خبرگزاری کار ایران

رییس کمیته معدن مجلس شورای اسلامی در گفتگو با ایلنا:

ادعای وجود رانت در معدن چادرملو باید در دادگاه بررسی شود

asdasd
کد خبر : ۲۷۶۰۴۱

رییس کمیته معدن مجلس شورای اسلامی گفت: می دانیم که وضعیت ساخت و سازو پروژه های عمرانی خوب نیست و فولادی ها نیز نتوانسته اند تولیدات خود را بفروشند و همین امر باعث شده تا نتوانند بدهی خود را به معادن سنگ آهن بپردازند وشرکت چادر ملو برابر اعلام مدیران آن شرکت بیش از یازده هزار میلیارد ریال از شرکتهای خریدار محصول ، طلب دارند.

اسماعیلی در گفت و گو با خبرنگار ایلنا در خصوص اینکه امروزه به بهانه بهره مالکانه علیه چادرملو هجمه صورت می گیرد، گفت: از بهره مالکانه حمایت می کنیم زیرا بهره مالکانه مصوب مجلس و یک قانون است و همه معادن نیز ملزم به اجرای آن هستند بنا بر این اگر کسانی بر دریافت بهره مالکانه تاکید می کنند، آنرا هجمه در نظر نگیرید. اما اینکه عده ای به این بهانه سعی می کنند به تخریب مدیریت و توانمندی های معدن بپردازند یا آمار و ارقام غیر واقعی به نام بهره مالکانه اعلام می کنند، می توان از این مساله به عنوان هجمه یاد کرد.

وی در مورد اتهاماتی که علیه چادرملو مطرح می شود گفت: اینکه عده ای ادعا می کنند در این معدن رانتی وجود دارد باید دادگاه بررسی کند. قرار نیست اتهام زده شود و با آبروی عده ای بازی شود و آخر هم نتیجه این اتهام زدن ها معلوم نشود.

رییس کمیته معدن مجلس شورای اسلامی با ابراز تاسف از جریان سازی رسانه ای علیه چادرملو گفت:اینکه رسانه ها علیه این معدن اتهام می زنند و جریان سازی می کنند، به هیچ وجه درست نیست، زیرا این معدن کارهای بزرگی کرده و آنهایی که اتهام می زنند کافی است قدری با انصاف عملکرد این معدن را بررسی کنند.

وی با انتفاد از کسانی که در فضای رسانه ای حاشیه سازی می کنند گفت: اگر کسی ادعایی دارد، روش درست آن است که به دادگاه مراجعه کند. آنگاه هر رایی که دادگاه صالحه صادر کرد، ضمانت اجرایی دارد و باید آن رای اجرا شود.

اسماعیلی با تاکید بر اینکه بحث وارد آوردن اتهام به معادن از جمله چادرملو درست نبوده است گفت: جای طرح این قبیل مسایل در رسانه ها نیست زیرا تجربه ثابت کرده که حاشیه سازی رسانه ای بیشتر باعث دلخوری و یا بهتر بگوییم باعث نابودی مردم، مدیران و صنایع و معادن می شود بنا بر این باید از ورود به آن خودداری شود.

وی با تاکید بر اینکه بعد از این همه حاشیه سازی و اتهام زنی برای چادرملو، مشخص شد که هیچ کدام صحت نداشته است گفت: اشکال اخبار رسانه ها این است که خبری را منتشر می کنند و جنجال آفرینی می شود، اما بی شک تاثیر خبر منفی باقی می ماند و بدتر اینکه بسیاری از مردم عادت ندارند این قبیل شایعات را تا دستیابی به نتیجه نهایی دنبال کنند و تنها چیزی که در اذهان باقی می ماند، ادعاهای غیر واقعی نادرست است.

رییس کمیته معدن کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی افزود: اگر به صنایع و معادن از جمله چادرملو اتهامی وارد می شود، مردمی که این اتهامات را دنبال می کنند و دهان به دهان نقل می کنند، مسوول هستند آنرا تا آخر دنبال کنند و اگر متوجه اشتباه خود شدند، با شهامت به اشتباه خود اعتراف کنند نه اینکه سکوت کنند.

وی با تاکید بر اینکه مدیران چادرملو پیگیر تمامی این اتهامات بوده و هستند گفت: اشکال کار اینجاست که مدیران چادرملو پیگیر هستند و حاضرند نسبت به عملکرد خود پاسخگو باشند اما متاسفانه اتهامات و شایعه پراکنی ها کار خودش را کرده و تاثیرات منفی را بر جای گذاشته است.

اسماعیلی با تاکید بر اینکه به جریان سازی رسانه ای هیچگونه اعتقادی ندارد گفت: از رسانه ها می خواهم اطلاعات خود را در اختیار قوه قضاییه قرار دهند و پس از آنکه در این مورد رای صادر شد، آنگاه طبق روال قضایی نسبت به انتشار آن اقدام کنند.

وی معدن چادر ملو را بزرگترین مجموعه معدنی سنگ آهن ایران دانست و گفت: اگر بخواهم نام 3 معدن بزرگ سنگ آهن ایران را بر زبان بیاورم، چادرملو، گل گهر و سنگان است.

رییس کمیته معدن کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه در چادرملو گامهای بزرگی برداشته شده است گفت: اکتشافات این معدن بسیار عالی بوده، اما هنوز هم نیاز به کار بیشتری دارد و باید از ظرفیت این معدن استفاده شود.

وی در مورد فراوری سنگ آهن  در چادرملو گفت: این معدن از خام فروشی فاصله گرفته و در زمینه تبدیل سنگ آهن به فراورده به سوی خودکفایی می رود.

اسماعیلی با تاکید بر اینکه دولت باید به این معدن کمک کند گفت: دولت باید به اندازه ای به معادن کمک کند تا چادرملو و معادن این چنینی بتوانند به حیات خود که البته حیات اقتصادی کشور است ادامه دهند.

 وی با اشاره به اینکه در بودجه سال جاری کمکهای بزرگی به معادن چادرملو وگل گهر شد گفت: اول اینکه سهم بهره مالکانه از 30 درصد فروش به 25 درصد رسید که 5 درصد حذف شد و بقیه نیز به صورت پلکانی در آمد.

رییس کمیته معدن کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی افزود: اگر این معادن بتوانند سنگ آهن را به کنسانتره و سپس به گندله و یا آهن اسفنجی تبدیل کنند این 25 درصد به 15 درصد کاهش می یابد که این عدد کمی است. این قانون شده و پیشنهاد کمیسیون صنایع بر این بوده تا معادن به سوی فراوری گام بردارند واز خام فروشی فاصله بگیرند.

وی با تاکید بر اینکه باید برای حل مشکلات معدن چادرملو و دیگر معادن سنگ آهن کشور نیاز به تعامل داریم گفت: باید همدیگر را تحمل کنیم. نباید فشار به اندازه ای بر یک قسمت از صنعت و معدن بیاید که زیان ببینند وبرای حمایت از یک بخش، باعث زیان و فشار به بخش دیگر بشویم.

اسماعیلی گفت: می دانیم که وضعیت ساخت و سازو پروژه های عمرانی خوب نیست و فولادی ها نیز نتوانسته اند تولیدات خود را بفروشند و همین امر باعث شده تا نتوانند بدهی خود را به معادن سنگ آهن بپردازند وشرکت چادر ملو برابر اعلام مدیران آن شرکت بیش از یازده هزار میلیارد ریال از شرکتهای خریدار محصول ، طلب دارند و بدیهی است این موضوع  پرداخت حقوق دولت را نیز تحت الشعاع قرار میدهد . اما نباید این مشکلات باعث شود که معادن با رکود رو به رو شوند و باید همه تلاش کنیم تا با کمترین هزینه و مشکل از این بحران عبور کنیم.

وی از فولاد سازی ها خواست تا با معادن سنگ آهن مذاکراتی داشته باشند و گفت: این مشکل مقطعی است و صنعت فولاد باید بتواند با معدن سنگ آهن کنار بیاید تا هیچ کدام دچار بحران نشوند و البته دولت نیز باید شرایط هر دو طرف را درک کند و در حد توان به یاری آنان بشتابد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز