خبرگزاری کار ایران

موز صدرنشین واردات شد+جزئیات

در فروردین‌ماه امسال، موز با ارزش کیلویی ۰.۸ دلار، در صدر میوه‌های وارداتی و هندوانه با ارزش کیلویی ۰.۲ دلار در صدر میوه‌های صادراتی قرار گرفت/ ۳۸ هزار تن سیب‌زمینی صادر شد.

به گزارش ایلنا، طبق آمار گمرک از واردات و صادرات در نخستین ماه سال جاری، هندوانه، در بین محصولات کشاورزی صادراتی صدرنشین بود. بر این اساس در فروردین ماه، ایران بیش از 91 هزار تن هندوانه صادر کرد که ارزش کل آن معادل با 22 میلیون دلار بوده‌است.

با توجه به این آمار، هندوانه در فروردین سال گذشته نیز با ارزش مشابه کیلویی 0.2 دلار، به میزان 102 هزار تن و با ارزش نزدیک به 23 میلیون دلار صادر شد.

بر این اساس صادرات هندوانه در ماه گذشته نسبت به مدت مشابه در سال قبل، به لحاظ ارزشی با حدود 6 درصد و به لحاظ وزنی نزدیک به 10.5 درصد کاهش مواجه بوده‌است.

از سوی دیگر موز با قیمت کیلویی 0.8 دلار بین اقلام عمده وارداتی در ماه گذشته جای گرفت. قیمت موز وارداتی در ماه مشابه سال قبل یک دلار بوده است.

بر اساس گزارش گمرک، در فروردین ماه، میزان واردات موز با 50 درصد افزایش به بیش از 42 هزار تن رسید و ارزش کل این واردات نیز در این ماه با نزدیک به 10 درصد افزایش نسبت به فروردین سال گذشته، حدود 33 میلیون دلار بوده‌ است.

گزارش گمرک از فروردین سال 1393 نشان می‌دهد که در این ماه ایران، 29 هزار تن موز را با ارزش 29.5 میلیون دلار وارد کرده‌بود.

همچنین در این ماه، کشور نزدیک به 55 هزار تن، گوجه فرنگی را با ارزش 18 میلیون دلار و با قیمت کیلویی، 0.3 دلار صادر کرد. صادرات این محصول نسبت به ماه مشابه سال قبل تغییرات چندانی نداشته‌است.

سیب‌زمینی از دیگر محصولات عمده صادرات ایران در این ماه بوده‌است که در این مدت به میزان 38 هزار تن از این محصول و با ارزش 15 میلیون دلار صادر شد. همچنین مجموع صادرات پیاز و موسیر نیز در این ماه، معادل 34 هزار تن و با ارزش 13 میلیون دلار بوده‌است.

خیار و خیار ترشی نیز در این ماه با قیمت 0.4 دلار، به میزان 19 هزار تن و ارزش 8.5 میلیون دلار صادر شد. صادرات این محصول در ماه گذشته نسبت به مدت مشابه سال قبل به لحاظ ارزشی نزدیک به 35 درصد کاهش را تجربه کرده‌ است.

انواع کلم نیز در این ماه به میزان 25 هزار تن و با ارزش 8 میلیون دلار صادر شده‌است. صادرات سیب تازه نیز نزدیک به 13 هزار تن و با ارزش 5.5 میلیون دلار بوده‌است.

کیوی در این ماه به میزان 6 هزار تن و با ارزش نزدیک به سه میلیون دلار و با قیمت کیلویی 0.5 دلار صادر شد که بر اساس این آمار صادرات کیوی در این ماه نسبت به فروردین سال گذشته، به لحاظ وزنی و ارزشی نزدیک به 45 درصد کاهش داشته‌است.

آمار گمرک حاکی از آن است که صادرات خربزه و همانند آن، در ماه قبل نسبت به مدت مشابه سال گذشته، بیش از دو برابر شده است. بر اساس این آمار ایران در اولین ماه سال، 5 هزار تن خربزه با ارزش 2.5 میلیون دلار صادر کرد. قیمت این خربزه‌های کیلویی 0.5 دلار بوده‌ است.

در فروردین سال قبل، مجموعا نزدیک به 2 هزار تن خربزه با ارزش بیش از یک میلیون دلار صادر شده‌بود.

کد خبر : ۲۷۵۹۱۴