دو باشگاه صحیح است یا خیر؟ گفت: ما در اصل ۴۴ قانون اساسی که تصویب کردیم، رویکرد واگذاری را گاهی اوقات از طریق بورس، یا از طریق مزایده و در پاره‌ای اوقات نیز به شیوه ترک تشریفات پیش‌بینی کرده‌ایم. اما با این حال در بین این سه حالت بورس را بیش از دو گزینه دیگر در روند خصوصی‌سازی‌ها ترجیح می‌دهیم، چراکه فرصت عرضه و خرید سهام در بورس بیشتر است.

عضو هیئت رئیسه فراکسیون ورزش مجلس با اشاره به اینکه راهکار مزایده را نیز در شرایطی که ناچاری‌هایی در روند خصوصی سازی وجود داشته باشد، انتخاب می‌کنیم، گفت: به طور مثال در خصوص این دو باشگاه مشکلات مدیریتی یا مسائلی در زمینه اهلیت از نظر ورزشی و اقتصادی وجود دارد، که سبب شد ما روش مزایده را برای واگذاری این دو باشگاه انتخاب کنیم.

وی با اشاره به اینکه برای خصوصی سازی هر شرکت، ما تعداد خریدار را تعریف نکرده‌ و محدودیتی قائل نشده‌ایم، اظهار داشت: هرچند که دولت هم برای برخی از واگذاری‌های خود محدودیت‌هایی را قائل می‌شود، به طور مثال برای خصوصی‌سازی هواپیمایی ملی جمهوری اسلامی ایران یا هما نیز همین بحث وجود دارد که به علت کثرت بدهی‌های زیاد، امکان فروش آن در شرایط عادی فراهم نشده و روند واگذاری این شرکت با پیچیدگی‌هایی روبرو شد.

ندیمی در ادامه افزود: بنابراین در خصوص این دو باشگاه هم مشکلاتی همانند مشکلاتی که گریبان‌گیر شرکت هما بود، وجود دارد.

عضو هیئت رئیسه فراکسیون ورزش مجلس در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه نظر شما درباره اظهارات آقای نجف‌نژاد در خصوص اینکه احتمال تغییر شیوه واگذاری این دو باشگاه وجود دارد، چیست؟ گفت: بنده بعید می‌دانم که تغییر شیوه‌ای در خصوص واگذاری این دو باشگاه وجود داشته باشد، چراکه عامل محرک در این خصوص بودجه است، بودجه هم تا پایان سال برای این مسئله تعریف داشت و در حال حاضر ما نمی‌توانیم حکمی برای در این خصوص بزنیم، چراکه ردیف بودجه‌ای برای این خصوص در بودجه سال ۹۴ در نظر نگرفته‌ایم.

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در پایان خاطرنشان کرد: بنده هم به عنوان یکی از اعضای کمیسیون تلفیق بودجه باید عنوان کنم که در هنگام تصویب قانون، هیچ‌گونه پیش‌بینی برای محدود کردن یا نکردن تعداد خریدار ذکر نکرده و نیز هیچ مکانیزم جدیدی به منظور تبدیل شیوه اجرای خصوصی‌سازی در نظر نگرفته‌ایم، بنابراین باید قبول کنیم که این موضوع به گونه‌ای دیگر مدیریت شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز