خبرگزاری کار ایران

مشاور وزیر نفت:

اعطای پروانه کار بدون نظارت؛ عامل اصلی بروز حوادث/جرایم سخت گیرانه برای پیمانکارانی که نکات ایمنی را رعایت نکنند

جرایمی در نظر گرفته می‌شود که سخت و بازدارنده است و در اسرع وقت مفاد آن اجرایی می‌شود و به این ترتیب در صورت تخطی پیمانکار از ادامه کار و شرکت در مناقصات بعدی محروم می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا مرتضوی مدیر HSE وزارت نفت در گردهمایی پیمانکاران صنعت نفت با اشاره به اینکه باید فرهنگ تولید ثروت را در کشور تقویت کنیم گفت: اگر تولید ثروت اصل باشد برای استمرار آن لاجرم باید به مسائل HSE توجه کنیم.

وی ادامه داد: مشکل ما این است که نمی‌گذاریم پیمانکار بزرگ درکشور شکل بگیرد در حالی که باید برای شکل‌گیری پیمانکاران بزرگ در عرصه نفت و گاز کشور حمایت همه‌جانبه در تمامی ابعاد داشته باشیم.

مشاور وزیر نفت با اشاره به اینکه شرکت‌های بزرگ دنیا معتقدند که امنیت؛ ارزش است تصریح کرد: شرکت‌های بزرگ دنیا رعایت نکات ایمنی را لازمه فعالیت‌های خود می‌دانند چرا که اهدافشان ماندگاری و استمرار در بیزینس است.

وی با اشاره به اینکه یکی از مسائل HSE پایین بودن نظارت در آن است خاطرنشان کرد: معمولاً 4 یا 5 موضوع کوچک منجر به حوادث نفتی و گازی می‌شود که علت این حوادث نیز بیشتر به پروانه کار برمی‌گردد. زیرا پروانه کار صادر می‌شود و بعد رها می‌شود در حالی که در کشورهای دنیا سخت‌ترین کارها انجام می‌شود بدون اینکه حادثه‌ای رخ دهد. مثلاً در حال حاضر گاز پروم روسیه حوادث را به صفر می‌رساند.

مرتضوی با اشاره به اینکه کارفرما حق دارد که بازرسی‌های HSE را به عمل آورد و می‌تواند فعالیت‌ها را در صورت عدم رعایت نکات ایمنی محدود کند اظهار داشت: ما باید در تمامی پیمان‌ها اجازه دهیم که مسئول HSE بدون ملاحظه کار خود را انجام دهد و جای هیچ‌گونه مسامحه باقی نماند.

وی تاکید کرد: در تمامی پیمان‌ها و قراردادها در نظر گرفتن نکات HSE و ایمنی در تمامی مراحل کار الزامی است و در دستورالعملی که بازنگری شده جرایمی نیز در نظر گرفته می‌شود که سخت و بازدارنده است و در اسرع وقت مفاد آن اجرایی می‌شود و به این ترتیب در صورت تخطی پیمانکار از ادامه کار و شرکت در مناقصات بعدی محروم می‌شود.

کد خبر : ۲۷۸۳۶۰