خبرگزاری کار ایران

در همایش صاحبان مشاغل ایران ـ ترکیه صورت می‌گیرد؛

افزایش منافع اقتصادی ایران با معرفی ظرفیت‌های کشور

ما نباید فقط از دولت انتظار داشته باشیم، بخش خصوصی باید به دنبال بازارهای جدید و مشارکت باشد. حقوق در دستمزد در کشور ترکیه ۴۵۶ یورو معادل یک میلیون و ششصد تومان است.

به گزارش ایلنا، دبیر شورای همکاری بازرگانی ایران و ترکیه با بیان اینکه ایران و ترکیه در زمینه‌های تجاری زیادی موازی‌کاری می‌کنند، تأکید کرد: با همسو کردن ظرفیت‌های دو کشور، منافع طرفین در غالب همکاری‌های مشترک تأمین خواهد شد.

سیدجلال ابراهیمی، در رابطه با مبادلات تجاری ترکیه در چهار ماهه نخست سال ۲۰۱۵ و سهم ایران از این مراودات اظهار داشت : ترکیه در چهار ماه نخست سال ۲۰۱۵، ۴۸ میلیارد و ۹۵۱ میلیون دلار صادرات داشته است. تنها در ماه آوریل صادرات این کشور ۱۱ میلیارد و ۸۲۳ میلیون دلار بوده است. این آمار نسبت به مدت مشابه سال قبل ۸. ۱ کاهش را نشان می‌دهد. ایران در رتبه یازدهم کشورهای واردکننده از ترکیه با ارزش یک میلیارد و ۱۷۴ میلیون دلار کالا قرار گرفته است.

وی در رابطه با نشست صاحبان مشاغل ایران و ترکیه که ۶ و ۷ خردادماه در سالن همایش‌ خلیج فارس نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار می‌شود، افزود: این نشست هدف از برگزاری نشست‌های تجاری، ایجاد زمینه‌های آشنایی و شناخت بیشتر تجار کشورهای همسونگر است. سال گذشته چندین نشست تجاری میان ایران و ترکیه در زمینه‌های طلا و جواهر، چوب و کاغذ، نساجی، پوشاک و... در تهران، مشهد، تبریز، اصفهان و شیراز برگزار شد.

وی ادامه داد: شورای بازرگانی ایران و ترکیه در تلاش است با همکاری بخش خصوصی به ویژه با ایجاد ارتباطات اقتصادی و اجتماعی در جهت توسعه روابط دو کشور قدم بردارند. دیدگاه دولت بهره‌گیری از بخش خصوصی است، بنابراین علاقه‌مندیم توانایی بالقوه و بالفعل این گروه اجتماعی را به بهره‌برداری برسانیم.

دبیر شورای همکاری بازرگانی ایران و ترکیه با اشاره به ظرفیت همکاری دو کشور در زمینه توریسم و صنعت گردشگری اضافه کرد: امیدواریم با همکاری شرکت گردشگری آراد به‌عنوان مجری برگزاری این نشست‌های تجاری، به زودی در بحث گردشگری همایش بزرگی را در تهران با حضور تمامی مراکز توریسم ترکیه، از جمله اتحادیه آژانس‌های مسافربری و وزارت گردشگری در تهران برگزار کنیم.

وی هدف از برگزاری این نشست را نشان دادن توانایی ایران به ترکیه خواند و یادآور شد: در صنعت گردشگری ایران ویژگی‌هایی مانند طبیعت، سواحل دریایی، اماکن زیارتی، مناطق کویری و کوهستانی و... وجود دارد. امیدواریم در این نشست‌ها توانایی گردشگری طرفین را به خوبی معرفی کنیم تا بازارسنجی و بازار‌شناسی به نفع مطلوب صورت بگیرد.

ابراهیمی با اشاره به آمار توریسم در سال گذشته تأکید کرد: سال قبل یک میلیون و ۵۹۰ هزار گردشگر ایرانی به ترکیه سفر کردند، اما در مقابل یک دهم این جمعیت معادل ۱۶۱ هزار نفر گردشگر از ترکیه به ایران آمده‌اند که در این میان صاحبان صنایع و تجار هم حضور داشتند. اگر میانگین هزینه‌های سفر هر نفر را حساب کنیم، رقمی بالغ بر هزار و صد دلار می‌شود. با توجه به آمار مسافرت هموطنان ما به ترکیه، این کشور درآمد قابل توجهی از این محل کسب کرده است.

وی یکی دیگر از اهداف برگزاری این نشست را بحث مواد غذایی و محصولات کشاورزی عنوان و تصریح کرد: مساحت کشور هلند به اندازه استان اردبیل هم نیست، اما صادرات محصولات کشاورزی‌اش بیش از ایران و ترکیه است. ما امکانات سرزمینی و شرایط زیست‌محیطی خوبی در ایران داریم، اما باید برون‌گرایی کرده و از ماشین‌آلات جدید، علم روز منطبق با استانداردهای جهانی استفاده کنیم، تا بازده تولید را افزایش دهیم.

تحلیل مسائل ترکیه با تأکید بر اینکه باید مردم را به استفاده از تولیدات داخلی ترغیب کنیم، گفت: مردم ما می‌خواهند محصولات داخلی بخرند. ما باید خود را برای تکنولوژی‌های جدید آماده کنیم که این مهم هم در گروی ارتباط با فکر و اندیشه با کشورهای پیشرفته محقق می‌شود. ترکیه از سال ۲۰۰۲ تا ۲۰۱۵ جهش بزرگی در صنعت، کشاورزی و تجارت داشته است و بازدهی کارش را بالا برده است.

وی ادامه داد: ما نباید فقط از دولت انتظار داشته باشیم، بخش خصوصی باید به دنبال بازارهای جدید و مشارکت باشد. حقوق در دستمزد در کشور ترکیه ۴۵۶ یورو معادل یک میلیون و ششصد تومان است. رقم دستمزد‌ها در ایران پایین‌تر است. بهای نفت و گاز مصرفی و انرژی از ترکیه ارزان‌تر است. هر لیتر بنزین هزار تومانی ایرانی در ترکیه معادل نه هزار تومان است. این نشان می‌دهد اگر در ایران سرمایه‌گذاری شود، هزینه تولید کمتر خواهد بود. با پایین نگه‌داشتن قیمت نیز مقابل رقبایی مانند چین می‌توانیم بازار‌هایمان را حفظ کنیم.

ابراهیمی با اشاره به اینکه همکاری مشترک ایران و ترکیه به تصاحب بازارهای منطقه می‌نجامد، گفت: در زمینه گردشگری، پوشاک، ماشین‌آلات کشاورزی، صنایع شیمیایی و دارویی، مواد غذایی، نساجی و لوازم خانگی دو کشور می‌توانند با یکدیگر همکاری کنند. امروز توجه دولت به بخش معدن است. در گذشته ما خام‌فروشی می‌کردیم. اخیرا وزارت صنعت با این امر مخالفت کرده است.

تحلیلگر مسائل ترکیه با تأکید بر اینکه ایران باید ارزش افزوده ایجاد کند، خاطرنشان کرد: ما امکانات خوبی داریم. ایران تجربه خوبی در زمینه سنگ آهن، زغال سنگ، نقره، سنگ و... امکانات خوبی دارد. معتقدم با سرمایه‌گذاری‌های مشترک، ایران و ترکیه سود می‌برند.

وی با بیان اینکه ترک‌ها و اروپایی‌ها توانایی‌های ایران را نمی‌شناسند، یادآور شد: باید در تبلیغات بازارهای هدف تجدیدنظر کرد. دو کشور می‌توانند کمبودهای یکدیگر را پوشش دهند. ترک‌ها علاقه‌مند به همکاری با ایران هستند و دولت هم نظر مثبتی برای افزایش همکاری‌ها دارد. با توجه به بسته‌شدن راه ورود محصولات ترکیه به کردستان عراق، روسیه و مصر اخیرا قراردادی میان دو کشور به امضا رسیده که شش هزار تریلر حاوی محصولات ترکیه از ایران عبور کنند تا به مقصد برسند، بنابراین حمل و نقل در سطح وسیعی خواهیم داشت که درآمدزا هستند.

تحلیلگر مسائل ترکیه با بیان اینکه دو کشور موازی‌کاری‌های تجاری زیادی دارند، تأکید کرد: باید تبادل فکری، تکنولوژی و همکاری اقتصادی مطلوبی میان دو کشور وجود داشته باشد. ا می‌دواریم برگزاری نشست‌های مشترک منجر به شناسایی امکانات و فرصت‌های طرفین، افزایش بینش و دانش تجار دو کشور شود.

به گزارش روابط عمومی سازمان توسعه تجارت، علاقه‌مندان به شرکت در این همایش می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر به وب‌سایت WWW. ARADCO۱۹۹۷. COM مراجعه کنند و یا با شماره تلفن‌های۶-۶۶۰۲۸۲۳۴ تماس حاصل فرمایند.

کد خبر : ۲۷۷۶۲۶