خبرگزاری کار ایران

وزیر راه و شهر سازی:

نابرابری در قرار دادها حقوق مهندسان را ضایع کرده است

برای رقابت در مجامع بین المللی به قواعدی نیاز داریم که می توانیم این قواعد را از جریان فیدیک دنبال کنیم و در این مسیر پیش برویم.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به توانایی بالای مهندسان ایرانی درمجامع بین المللی گفت: کشوری رشد اقتصادی دارد که به تعهدات  خود در قرار دادها متعهد باشد و نابرابری در قراردادها باعث می شود حق و حقوق مهندسان ضایع شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، عباس آخوندی در اولین کنفرانس فیدیک در ایران با اشاره به تاریخچه عضویت ایران در عالی ترین کنفرانس مهندسی گفت: کنفرانس فیدیدک از سال 53 شروع به کار کرد که ایران از 4 سال گذشته به فیدیک پیوست.

وی با اشاره به توانایی مهندسان ایرانی تاکید کرد: مهندسان کشورمان علاوه بر اینکه توانایی رقابت در پهنه سرزمین خود را دارند توانایی اینکه در صحنه بین المللی با کشورهای مختلف دنیا به رقابت بپردازند.

وزیر راه و شهر سازی ادامه داد: اما برای رقابت در مجامع بین المللی به قواعدی نیاز داریم که می توانیم این قواعد را از جریان فیدیک دنبال کنیم و در این مسیر پیش برویم.

این  عضو کابینه دولت یازدهم افزود: در علم اقتصاد نکته مهمی وجود دارد و کشورهایی رشد اقتصادی دارند که بتوانند مفاد قرار دادهای خود را اجرایی کنند و طرفهای قرارداد به تعهدات خود باید عمل کنند. قطعا کشوری که نتواند به قراردادها متعهد باشد رشد اقتصادی هم نخواهد داشت.

آخوندی با بیان اینکه تضمین اجرای قرار دادها نکته بسیار مهمی است که می تواند از حقوق مهندسان دفاع کند گفت: یکی از مهمترین ماموریتهای فیدیک همین است. طرفهایی که قراردادهایشان را اجرایی نمی کنند و لاف می زنند باید جریمه شوند.

وی تاکید کرد:نابرابری در قراردادها  باعث می شود حق و حقوق مهندسان ضایع شود طرفهای قرار داد معمولا نابرابر هستند یک طرف دولت قراردارد که از قدرت و زور سیاسی برخوردار است و یک طرف مهندسان که این قدرت را ندارند.

وزیر راه و شهر سازی معتقد است مهندسان باید به ساز و کار مالی هم آشنا شوند و قدرت مهندسان در صحنه بین المللی با دانش افزایش می یابد و وزارت راه وشهرسازی هم به لحاظ قانونی از مهندسان حمایت می کند.

آخوندی تاکید کرد: بدون شک مهندسان ایرانی شایستگی و توانایی حضور در پروژه های بین المللی را دارند و وزارت راه و شهرسازی هم از حضور جامع مهندسان مشاور در بازارهای رقابتی استقبال می کنند.

وزیر راه و شهر سازی با بیان اینکه خریدار خدمات مهندسی در جهان دولتها هستند گفت: استفاده از قوانین و مقررات فیدیک در انعقاد قراردادها بسیار مهم است و می تواند از عملکرد مهندسان دفاع کند.

وی ادامه داد: معمولا در مبادله کالا با پول هیچ مشکلی بوجود نمی آید اما در قرار داد منهدسی موضوع مهم ارزش افزوده است و قطعا مهندسان عامل این ارزش افزوده هستند.

وزیر راه و شهر سازی ادامه داد: اگر مهندسی ارزش افزوده داشته باشد و اما جبران خدمت نشود دستی به جایی بند نیست و تنها قرار داد است که از حق و حقوق مهندسان دفاع می کند.

وی در خصوص جایگاه فیدیک در بین جامعه مهندسان مشاور گفت: مهمترین ماموریت فیدیک ایجاد قوانین برابر در قراردادها است و الزام دو طرف به اجرای تعهدات است.

 

 

کد خبر : ۲۷۶۶۲۷