خبرگزاری کار ایران

ابوترابی فرد :

اگر سیستم بانکی ما کارآمد بود شاهد این همه تخلف نبودیم / دستگاههای اجرایی ما از بیماریهای مزمن رنج می برند

مردم سالاری یکی از عوامل سالم بودن مدیران است /نگرانی هایی از فساد اداری و مالی وجود دارد ومرد م هم نگران هستند .

به گزارش خبرنگار ایلنا، حجت الاسلام و المسلمین  محمد حسن ابوترانی نائب رئیس مجلس شورای اسلامی در همایش ملی دفاتر پیشخوان خدمات دولت اظهار داشت: در سایه افزایش کارآیی و کارآمدی اولا شاهد ارتقای سطح رضایت مندی مردم خواهیم بود ثانیا راه برای دستیابی به اهداف و آرمانهای تعریف شده در قانون اساسی، برنامه چشم انداز توسعه ، سیاستهای کلی ابلاغی و قانون برنامه هموار می شود و در نهایت دستاورد ارزشمند آن همدلی و همزبانی دولت وملت است.

وی با اشاره به اینکه ما در بسیاری از حوزه ها با اهداف تعریف شده در قانون اساسی و برنامه پنج ساله توسعه فاصله معنا داری داریم گفت: باید با کاهش این فاصله ارتقای کارآیی دستگاههای اجرایی و نهادهای نظام را در دستور کار قرارداد.

ابوترابی فرد با بیان اینکه امروزدستگاههای اجرایی ما از بیماریهای مزمنی رنج می برند خاطر نشان کرد: یکی از مهمترین بیماریها این است که برخی دستگاهها تقریبا تمامی منابع کشور را به خود اختصاص داده اند و هزینه های جاری مجالی برای پاسخگویی به برنامه های توسعه باقی نگذاشته است.

نائب رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: معمولا بیش از 90 درصد منابع بودجه سالانه کشور به هزینه های جاری دستگاههای اجرایی اختصاص پیدا می کند و می دانم که وزیر آموزش و پرورش از این موضوع رنج می برد و منابع لازم را برای قدم برداشتن و رسیدن به اهداف آموزش و پرورش در اختیار ندارد.

وی اضافه کرد: بدون تردید یکی از مهمترین عوامل مشکلات فراروی دستگاههای اجرایی این است که آنها امروز فراتر از وظایف حاکمیتی خود مسئولیت هایی را عهده دار شده اند. باید در کوتاه ترین زمان ممکن برای افزایش کارآیی نظام ورضایت مندی مردم تمامی وظایف فراتر از مسئولیت های حاکمیتی را به مردم واگذار کرد.

وی با اشاره به اینکه ارائه خدمات و تصدی گری، دستگاهها را از انجام وظایف خود بازداشته است گفت: متولیان و دستگاههای اجرایی می توانند با ارائه نقشه راه و نظارت نسبت به حسن اجرای آن مسئولیت را به مردم واگذار کنند تا هزینه ها کاهش یابد. این درحالی است که امروز علم و تکنولوژی به کمک ما شتافته و ما باید با استفاده از آن نقش نیروی انسانی را کاهش دهیم و به انضباط دستگاههای اجرایی کمک کنیم و ارائه خدمت به مردم را سرعت ببخشیم.

ابوترابی با تاکید براینکه ما کشور را به معنای واقعی گران اداره می کنیم تصریح کرد: ماده 46 قانون برنامه پنجم به این اشاره دارد که باید تاپایان برنامه پنجم تمامی دستگاههای اجرایی خد مات قابل ارائه خود را به صورت الکترونیکی از طریق شبکه ملی اطلاعات عرضه کنند که ما با این هدف فاصله داریم یکی از مهمترین راهکارها برای تحقق شعار رهبری یعنی همدلی وهمزبانی تحقق همین بند از برنامه پنجم.

وی ادامه داد: امروز در این همایش اعلام شد که تنها 10درصد از خدمات دو.لت واگذار شده وگمان می کنم که حتی مطالعات علمی برای تبیین حوزه واگذاری خدمات انجام نشده باشد. اقتصاد مقاومتی شکل نمی گیرد مگر آنکه اصل محوری قانون برنامه پنجم اجرایی وعملیاتی شود.

نائب رئیس مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: دستگاههایی که وظایف قابل واگذاری خود را تبیین و به دفاتر پیشخوان ارائه می کنند باید بر حسن ارائه خدمات نظارت آن لاین داشته باشند که البته این مورد انجام نشده است و اگر این واقعیت رخ دهد قطعا با یک تحول جدی درعرصه مدیریت کشور روبرو خواهیم شد.

ابوترابی با اشاره به نگرانی  هایی در خصوص فساد اداری و مالی گفت: نگرانی هایی از فساد اداری و مالی وجود دارد ومرد م هم نگران هستند با اینکه همه می دانند نظام جمهوری اسلامی یکی از نظام هایی است که در اوج سلامت است؛ شما در کدام نظام همچون فقیهی دارید که مسیر حرکت دستگاهها را روشن و نظارت می کند و تذکرات به موقعی می دهد کدام نظام را سراغ دارید که مدیران ارشد، رئیس جمهور و نمایندگان مجلس آن بر آمده از آرای مردم باشند.

وی با بیان اینکه مردم سالاری یکی از عوامل سالم بودن مدیران است تاکید کرد: در این نظام آنچه که مردم می خواهند از صندوق رای بیرون می آید. اگر سیستم بانکی ما یک سیستم مجهز کارآمد وآراسته به ظرفیتهای مدرن علمی بود تخلفاتی که مشاهده شد رخ نمی داد و اگر هم رخ می داد بلافاصله باید برخورد می شد.

وی ادامه داد: اگر سیستم مالیاتی ما مدرن ارائه شود شاهد تخلفات نخواهیم بود و از سوی دیگر اینکه رئیس سازمان امور مالیاتی کشور اعلام می کند تنها یک سوم از افراد مالیات می دهند با این سیستم مدرن این شرایط سر و سامان پیدا خواهد کرد.

کد خبر : ۲۷۶۷۰۷