خبرگزاری کار ایران

وزیر راه و شهرسازی:

انتقال سالانه 20 میلیون تن بار در مسیر خط آهن ایران، ترکمنستان و قزاقستان

افتتاح خط آهن، ایران، ترکمنستان و قزاقستان تحت عنوان شرق دریای خزر در اواخر سال 2014 توسط روسای جمهور سه کشور رویداد بزرگی در منطقه بود که نویدبخش رونق تجارت و ترانزیت و تسهیل عبور کالا در مسیر شمال – جنوب برای کشورهای آسیای میانه به خلیج فارس و دسترسی به آب‌های آزاد و همچنین اتصال آسیا به اروپا خواهد بود.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به سهم بالای کشورهای عضو اکو در منطقه و جهان گفت: در حال حاضر سهم اکو در تجارت جهان تنها 3 درصد است و تنها 50 میلیارد دلار رقم تجارت بین این کشورهاست.

به گزارش ایلنا، عباس آخوندی، در دوازدهمین اجلاس روسای راه‌آهن اکو  با بیان اینکه منطقه اکو دارای گستره وسیعی از نظر وسعت بالغ بر 8 میلیون کیلومتر مربع و سهم 5.3درصدی در جغرافیای جهان دارد و با جمعیتی بالغ بر 440 میلیون نفر و سهم 6.2درصدی از جهان را دارد گفت: با توجه به سهم منطقه اکو در کشور اما سهم آن در تجارت بین‌المللی به این اندازه نیست به طوری که سهم اکو در تجارت جهان تنها 3 درصد و بالغ بر 80 میلیارد دلار است.

وی ادامه داد: از این میزان فقط حدود50 میلیارد دلار آن تجارت فی مابین این کشورهاست.

آخوندی افزود: این سهم کم نشان‌دهنده این است که زیربناها و ساختارهای لازم برای گسترش شتابان ترانزیت در این منطقه که جریان تجارت ورومنطقه‌ای و بین‌المللی را هموار کند کافی و مطلوب نیست و باید به طور جدی در اولویت تصمیم‌گیری قرار گیرد.

اخوندی با بیان اینکه اهمیت و جایگاه حمل و نقل در رونق تجارت و بازرگانی انکار ناپذیر است گفت: بر همین اساس جایگاه حمل و نقل ریلی در حمل و نقل سبز، مرقون به صرفه، کارآمد، قابل اعتماد و در دسترس همگان به عنوان یکی از راه‌کارهای دسترسی به اهداف توسعه پایدار بر کسی پوشیده نیست.

وی با تاکید بر اینکه توسعه حمل و نقل ریلی برای هیچ لحظه‌ای نباید از دستور کار تصمیم‌سازان حوزه حمل و نقل خارج شود ادامه داد: این امر در منطقه وسیع جغرافیایی اقتصادی اکو بیشتر موبرهن است.

وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه سهم حمل و نقل ریلی در میان کشورهای عضو اکو چندان قابل توجه نیست افزود: به لحاظ سنتی و تبعیت از محدودیت‌های جغرافیایی اعم از محسور بودن اغلب کشورهای عضو و خشکی، حمل و نقل جاده‌ای، شیوه قالب حمل و نقل و ترانزیت در منطقه اکو باقی مانده است.

وی اظهار کرد: اگرچه موقعیت کشورهای عضو اکو برای اتصال شرق به غرب، اروپا به آسیا و اتصال نقاط مهم مراکز جمعیتی، تولیدی و مصرفی از نظر حمل و نقلی موقعیت ویژه‌ای است و امکان سرمایه‌گذاری‌های دولتی و مشارکت بیشتر بخش خصوصی در تقویت زیربناهای ریلی – اقتصادی و توجیه‌پذیر است اما سهم اکو از سرمایه‌گذاری عظیم مستقیم خارجی در جهان فقط چیزی حدود 3 درصد است.

آخوندی با اشاره به افتتاح خط آهن ایران، ترکمنستان و قزاقستان گفت: افتتاح خط آهن، ایران، ترکمنستان و قزاقستان تحت عنوان شرق دریای خزر در اواخر سال 2014 توسط روسای جمهور سه کشور رویداد بزرگی در منطقه بود که نویدبخش رونق تجارت و ترانزیت و تسهیل عبور کالا در مسیر شمال – جنوب برای کشورهای آسیای میانه به خلیج فارس و دسترسی به آب‌های آزاد و همچنین اتصال آسیا به اروپا خواهد بود.

وی ادامه داد: بهره‌برداری کامل از این مسیر مستلزم توافق کشورهای مسیر روی تنظیم نظام تعرفه‌های یکسان، کاهش تعرفه‌ها، رفع موانع سخت‌افزاری و فیزیکی و راه‌اندازی قطارهای برنامه‌ای است.

آخوندی ادامه داد: امیدواریم هدف این پروژه یعنی انتقال سالانه 20 میلیون تن بار در افق بلندمدت با برنامه‌ریزی مطلوب کشورهای مسیر برای رفع موانع سخت افزاری و نرم‌افزاری محقق شود.

وی با بیان اینکه رفع حلقه‌های مفقود ریلی در مسیر کوریدور شمال- جنوب در قلمرو ایران، آذربایجان و ترکیه که اتصال شبکه های ریلی منطقه را بیش از پیش تقویت خواهد کرد ادامه داد: تقویت اتصالات ریلی اکو در مسیرهای استامبول – آلماتی و آلماتی – بندرعباس، اسلام‌آباد – تهران- استانبول و برنامه‌ریزی برای تسریع در پروژه حائز اهمیت ریلی قرقیزستان – تاجیکستان – افغانستان – ایران که بیش از هر چیز نیازمند اجماع نظر روی این است که حمل و نقل ریلی دورنمای توسعه پایدار در کشورهای منطقه اکو را روشن و هرگونه اقدامات سیاستگذارانه برای یکدست کردن مقررات، یکسان‌سازی و کاهش تعرفه و هماهنگی برنامه‌های ریلی کشورهای عضو و راه‌اندازی قطارهای برنامه‌ای بدون هیچ شاعبه‌ای رفاه و امنیت جمعی مردم منطقه اکو را به ارمغان خواهد آورد.

وی ادامه داد: تلاش برای مکانیزم‌های مناسب برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی و استفاده از ظرفیت‌های نهادهای مالی و شرکت های سرمایه‌گذار بین‌المللی و جذب مشارکت بیشتر بخش خصوصی برای تامین مالی تکمیل زیربناهای حمل و نقل باید از دیگر اولویت‌های کشورهای عضو اکو باشد.

 

کد خبر : ۲۷۷۶۶۹