خبرگزاری کار ایران

قمصری در نمایشگاه بیستم نفت:

4 میلیارد دلار بدهی‌های نفتی تسویه نشده است/بلافاصله بعد از لغو تحریم 500 هزار بشکه افزایش فروش خواهیم داشت

asdasd
کد خبر : ۲۷۵۸۰۴

در مجموع از یونان و شل و ایتالیا بیش از چهار میلیارد دلار طلب داریم که اعلام کردند پس از لغو تحریم ها پرداخت خواهند کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا،  محسن قمصری، مدیر امور بین‌الملل شرکت نفت در نشست جانبی بیستمین نمایشگاه نفت، گاز ، پالایش و پتروشیمی با بیان اینکه ما سه سال است که در تحریم مستقیم غربی‌ها علیه خودمان هستیم، اظهار داشت: تحریم‌های  اعمال شده در واقع تحریم خرید نفت خام است چون ما در فروش مشکلی نداریم و خریداران دچار سختی و تحریم‌ شده‌اند و هر کدام که وارد شدند شامل مجازات شدند.

وی افزود: بنابراین اصرار مذاکرات صلح بر این است که آزادی خرید نفت به جای فروش درج شود.

وی با اشاره به اینکه طی سه سال اخیر  بازار عوض شده  و قیمت‌های بالای صد دلار طی یک دهه گذشته اتفاقاتی را منجر شد اظهار داشت: طی این مدت امکان سرمایه‌گذاری در بسیاری از سیدهایی که قبلا اقتصادی نبود حاصل شد و همچنین اقتصادی کردن آرندهایی که مصرف انرژی را دچار کاهش کرد.

قمصری خاطرنشان کرد:  این تحقیقات فقط در ارتباط با کاهش مصرف انرژی فسیلی نبود بلکه مصرف انرژی‌های جایگزین را توسعه داده و با پیشرفت تکنولوژی در زیر سایه بالای نفت خام توسعه انرژی ذغال سنگ و اثرات آن را کاهش داده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه قیمت جهانی نفت خام مدیریت می‌شود اظهار داشت: مدیریت نفت خام توسط رقبا اتفاق نمی‌افتد. 

وی افزود: اگر به عوامل اقتصادی درسال ٢٠١٤ توجه کنید می بینید که تغییرات خاصی در رشد اقتصادی کشورها اتفاق نیفتاده است به عنوان نمونه اواخر سال ٢٠١٤ رشد اقتصادی آمریکا ٢ درصد بود درحالی که شاهد کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی بودیم درحالی که هم اکنون در اوایل امسال (٢٠١٥) رشد اقتصادی آمریکا شاهد افزایش ٢ دهم درصد بوده است اما قیمت نفت از اول سال تاکنون ١٠ دلار افزایش پیدا کرده است، بنابراین نشان می دهد که قیمت نفت ارتباطی به رشد اقتصادی کشورها ندارد.  

وی  میزان فروش نفت خام ایران را یک میلیون بشکه در روز اعلام کرد و گفت: فروش نفت بر اساس بودجه  تعیین می شود و ضمن اینکه  خریداران نفت نیز تاثیر دارنددر حال حاضر تعداد معدودی از پالایشگران سنتی اجازه خرید نفت ایران را دارند.

وی در خصوص میزان بازگشت محموله های فروخته شده از سوی بابک زنجانی گفت:  محموله های بابک زنجانی  شامل نفت خام، میعانات گازی و نفت کوره است و نفت کوره از سوی بابک زنجانی فروخته شده و محموله های نفت خام و ٥٠ درصد میعانات گازی نیز از سوی مدیریت امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران به فروش رفته است.

وی اولویت فروش نفت  گفت: بازار آسیا به دلیل نزدیکی و بعد مسافت اولویت اول فروش نفت ایران است، همانگونه که پیش از تحریم نیز ٦٢ درصد نفت ایران به  آسیا صادر می شده است و اگر تحریمها برداشته شود به طور قطع این تناسب رعایت می شود.

قمصری درباره این که آیا در طول برگزاری بیستمین نمایشگاه بین المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی با مشتریان نفت خام به خصوص از شرکتهای غربی مذاکراتی انجام شده است گفت: با چند مشتری از شرکتهای غربی مذاکراتی انجام شده است.  

وی افزود: ما با همه خریداران غربی در طول دوران تحریم ارتباط و مذاکره داشتیم و آنها آماده خرید نفت ایران بلافاصله پس از تحریمها هستند.

مدیر امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران در پاسخ به اینکه با برداشته شدن تحریمها ایران چه میزان پتانسیل برای فروش نفت خود خواهد داشت، افزود: شرایط بازار نسبت به سه سال قبل تفاوت های زیادی کرده است اما ما می توانیم بلافاصله تا ٥٠٠ هزار بشکه فروش نفت ایران را افزایش دهیم اما بیشتر از آن غیر ممکن نیست و زمان می برد، ضمن این که باید شرایط بازار را نیز ارزیابی کنیم.

وی درباره طلبهای نفتی ایران و شرکتهای اروپایی از کشورمان گفت: ما در حال حاضر به هیچ شرکت اروپایی بدهی نفتی نداریم.

وی ادامه داد:  آخرین بدهی ما به شرکت انی ایتالیا بوده است که با آنها تسویه کرده ایم. 

وی در خصوص  مطالبات نفتی نیز گفت: در مجموع از یونان و شل و ایتالیا بیش از 4 میلیارد دلار طلب داریم که آنها اعلام کردند بلافاصله پس از لغو تحریم پرداخت خواهند کرد.

مدیر امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران در خصوص تعامل با بخش خصوصی جهت فروش و تجارت نفت گفت: بخش خصوصی برای بازگرداندن وجوه نفتی ایران می تواند به ما کمک کند و همچنین باید تلاش کند در نقاط مختلف جهان بازار مصرف ایجاد و سهمی از این بازار دریافت کند.

وی افزود: نقش امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران در این همکاری می تواند این گونه باشد که ما تامین کننده نفت خام برای این شرکتها برای توزیع در نقاط مصرف جهان باشیم.

قمصری  گفت: بخش خصوصی به دنبال این است که نفت را با قیمتی ارزانتر از ما خریداری کند و بیشتر بفروشد که این نشان توان این بخش نیست.

وی افزود: بخش خصوصی باید در بازار ریسک کند و تنها به دنبال واسطه گری و دلالی نباشد چرا که اگر این گونه باشد در بازار انرژی نقشی نخواهند داشت.

مدیر امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران درباره قیمتهای کنونی نفت خام نیز گفت: معتقدم قیمت جهانی نفت خام به نوعی از سوی برخی مدیریت می شود، اما تمایل ندارم این گونه برداشت شود که ذهن ما به سمت رقبای ایران حرکت کند.

وی در  پیش بینی  قیمت نفت در سال ٢٠١٥ چیست، گفت: بعید است قیمت نفت به بیش از ٧٠ دلار برای هر بشکه برسد.

 

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز