خبرگزاری کار ایران

نایب رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان چرم در گفتگو با ایلنا:

قیمت جهانی چرم کاهش یافت/ صادرات چرم کاهش خواهد یافت

صادرات سال ۹۳ حدود ۱۲۰ میلیون دلار شد که نسبت به سال ۹۲ کاهش حدود ۲۰ درصدی را تجربه کرد و متاسفانه صادرات سال ۹۲ نسبت به سال ۹۱ نیز بالغ بر ۲۵ درصد کاهش داشته است.

محمد لاهوتی، در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا با بیان اینکه از اواسط سال گذشته قیمت جهانی چرم به شدت کاهش یافت، گفت: طی ۶ ماه گذشته بین ۶۰ تا ۷۰درصد از بهای پوست خام  کاسته شده که این موضوع بخشی متاثر از قیمت های جهانی و بخشی مربوط به وضع  عوارض صادراتی است.

وی علت اصلی این امر را از منظر جهانی کاهش  تقاضا و از منظر داخلی کاهش  کیفیت پوست ( سورتینک ) عنوان کرد و گفت: بدلیل عدم رعایت بهداشت در زمان حیات دام کیفیت محصول نهایی کاهش یافته و از همه مهمتر بدلیل وضع عوارض صادراتی بر صادرات (سالامبور و وتبلو) که از صادرکنندگان و اجبار در پرداخت  سنگین عوارض صادرات  یکباره کاسته شد.

وی ادامه داد: هجوم بیش از حد  کالاهای ایرانی به بازارهای هدف قبل از اجرا شدن عوارض بوداما هم اکنون قیمت کالاهای ایرانی در جهان تا مرز ۶۰ درصد نسبت به سال قبل کاهش یافته گرچه کاهش قیمت جهانی بوده  اما هیچ کالایی به اندازه محصولات ایرانی چنین کاهش قیمتی نداشته است!

وی با بیان اینکه بهای سالم‌ترین نوع پوست در کشتارگاه‌ها تا یک‌سوم کاسته شده گفت: تا سال گذشته  مرغوب ترین پوست خام گوسفندی بالغ بر  ۲۵هزار تومان  بدست تولید کننده  میرسید  اما هم‌اکنون قیمت همان پوست حدود  ۸هزار تومان شده است.

نایب رییس کنفدراسیون صادرات ایران  در پاسخ به این پرسش که آیا این موضوع بر روی قیمت‌های نهایی و محصولات داخلی نیز تاثیرگذار بوده است یا خیر؟، افزود:  قطعا کاهش قیمت پوست با  قیمت چرم  و محصول نهایی ارتباط  مستقیم دارد ولی از انجایی که در داخل  میزان تقاضا کمتر از ۱۵ درصد از میزان کل پوست استحصالی از نوع گوسفندی بوده و تولیدکنندگان محصولات چرمی در داخل بسیار محدود هستند و  تعرفه واردات چرم  نیز یکی از بالاترین رقم‌های تعرفه وارداتی کشور است لذا رقابت بسیار کم بوده و عملا به دلایل پیش گفته قیمت محصول که بدست مصرف کننده می رسد به میزان قیمت های جهانی در داخل کشور کاهش نمی یابد .

وی گفت : با  توجه به صادرات بیش از ۸۰ درصد  پوست گوسفندی بصورت (سالامبور و وتبلو)  و  همچنین وضع  عوارض صادراتی بر اساس نرخ های صادراتی گمرک که مربوط به سال های قبل است امروزه  صادرکنندگان به ظاهر عوارض ۱۰درصدی را پرداخت میکنند ولی در واقع  بیش از تا ۳۰ درصد عوارض به ناحق و  بر اساس فروش نهایی پرداخت می شود و علی رغم پیگیر ی های اتحادیه تا کنون موفق به تعدیل قیمت ها بر اساس نرخ روز و واقعی نشده ایم.

این عضو هیات نمایندگان اتاق تهران  افزود: براساس اعلام بانک مرکزی که هر ماهه شاخص قیمت‌های صادراتی بصورت رسمی اعلام می کند، طی چند ماه گذشته یکی از کالاهایی که با کاهش قیمت مواجه بوده پوست بوده و با توجه با امار گمرک ،  صادرات سال ۹۳  حدود ۱۲۰ میلیون دلار شد که نسبت به سال ۹۲ کاهش حدود ۲۰ درصدی را تجربه کرد و متاسفانه صادرات سال ۹۲ نسبت  به سال ۹۱ نیز بالغ بر ۲۵ درصد کاهش داشته است و لذا با توجه  به وضع عوارض صادراتی  و شرایط نامناسب موجود پیش بینی میشود امسال نیز این روند کاهشی ادامه یابد.

   نایب رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان سالامبور و چرم  ایران  گفت: با توجه به جایگاه  بالای ایران در جهان در خصوص استحصال پوست سبک  متاسفانه به این صنعت نه تنها توجه ای نشده بلکه موقعیت های گذشته را یکی پس از دیگری از دست داده است.

وی ادامه داد: از انجاییکه  تولیدات این صنعت میتواند  از پوست تا محصول نهایی را در بر گیرد لذا یکی از صنایع مهم ، اشتغال زا و ارز اور بوده لذا از مسئولین انتطار می رود با مد نظر قرار دادن پتانسیل های این صنعت و توجه واقعی به این صنعت بدنبال رفع موانع ساختاری ، حمایت منطقی ، اجرا کردن مصوبات مغفول مانده آن باشند.

  وی ادامه داد: یکی از مهمترین انها تبدیل چرمشهر ورامین به منطقه ویژه اقتصادی است که باعت جذب سرمایه گذاری مشترک خارجی ، ورود تکنولوژی ، واردات مواد ارزان قیمت و با کیفیت ، دانش فنی خواهد شد.

وی افزود:  قطعا وضع عوارض صادراتی هیچ کمکی به ارتقاء این صنعت و یا ایجاد ارزش افزوده بالاتر نخواهد شد.

  لاهوتی تصریح کرد: همانگونه که در سال ۹۱ صادرات ۲۰۰ میلیون دلاری با وضع عوارض به ۱۵۰ میلیون دلار تقلیل پیدا کرد و کاهش صادرات کراست و چرم  که محصول با ارزش افزوده بیشتر بود به مراتب بیش از سالامبور  و تبلو که کالایی عوارضی بود بر اساس امارها کاهش صادراتی همراه شد، نشان داد حتما وضع عوارض مضراتش بیش از فایده آن خواهد بود و امید است دولت خصوصا متولیان این صنعت با استفاده از نظر تشکل ها بدنبال احیای این صنعت با هدف گذاری مشخص و پیگیری ان تا رسیدن به اهداف آن باشند.

         

کد خبر : ۲۷۶۴۴۸