خبرگزاری کار ایران

تجارت خارجی ایران در فروردین آب رفت

در بخش صادرات هم کاهش ۳۴.۸۵ درصدی میعانات گازی از باقی اتفاقات چشمگیرتر بوده در کنار این کاهش اما گروه پتروشیمی رشد ۱۸.۸۱ درصدی داشته است.

 به گزارش ایلنا، فروردین امسال تجارت ایران نسبت به ماه مشابه سال گذشته کاهش یافت.

صادرات ۷.۷۷ درصد و واردات ۲۳.۰۸ درصد در این مدت نسبت به فروردین ۹۳ کمتر شده است.

در این ماه تراز تجاری کشور بدون احتساب میعانات گازی مثبت شد .

از آنجا که ارزش قطعی کالاهای غیرنفتی بدون احتساب میعانات گازی طی فروردین ۹۴ به دو میلیارد و ۲۰۹ میلیون دلار و ارزش واردات نیز در این مدت نزدیک به یک میلیارد و ۹۷۱ میلیون دلار رسیده است، لذا تراز تجاری کشورمان ۲۳۸ میلیون دلار مثبت شد.

در این ارتباط البته تغییر ارزش کالاهای صادراتی نیز بی‌تاثیر نبوده است. در مدت مورد بررسی متوسط قیمت یک تن کالای صادراتی نسبت به مدت مشابه سال قبل با ۲۶.۰۹ درصد افزایش و متوسط قیمت یک تن کالای وارداتی با ۷.۸۸ درصد افزایش در ارزش دلاری مواجه بوده است.

باز هم طبق روال چند ساله اقلام کشاورزی در صدر وارداتی‌هاست و از بین ۱۰ قلم عمده وارداتی ۸ قلم به بخش کشاورزی مربوط می‌شود.

ذرت دامی، جو، برنج، موز، کنجاله سویا، روغن پالم، دانه گندم و لوبیای سویا کالاهای وارداتی گنجانده شده در لیست ۱۰ قلم کالای عمده وارداتی است.

در بخش واردات کالاها نکته جالب آنکه واردات ایران از تمام قاره‌ها به جز آفریقا کاهش یافته و جالب‌تر آنکه این افزایش واردات ۳۴۱ درصد برآورد شده است.

ترکیب کشورهای صادرکننده کالا به ایران اما تغییری نداشته و کشورهای چین، امارات، جمهوری کره، ترکیه و هند پنج کشور عمده صادرکننده کالا هستند. با این تفاوت که صادرات آنها به ایارن در فروردین ماه به جز جمهوری کره با ۳ درصد افزایش باقی کاهشی بوده است.

در بخش صادرات هم کاهش ۳۴.۸۵ درصدی میعانات گازی از باقی اتفاقات چشمگیرتر بوده در کنار این کاهش اما گروه پتروشیمی رشد ۱۸.۸۱ درصدی داشته است.

کد خبر : ۲۷۶۰۹۹