خبرگزاری کار ایران

مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران:

بانک اطلاعاتی قوی در میادین نفت و گاز نداریم

ما در میادین نفتی با فقر اطلاعاتی مواجه هستیم اگر ساختاری را در بحث نفت و گاز تعریف کنیم بسیاری از مشکلات در مخازن و میادین برطرف می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، هرمز قلاوند مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران در نخستین کنفرانس ملی ژئومکانیک نفت با محور تولید صیانتی گفت: شاید 20 سال است که موضوع ژئومکانیک در صنعت نفت و گاز کل دنیا ورود پیدا کرده است ولی در ایران هنوز در دست مهندسی و ساختار و بهره‌وری موفق نشدیم سازمانی را در این صنعت تعریف کنیم.

وی تصریح کرد: کارهای پژوهشی در حوزه ژئومکانیک مرتبط با نفت و گاز شناسایی و ویژگی‌های زمین شناسی شروع شده اما متأسفانه داده‌های ژئومکانیک در کشور کمتر است.

قلاوند با بیان اینکه اگر مطالعات زمین‌شناسی انجام ندهیم نمی‌توانیم به مسائل ژئومکانیک ورود پیدا کنیم و کارهای آزمایشگاهی تک محوری را در حوزه نفت و گاز انجام دهیم، اظهار داشت: هم اکنون بانک اطلاعاتی و دیتای قوی در میادین نفت و گاز نداریم.

وی افزود: باید مطالعاتی در زمینه ژئومکانیک صورت گیرد اما متأسفانه اطلاعات پربار و مستمر در میادین نفتی تشکیل نشده است.

قلاوند ادامه داد: نباید به مدل‌های ریاضی وابسته بود باید واقع‌بین بود و ما ژئو مکانیک را در مناطق نفت خیز جنوب راه‌اندازی کردیم باید در شرکت‌های بهره‌بردار نیز ورود پیدا کنیم چرا که ژئومکانیک باعث کاهش ریسک مخازن می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: ما در میادین نفتی با فقر اطلاعاتی مواجه هستیم اگر ساختاری را در بحث نفت و گاز تعریف کنیم بسیاری از مشکلات در مخازن و میادین برطرف می‌شود.

کد خبر : ۲۷۶۶۷۲