خبرگزاری کار ایران

رئیس سابق سندیکای چای کشور:

۱۴ درصد از کل چایکاران بیمه شده اند

خشکسالی سال گذشته به باغات آسیب رسانده است و به همین خاطر برداشت برگ سبز چای نسبت به سال گذشته مجموعا ۲۴ درصد کاهش یافته است.

رئیس سابق سندیکای چای کشور بیمه نشدن باغات چای را مشکل بزرگ چایکاران عنوان کرد.

نعمت یاورزاده در گفتگو با خبرنگار ایلنا در خصوص سطح زیر کشت باغات چای، اظهار کرد: سطح زیرکشت باغات چای ۲۵ هزار و ۱۰۲ هکتار است.

این تولیدکننده چای با اشاره به بیمه ۱۴ درصد از کل باغات چای، گفت: متاسفانه مساحت۴۹۳۸ هکتار از باغات چای بیمه شده است که درصد پایینی است.

وی با تاکید بر اینکه اغلب چایکاران خود اشتغالند و درآمد پایین چایکاران جوابگوی هزینه‌های آنان نیست، اظهار کرد: خشکسالی سال گذشته به باغات آسیب رسانده است و به همین خاطر برداشت برگ سبز چای نسبت به سال گذشته مجموعا ۲۴ درصد کاهش یافته است.

گفتنی است که طبق گفته‌های رئیس سازمان چای "در گذشته‌های نه چندان دور هر کیلوگرم چای ارزشی معادل یک کیلو گرم برنج داشت و چایکاران با پنج کیلوگرم چای می‌توانستند دستمزد کارگران خود را در فصل برداشت بدهند اما در حال حاضر هر کیلوگرم برنج حدود ۷۵۰۰ تومان قیمت دارد در حالی که ارزش یک کیلوگرم برگ سبز چای ۱۳۰۰ تومان است و از سوی دیگر یک کارگر ۵۰ هزار تومان در روز دستمزد می‌گیرد اما پنج کیلوگرم برگ سبز چای حدود ۷۰۰۰ تومان می‌شود؛ بنابراین چایکار باید حدود ۳۵ کیلوگرم برگ سبز را به جای حقوق یک روز یک کارگر بدهد."

کد خبر : ۲۷۸۰۵۲