خبرگزاری کار ایران

مدیر عامل شرکت ملی نفتکش:

85 تا 97 درصد ظرفیت نفت کش‌ها استفاده می‌شود/پیشنهادات شرکت ملی نفت کش برای متن توافق با 1+5

در سال 2014 بیش از 120 میلیون تن صادرات و واردات فرآورده ازطریق حمل و نقل دریایی صورت گرفته است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علی‌اکبر صفایی مدیرعامل شرکت ملی نفتکش در نشست خبری در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه در حال حاضر بین 85 تا 97 درصد ظرفیت نفتکش ها استفاده می‌شود گفت: ما در حال حاضر با توجه به تحریم‌ها به بنادر اروپایی تردد نداریم و در نظر داریم که بعد از رفع تحریم‌ها به ارتباطاتی که با کشورهای اروپایی حفظ کرده‌ایم روند تردد و جابجایی را از سر گیریم.

پیشنهاد به گروه مذاکره کننده با 1+5

وی در خصوص برنامه‌هایی که جهت رفع موانع نفتکش‌ها به لحاظ تحریم‌های اعمال شده برگزار شد، اظهار داشت: ما به عنوان مجموعه بخش خصوصی با وزارت نفت، وزارت راه و امور خارجه مذاکراتی داشته و بندی را در قالب یک پاراگراف تهیه کردیم که باید در توافقنامه احتمالی با 1+5 گنجانده شود و به این ترتیب مشکلات حمل و نقل دریایی که از جانب اتحادیه اروپا و اوفک اعمال شده برطرف شود.

وی میزان سهم ترانزیت نفتی و غیر نفتی را 50-50 اعلام کرد و گفت: شرکت ملی نفتکش در تجارت نفتی بیش از 50 درصد سهم دارد و تلاش می‌کند که ظرفیت ایجاد شده مطابق پتانسیل‌های خارجی بوده و درصددیم که ظرفیت‌ها را افزایش داده و پاسخگوی نیاز کشور باشیم.

صفایی ادامه داد: حمل و نقل دریایی و فعالیت شرکت‌ها در حوزه دریا نشان از اقتصاد مقاومتی دارد و از مصادیق آن است.

وی ادامه داد: یکی از شاخص‌های اقتصاد مقاومتی، عمل جهادی است که در این باره بسیاری از شرکت‌های ما ریسک‌های بزرگی را متحمل شده‌اند.

صفایی تصریح کرد: در سال 2014 بیش از 120 میلیون تن صادرات و واردات فرآورده ازطریق حمل و نقل دریایی صورت گرفته است.

رفع مشکلات بیمه ای

وی در خصوص مشکلات بیمه‌ای طی سال‌های تحریم گفت: ما با تصمیماتی که در زمینه بیمه‌ها اتخاذ کرده‌ایم مشکلات بیمه P&I که شامل حمایت و غرامت بیمه بدنه، ماشین‌آلات از توان داخلی استفاده کردیم و با عوامل درون‌زا مشکلات حل شد.

اثبات کردیم شرکت ملی نفتکش خصوصی است

وی در خصوص اینکه چرا با وجود خصوصی شدن شرکت ملی نفتکش کلمه ملی از این مجموعه حذف نشده است اظهار داشت: شرکت ملی نفت کش سال 79 در راستای سیاست‌های خصوصی سازی واگذار شد اما با توجه به اینکه از سال 34 با مختصات خارجی NITC تبدیل به یک برند شده و سرمایه‌گذاری روی آن صورت گرفته چنانچه بخواهیم واژه ملی را از این شرکت حذف کنیم برند از دست می رود. دو اینکه یدک کشیدن کلمه ملی برای یک شرکت خصوصی باعث افتخاراست.

صفایی در خصوص تحریم شرکت ملی نفتکش به دلیل واژه ملی گفت: زمانی که این شرکت به عنوان یک شرکت دولتی تحریم شد ما براساس اسناد و مدارکی که دادگاه عمومی اتحادیه اروپا در سال 2014 ارائه کردیم اعلام کردیم که این شرکت دولتی نیست و دادگاه نیز این شرکت را خصوصی می‌داند لذا اتهام وارد شده درست نیست و رویه اتحادیه اروپا که کاملا سیاسی رفتار می کند؛ صحیح نیست. ضمن اینکه مامطابق چه دادگاه عمومی اروپا اعلام کرده عمل می‌کند.

وی با بیان اینکه سال‌های 2008 تا 2013 سال خوبی برای حمل و نقل دریایی نبود، اظهار داشت: طبق پیش‌بینی‌ها در سال 2015 رشد ناخالص داخلی دنیا 3.5 و در سال 2016 عدد 3.7 خواهد بود.

صفایی با بیان اینکه جمعیت نقش بسزایی در حمل و نقل دارد، افزود: با جمعیت 7.3 میلیارد نفری دنیا در سال 2014 و حمل 10 میلیارد تن کالا در حوزه دریا، سهم هر فرد در حمل و نقل دریایی 1.4 تن به عنوان سرانه حمل و نقل دریایی است و این نشان از اهمیت حمل و نقل دریایی دارد.

وی گفت: 45 درصد حمل دریایی کالای دنیا شامل کالای فله است و این در برنامه‌ریزی‌های عادی در حوزه حمل و نقل کالای فله تأثیرگذار خواهد بود.

مدیر عامل شرکت ملی نفتکش با بیان اینکه کانال سوئز در آینده توسعه می‌یابد و ظرفیت انتقال کشتی‌های بزرگتر را خواهد داشت، افزود: کانال پاناما هم در سال 2016 توسعه می‌یابد و این در حوزه حمل و نقل بین‌المللی دریایی بسیار مؤثر است.    

استفاده از توان داخل در تعمیرات

مدیرعامل شرکت ملی نفت‌کش در خصوص تعمیرات کشتی ها نیز گفت: استفاده از توان داخل برای تعمیرات را در دستورکار قرار داده‌ایم و با وجود آنکه اجرای این عمل در کشورهای خارجی سریع‌تر انجام می‌شود اما در راستای حمایت از داخل، موضوع داخلی‌سازی تعمیرات را آغاز کرده‌ایم.

وی  اظهار داشت: شرکت ملی نفتکش سابقه بزرگی در حوزه تعمیرات دارد، این منابع را در حوزه تعمیرات کشور قرار داده‌ایم تا بتوانیم نیاز مشتری را برآورده کنیم.

صفایی افزود: تلاش کردیم نیاز مشتری با توانمندی داخل در حوزه تعمیر در داخل برطرف شود و بتوان این توانمندی را افزایش داد. 

حفظ موازین زیست محیطی دریا

وی در خصوص حفظ محیط زیست دریایی نیز گفت: زمانی که تحریم نبودیم شرکت ملی نفتکش بخاطر حفظ محیط زیست پاداش دریافت کرد بعد از تحریم نیز سیاست رعایت نکات زیست محیطی را دنبال کرده و این رویه را ارتقا دادیم و خسارتی به محیط زیست وارد نکردیم حتی در برخی موارد برای رعایت استانداردها از گازوئیل استفاده کردیم.

یادآور می شود؛ بیست و سومین همایش ارگان‌های دریایی با شعار «برنامه‌های توسعه‌ کشور و اقتصاد مقاومتی در حوزه دریا» روزهای چهارم و پنجم خرداد امسال به میزبانی شرکت ملی نفتکش برگزار می‌شود.

 

کد خبر : ۲۷۸۱۵۰