خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان نظام کاردانی ساختمان:

ریزش کاردان‌های فنی ساختمان در دولت نهم و دهم/گودبرداری‌های غیر اصولی که شبانه انجام می‌شود

رئیس سازمان نظام کاردانی ساختمان با انتقاد از عملکرد سازمان نظام مهندسی مبنی بر مخالفت با حضور کاردان‌ها در ساخت و ساز ساختمان گفت: مخالفت این سازمان شخصی و سلیقه‌ای است و در صورت ادامه این روند از عواقب آن شفاف‌سازی خواهیم کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، موذن در نشست خبری تغییر نام کانون کاردان‌های فنی به سازمان نظام کاردانی ساختمان با اشاره به مشروعیت قانونی این نهاد گفت: سازمان نظام کاردانی ساختمان برآمده از قانون نظام مهندسی و آیین‌نامه مصوبه هیات دولت است و دو ماموریت ویژه تربیت کاردان‌های فنی ساختمان و سازماندهی معماران تجربی را برعهده دارد.

وی با بیان اینکه این تشکل در 30 استان کشور برقرار است گفت: سازمان نظام کاردانی ساختمان در استان تهران 20هزار عضو دارد که از این تعداد 8هزار نفر کاردان فنی و 12هزار نفر معمار تجربی هستند.

موذن همچنین با اشاره به اعضای این سازمان در کل کشور گفت: این تشکل در سراسر کشور 60هزار عضو کاردان فنی و 100هزار عضو معمار تجربی دارد.

وی ادامه داد: سازمان نظام کاردانی ساختمان استان تهران در چارچوب وظایف تعریف شده خود از سال 80 مشغول به فعالیت است و همواره سعی شده به خوداثباتی این تشکل برسیم که خوشبختانه امروز شاهد حضور این سازمان در مباحث ساختمانی هستیم.

رئیس سازمان نظام کاردانی ساختمان با اشاره به مشکلاتی که به واسطه ضعف مدیریتی در دولت‌های گذشته در نظارت راه و شهرسازی و همچنین برخوردهای سلیقه‌ای و شخصی در سازمان نظام مهندسی اظهار کرد: به دلیل مشکلاتی که در مدیریت وزارت راه و شهرسازی در دولت‌های گذشته داشتیم انتخابات هیات رئیسه این سازمان هفت سال برگزار نشد و هیات رئیسه چهار سال در حالت غیر قانونی فعالیت می‌کرد. البته هدف از عدم اجازه برگزاری انتخابات تضعیف کردن این سازمان بود.

موذن افزود: اما خوشبختانه در دولت جدید و با دستور عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی انتخابات دور جدید هیات رئیسه در 22 اسفند سال گذشته برگزار شد.

وی با تاکید بر اینکه برخی از نهادها مانند سازمان نظام مهندسی این تشکل قانونی را به رسمیت نمی‌شناسند گفت: با وجود اینکه نیروهای متخصصی در سازمان نظام کاردانی ساختمان تربیت شده است اما سازمان‌های همکار علاقه‌ای به استفاده از نیروهای این تشکل را ندارند و این سازمان قانونی را نادیده می‌گیرند. این در شرایطی است که قطعاً دولت باید وظیفه‌ای در قبال به کارگیری از کاردان‌های فنی و معماران تجربی را داشته باشد.

وی تاکید کرد: متاسفانه درهشت سال گذشته در دولت نهم و دهم در حالی که طبق قانون برنامه پنجم باید تعداد کاردان‌های فنی به ازای تعداد مهندسان افزایش می‌یافت اما به دلیل بی‌توجهی دولت به این تشکل تاثیرگذار در ساخت وساز با ریزش نیروی انسانی مواجه شدیم.

رئیس سازمان نظام کاردانی ساختمان با اشاره به اشباع حوزه ساخت و ساز از تعداد مهندسان در کشور گفت: امروز 330هزار مهندس در کشورمان فعال هستند که مسئولین همواره به ازیاد تعداد مهندسان ساخت و ساز ساختمان انتقاد دارند. این در حالی است که نیروی انسانی در حوزه تکنسین ساختمان بسیار کم است و عدم توازن نیروی انسانی در این حوزه عواقب بسیار بدی را به دنبال دارد.

وی با بیان اینکه مخالفت سازمان نظام مهندسی با حضور کاردان‌ها در حوزه ساخت و ساز ساختمان کاملاً سلیقه‌ای و شخصی است گفت: امروز شاهد آن هستیم که هیچ مسئولی نمی‌تواند از مقاوم بودن ساختمان‌ها در برابر زلزله اطمینان دهد و کیفیت ساختمان را تضمین کند. این در حالی است که با حضور کاردان‌ها می‌توان کیفیت ساخت و ساز را افزایش داد.

وی با اشاره به تمرکز دولت در حوزه ساخت و ساز تنها به پروژه مسکن مهر گفت: متاسفانه در هشت سال گذشته تمام تمرکز دولت مصروف به پروژه مسکن مهر شد و در حالی که در این پروژه دولتی باید از حضور کاردان‌ها استفاده می‌شد اما دولت رغبتی به استفاده از این نیروهای متخصص نداشت.

موذن با بیان اینکه دولت وقت اجازه هرگونه اظهارنظر درباره پروژه مسکن مهر رابه ما نمی‌داد گفت: در حالی که نسبت به مشکلات مسکن مهر منتظر بودیم و عدم زیرساخت را یکی از مشکلات این پروژه می‌دانستیم دولت گذشته اجازه اظهار نظر درباره این پروژه را به ما نمی داد و امروز شاهد آن هستیم که این پروژه دولت با مشکلات بسیار زیادی مواجه شده است.

وی افزود: دولت وقت مدعی بود در اجرای پروژه مسکن مهر 30 تا 40 درصد صنعتی سازی در کشورمان ارتقا یابد. این در حالی است که هیچ یک از این اهداف محقق نشد و دولت گذشته کارنامه موفقی در اجرای مسکن مهر نداشت.

وی افزود: حال سازمان نظام مهندسی هم باید عمق‌نگر باشد وگرنه مشکلات صنعت ساختمان اصلاح نخواهد شد. 

موذن با اشاره به زلزله‌خیز بودن کشور ما و تهدید تخریب ساختمان‌ها گفت: 80درصد مناطق ایران زلزله‌خیز هستند و بر روی خط قرمز زلزله قرار دارد. حال اینکه این مشکل دغدغه هیچ یک از مسئولان دست‌اندرکار در کار ساختمان نیست.

رئیس سازمان نظام کاردانی ساختمان با بیان اینکه ساختمان‌سازی هم خط تولید دارد تاکید کرد: در خط تولید ساختمان چرا فقط یک گروه و آن هم مهندسان حضور دارند این در حالی است که در خط تولید سایر محصولات گروه‌های مختلفی فعال هستند.

وی با بیان اینکه تاکنون هیچ درخواست سازمان‌یافته‌ای برای بکارگیری و اشتغال کاردان‌های فنی و معماران تجربه‌ای نداشته‌ایم گفت: متاسفانه هیچ یک از سازمان‌ها از نیروهای متخصص این تشکل استفاده نکرده‌اند مگر اینکه کاردانی خودش دست به کار شده باشد.

وی با بیان اینکه این طرز نگاه باعث شده کاردان‌ها هیچ راهی جز ادامه تحصیل برای مقطع مهندسی نداشته باشند گفت: متاسفانه آمار اشتغال نیروهای کاردانی در ساختمان بسیار کم است و تنها استان‌های فارس، گیلان، مازندران، گلستان موفق شده‌اند 30 تا 40 درصد نیروهای خود را وارد بازار کار کنند.

موذن با اشاره به الزام استفاده از کاردان‌های ساختمان برای صدور شناسنامه فنی- ملکی ساختمان گفت: شناسنامه فنی – ملکی ساختمان فراموش شده است و در تاریخ به یادگار باقی مانده است و صفحه کاردان ها هم در شناسنامه سفید مانده است. پروسه صدور شناسنامه فنی – ملکی با مشکلات بسیار زیادی مواجه است و تاکنون هیچ ساختمانی در تهران ساخته نشده است که استحقاق صدور این شناسنامه را داشته باشد.

وی با اشاره به معضلات عدم استفاده از کاردان‌های فنی ساختمان گفت: تاکنون با صبر و شکیبایی با سازمان هایی که مخالف حضور کاردان‌ها هستند برخورد کرده‌ایم اما اگر این روند ادامه یابد شفاف‌سازی خواهیم کرد و عواقب آن را اطلاع‌رسانی می‌کنیم.

وی ادامه داد: امروز شاهد ساخت ساختمان‌ها با بی کیفیت‌ترین روش و مصالح هستیم. بسیاری از گودبرداری‌های غیراصولی شبانه انجام می شود که شاهد عواقب آن در صنعت ساختمان‌سازی هستیم.

وی با اشاره به دلیل اصلی عدم حضور کاردان‌ها و مخالفت سازمان نظام مهندسی با استفاده از این نیروها گفت: دلیل عمده این مخالفت درآمدی است که باید بین کاردان‌ها و مهندس‌ها تقسیم شود که معتقدم این نگاه بسیار ویران‌کننده است و با وجود اینکه استفاده از کاردان‌ها در متراژ‌های بالای دو هزار متر اجباری است اما هنوز این اتفاق نیفتاده است.

وی با بیان اینکه عدم تثبیت اصلاحیه قانون نظام مهندسی خبر خوشی بود گفت: خوشبختانه نمایندگان مجلس آگاهانه و به نفع صنعت ساختمان با این تقاضای سازمان نظام مهندسی مخالفت کردند.

وی تاکید کرد: خوشبختانه دغدغه دولت و وزارت راه و شهرسازی این است که بتواند بدون همه از توانمندی‌های سازمان نظام کاردانی ساختمان استفاده کند.

کد خبر : ۲۷۷۸۱۰