خبرگزاری کار ایران

شعری مقدم در نمایشگاه بیستم نفت:

67 طرح نیمه کاره پتروشیمی منتظر تامین مالی/تولید پروپیلن راهکار رشد صنایع پایین دست

گروههای اروپایی و آسیایی میزان علاقمندی و برنامه ریزیهای خود را برای حضور در بازار ایران اعلام می کنند، اما در عین حال همه این موارد را منوط به رفع تحریم و رسیدن به توافق نهایی می کنند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، عباس شعری مقدم در نشست جانبی بیستمین نمایشگاه نفت، گاز، پتروشیمی و پالایش با بیان اینکه با اوضاع کنونی نمی توانیم برای صنعت پتروشیمی برنامه ریزی کنیم، گفت: باید برای برنامه ریزی  سرمایه و پول در اختیار داشته باشیم تا بتوانیم این برنامه ها را اجرایی کنیم، اما اکنون چنین شرایطی فراهم نیست و باید بخش خصوصی را برای این هدف فعال کنیم.

وی با اشاره به اینکه به ظرفیت رساندن واحدهای تولیدی موجود تا سقف ٦٠ میلیون تن یکی از مهمترین برنامه های ماست که تاکنون تنها ٤٥ میلیون تن آن محقق شده است، افزود: تلاش ما رساندن این رقم در سال ٩٤ به ٥٠ میلیون تن است و این ١٥ میلیون تنی نیاز به ٧,٥ میلیارد دلار پول دارد.

 شعری مقدم تصریح کرد: ما تلاش می کنیم بدون نیاز به پول و تامین خوراک این ٦٠ میلیون تن را عملیاتی کنیم.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در ادامه به ٦٧ طرح نیمه کاره پتروشیمی اشاره کرد و گفت: این پروژه ها  ٢٠ تا ٩٠ درصد پیشرفت دارند که باید برای تکمیل آنها برنامه ریزی شده و ارز تزریق شود.

شعری مقدم با بیان اینکه تعدادی از این واحدها از طریق فاینانس ٢ تا ٣,٦ میلیارد یورویی چین تامین مالی شده اند، ابراز امیدواری کرد که تامین مالی هر چه زودتر نهایی شود و همچنین ١٥ طرح از این ٦٧ طرح نیازی به ارز ندارند که با پیگیری به بهره برداری می رسند.

وی با اشاره به روند مذاکرات ایران با کشورهای عضو ١+٥ گفت: امیدوارم وزیر امور خارجه و همکارانشان در روند این مذاکرات موفق باشند، زیرا ما برای رسیدن به اهدافمان نیاز به سرمایه و فناوری داریم و هر دو این موارد با رفع تحریمها قابل دستیابی خواهد بود.

وی با اشاره به ملاقاتهای اخیر خود با گروههای اروپایی و آسیایی گفت: این کشورها به طور عمده میزان علاقمندی و برنامه ریزیهای خود را برای حضور در بازار ایران اعلام می کنند، اما همه این موارد را منوط به رفع تحریم و رسیدن به توافق نهایی می کنند.

شعری مقدم در خصوص حضور امریکاییها و مذاکرات با آنها نیز گفت: من در دیداری با یک شرکت اروپایی متوجه شدم که آنها یک شریک آمریکایی دارند و در واقع شریک آمریکایی از طرف اروپایی خواسته است تا ضمن حضور در بازار ایران برای حضور در پروژه های مختلف نوبت بگیرند، اما از صحبتهای من این گونه برداشت شد که قرار است هیئتی از امریکایی ها به ایران بیایند که این موضوع دور از واقعیت است البته یک شرکت اروپایی که شریک آمریکایی دارد در هفته های اخیر به تشویق شریک آمریکایی خود با ایران مذاکراتی انجام داده تا ازقافله سایر شرکت ها عقب نمانند.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در ادامه با اشاره به الزام حضور شرکت ملی صنایع پتروشیمی در صنایع پایین دستی گفت: موظف شدیم مشکلات صنایع پایین دستی را بررسی و برای توسعه آن برنامه ریزی کنیم و یکی از این اقدامات تولید پروپیلن است.

شعری مقدم ادامه داد:  باید پروپیلن تولید شود تا بتوان خوراک صنایع پایین دستی را تولید کرد البته تولید در صنایع پایین دست مشکلات دیگری دارد که شناسایی شده اند. 

وی با مقایسه صنعت پتروشیمی ایران و ترکیه گفت: با وجود اینکه در ترکیه محصولات پایه پتروشیمی تولید نمی شود و باید از خارج وارد شود اما قیمت های آنها توان رقابت در بازارهای جهانی را داراست.

وی با اشاره به نرخ بالای خوراک پتروشیمی ها، شرکت آریا ساسول آفریقای جنوبی و رازی را از جمله پتروشیمی های موفق برشمرد و گفت: این شرکت در ایران پروژه ای را در اختیار داشت، به دلیل ارزان بودن قیمت خوراک در امریکا، ٨ میلیارد دلار در آمریکا سرمایه گذاری کرد و سپس با فشار آمریکا از ایران نیز خارج شد.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی اظهار داشت: میزان تولید پروپیلن در حال حاضر کمتر از یک میلیون تن است و در سال آینده با هر دو فاز پتروشیمی کاویان به 5.5 میلیون تن خواهد رسید.

کد خبر : ۲۷۵۹۵۰