خبرگزاری کار ایران

وزیر راه و شهرسازی:

تا سال 1404 به سرمایه گذاری 25 میلیارد دلاری در صنعت ریلی نیاز داریم

asdasd
کد خبر : ۲۷۷۵۵۶

وزیر راه و شهر سازی با بیان اینکه سیاست وزارت راه و شهرسازی یکپارچه سازی حمل و نقل ریلی در بخش بار، مسافر و حمل و نقل حومه شهر است، گفت: تا سال 1404 به سرمایه گذاری 25 میلیارد دلاری در این صنعت نیاز داریم و سالانه باید 3.5 میلیارد دلار در این بخش سرمایه گذاری شود.

به گزارش خبرنگارایلنا، وزیر راه و شهرسازی در سومین نمایشگاه بین‌المللی صنعت حمل و نقل ریلی با بیان اینکه زمان خیزش و رستاخیز برای صنعت ریلی فرا رسیده است، گفت: معتقدم دولت برای توسعه صنعت ریلی باید در حوزه‌های مختلف چه در حوزه صنعت چه در حوزه تجارت و چه در حوزه حمل و نقل بر مبنای ریل حرکت کند و ریل مبنای حرکت در جمهوری اسلامی ایران باشد.

وی با اشاره به استراتژی‌های وزارت راه و شهرسازی در حوزه صنعت ریلی گفت: برنامه‌ریزی‌های ما در این راستا بوده که تا سال 1404 باید 25 میلیارد دلار چه در بخش زیرساخت و چه در بخش روساخت و تجهیزات سرمایه‌گذاری شود.

آخوندی تاکید کرد: معتقدم این رقم، رقم بلندپروازانه ای نیست و سالانه چیزی حدود 3.5 میلیارد دلار برای توسعه این صنعت قابل تامین است.

وی با تاکید بر سیاست مهم وزارت راه و شهرسازی در این حوزه گفت: آنچه که از نظر ما مهم است بحث یکپارچگی و موبیلیتی است.

این عضو کابینه دولت تاکید کرد: در حال حاضر در حوزه ریل دچار انقطاع‌های بسیار زیادی هستیم. کالا وقتی وارد بندر می‌شود برای حمل و نقل بین بندر و ریل یکپارچگی ندارد. در آستانه بندر هم انقطاع داریم همچنین در بخش انتقال بار از بندر بر روی ریل دچار انقطاع‌های بسیار زیادی هستیم.

آخوندی افزود: همچنین این انقطاع‌ها تنها در حوزه بار نیست در حوزه مسافر هم این مشکلات دیده می‌شود. نحوه قرارگیری ایستگاه‌های ریل راه‌آهن در شهرها مناسب نیست و اکثر ایستگاه‌ها خارج از شهرها هستند. این در حالی است که سیستم موبیلیتی می گوید جابجایی باید درب به درب باشد اما متاسفانه هنوز هم اتصال ایستگاه‌های ریل‌های درون‌شهری و برون‌شهری یکپارچه نیست.

وی افزود: متاسفانه ایستگاه راه‌آهن تهران همان ایستگاه 70 سال پیش است. این در حالی است که ظرفیت تهران امروز به چند برابر رسیده است.

وی ادامه داد: از اینها مهم تر بحث حمل و نقل حومه است. در حالی که در حومه تهران چیزی حدود 4 میلیون نفر زندگی می‌کنند جابجایی تمام این افراداز طریق جاده است و باید به ریل منتقل شود و لازمه حمل و نقل حومه طراحی یکپارچه است. البته این تنها مشکل کلان‌شهر تهران نیست و سایر کلانشهرها هم با این مشکل مواجه‌اند.

وی با اشاره به استراتژی وزارت راه و شهرسازی در بخش ریل گفت: وزارت راه و شهرسازی 3 بحث حمل و نقل بار، حمل و نقل مسافر و حمل و نقل حومه را به طور همزمان دنبال می‌کند که برای تحقق این اهداف نیاز به بازسازی مجدد بخش ریلی کشورمان داریم.

وی با اشاره به انعقاد قراردادی در این زمینه گفت: خوشبختانه این اقدامات در حال اجراست و به زودی قراردادی هم برای یکپارچه‌سازی حمل و نقل ریلی چه در حوزه بار چه در حوزه مسافر و چه در حوزه حمل و نقل حومه منعقد می‌کنیم.

وی با بیان اینکه اصلاح وضعیت نامناسبی که به این دولت ارث رسیده زمانبر است گفت: این سیستم حمل و نقل ریلی کمکی به انتقال مسافر و بار از جاده به ریل نمی‌کند و سیستم حمل و نقل درون‌شهری و اتصال آن به سیستم حمل و نقل برون‌شهری باید از نو مورد بازبینی قرار بگیرد البته در نهایت به فکر اتصال سیستم حمل و نقل ریلی به سیستم حمل و نقل هوایی باشیم.

آخوندی افزود: در حالی که فرودگاه امام از سال 83 به افتتاح رسیده است هنوز کسی نتوانسته با ریل به فرودگاه امام برود.

وی با اشاره به نقش صنعت در توسعه ریل گفت: یکپارچگی در صنعت از منظر تولید و هم از منظر تقاضا در حمل و نقل بسیار موثر است.

وی افزود: یک تن فولاد، 3.5 میلیون تن حمل و نقل به دنبال دارد و حمل 19 میلیون تن فولاد چیزی حدود 70 میلیون تن حمل و نقل را به همراه خواهد داشت. بنابراین نیاز داریم این حمل و نقل با صنعت به یک یکپارچگی برسند.

وی با اشاره به اقدامات ریلی در حوزه بین‌الملل گفت: البته به این یکپارچگی در سطح بین‌المللی هم نیاز داریم و خوشبختانه امروز شاهد اتفاقات خوبی در این زمینه هستیم و قراردادهای بسیار مهمی با کشورهای همسایه در این حوزه منعقد کرده‌ایم.

این عضو کابینه دولت ادامه داد: در حال حاضر در حال اتصال ریلی به عراق هستیم و در این صورت می‌توانیم از این مسیر به چین متصل شویم و از سویی دیگر در صورت آرام شدن وضعیت سوریه اتصال ریلی به سوریه، عراق، اتصال به دریای مدیترانه را به دنبال دارد و با اتصال ریلی به کشورهای همسایه و در نتیجه به جهان می توانیم از مزیت موقعیت استراتژیک کشور و اتصال به چهارراه جهان استفاده کنیم.

وی با اشاره به ورود تکنولوژی‌های جدید به حوزه ریلی گفت: در حال حاضر به دنبال استفاده از سیستم ATC در تمام مسیر ریلی کشور هستیم و ترک بندی را یک کار بسیار بزرگ در صنعت ریلی می‌دانیم.

وی ادامه داد: در حال حاضر سیاست وزارت راه و شهرسازی این است که تمام راه‌های منتهی به تهران را که از جنوب و چه از غرب و شرق دو خطه، سه خطه و حتی چهارخطه کنیم که این عملیات پیمانکاری و تولید به تجهیزات بسیار زیادی نیاز دارد.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به حمایتهای دولت ازسرمایه گذاران این حوزه گفت: باید ببنیم چه فضای کسب و کاری در این حوزه ایجاد می شود چه حمایتهایی از طریق دولت انجام می شود و در بازار چه ارزش افزوده ای را ایجاد می کند.

وی با اشاره به تبصره های بودجه 94 در بخش صنعت ریلی گفت: توانستیم بند واو تبصره 5 بودجه را به تصویب برسانیم که براساس این بند صندوق توسعه ملی باید به تمام سرمایه گذاران ریلی در حوزه زیرساخت  و ناوگان تسهیلات ارائه کند و در صورتی که بهره بردار خود شرکت راه‌اهن باشد شرکت راه آهن می تواند تضمین کننده آن سرمایه گذار شود. بنابراین بخشی از اعتبارات سرمایه گذاران به واسطه سرمایه گذاری BLT از طریق صندوق توسعه ملی تامین می شود.

وی ادامه داد: همچنین براساس بند (ق)بودجه در آمد حاصل از صرفه جویی سوخت هم به سرمایه گذاران این حوزه تزریق می شود بنابراین با دو بند واو و ق می توانیم قدرت سرمایه گذاران را افزایش دهیم و از ساخت داخل حمایت کنیم.

وی با اشاره به ظرفیت ایجاد شده در کارخانه ذوب آهن اصفهان گفت: خوشبختانه تامین ریل در کارخانه ذوب آهن شروع شده است و اواخر پاییز اولین تولیدات خود را در اختیار صنعت ریلی قرار می دهند.

آخوندی با اشاره به نکته مهم در این حوزه گفت: باید تعادلی بین حمایت و رقابت ایجاد کنیم و قطعا با نادیده گرفتن رقابت شاهد افت کیفیت و تولید خواهیم بود و در نهایت اینکه تولید را وابسته به دولت می کنیم.

وزیر راه و شهر سازی تاکید کرد: عنصررقابت را نباید فراموش کنیم و همواره در شرایط رقابتی از تولید حمایت می کنیم و اگر دوستان ما در صنعت از ما بخواهند رقابت را کنار بگذاریم قطعا من مخالف این سیاست هستم.

وی در ادامه با بیان اینکه متاسفانه در حوزه اقتصاد کلان در بخشهای مختلف اقتصادی کشور با نابسمانی های بسیار زیادی مواجه بودیم که از دولت گذشته به ارث رسیده بود گفت: خوشبختانه امروز جوانه های رشد را در صنایع مختلف و اقتصاد کشورمان می بینیم.

وی در پایان افزود: تنها در دو ماهه اول سال 94 میزان ترانزیت نسبت به مدت زمان مشابه در سال گذشته صددرصد رشد داشته است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز