خبرگزاری کار ایران

جزئیات توافق حمل و نقلی ایران و افغانستان اعلام شد

در مجموع ۶۸ هزار و ۶۳۳ کامیون محموله‌های صادراتی و ترانزیتی از ایران تردد داشتند که این میزان، کامیون‌های کشور افغانستان ۸۳ هزار و ۵۴۴ دستگاه گزارش شده است.

به گزارش ایلنا، ایران و افغانستان بر حذف عوارض رودپارس به میزان ۱۲۰ یورو به طور همزمان از اول تیرماه و تخفیف ۵۰ درصدی در تعرفه‌های انبارداری، تخلیه و بارگیری محموله های ترانزیتی افغانستان در بندر چابهار توافق کردند.

داود کشاورزیان در پنجمین اجلاس همکاری‌های حمل‌ونقل جاده‌ای جمهوری اسلامی ایران با جمهوری اسلامی افغانستان ضمن ابراز خرسندی از توسعه روابط دو کشور اظهار داشت: امیدواریم با تحولات اخیر در کشور جمهوری اسلامی افغانستان شاهد پیشرفت و توسعه روزافزون کشور دوست و برادر در تمام زمینه ها باشیم.

رئیس سازمان راهداری وحمل‌ونقل جاده‌ای با تأکید بر روابط نزدیک دو کشور طی سی سال گذشته خاطرنشان کرد: حضور هموطنان افغانی در ایران باعث شده بخشی از فعالیت‌های اقتصادی کشور ما توسط آنان انجام شود، بنابراین ایجاد اشتغال برای ما امری بسیار مهم و ضروری است، چرا که به امنیت دو کشور و نیز رونق و ایجاد اشتغال در منطقه کمک می‌کند.

وی با اشاره به اینکه تخلیه و بارگیری محمولات ترانزیتی در مرز از مصادیق حمل‌ونقل بین‌المللی نیست و به بار ضربه وارد می‌کند، تصریح کرد: در این خصوص درخواست می‌شود که شرایط لازم در مرزها فراهم شود تا رانندگان  ایرانی  با خیال آسوده بتوانند به کشور افغانستان تردد کنند.

براساس این گزارش، منصوری رئیس هیات افغانی نیز در این اجلاس، با اشاره به اینکه زیرساخت‌های حمل‌ونقل شاهرگ‌ها زنده هستند، اطمینان خاطر داد امنیت لازم در مرزها برقرار و با توسعه روابط حمل‌ونقل شرایط بهبود یابد.

وی با اعلام آمادگی کامل کشور افغانستان جهت اجرایی شدن مفاد توافقات انجام شده اظهار  داشت: روابط اقتصادی موجبات گسترش روابط فرهنگی و توسعه مناسبات سیاسی نیز می شود بدین سبب حمل و نقل از جمله  فعالیت های موثر در اقتصاد هر دو کشور محسوب می‌شود.

این گزارش حاکی است، محمدجواد عطرچیان مدیرکل دفتر ترانزیت و پایانه‌های مرزی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای نیز در پنجمین اجلاس همکاری‌های حمل‌ونقل جاده‌ای با کشور افغانستان، گفت: تاکنون چهار کمیته همکاری‌های حمل‌ونقل جاده‌ای فیمابین دو کشور در شهرهای هرات، کابل و تهران برگزار و سه نشست مشترک مرزی نیز در پایانه‌های مرزی دوغارون و اسلام قلعه، تشکیل شده است.

مدیرکل دفتر ترانزیت و پایانه‌های مرزی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در ادامه، با اشاره به اینکه آمارهای موجود نشان از عدم برابری سهم ترانزیت و صادراتی ایران و کشور افغانستان دارد، گفت: در مجموع ۶۸ هزار و ۶۳۳ کامیون محموله‌های صادراتی و ترانزیتی از ایران تردد داشتند که این میزان، کامیون‌های کشور افغانستان ۸۳ هزار و ۵۴۴ دستگاه گزارش شده است.

عطرچیان درخصوص مفاد توافقنامه پنجمین اجلاس همکاری‌های حمل‌ونقل جاده‌ای ایران با کشور افغانستان اظهار داشت: حذف عوارض رودپاس به میزان ۱۲۰ یورو به طور همزمان از جمله مفاد این توافقنامه بود که مقرر شد دو طرف حداکثر تا اول تیرماه سال جاری زمان حذف عوارض رودپاس را در تمامی پایانه‌های مرزی مشترک از طریق مجاری دیپلماتیک با هدف توسعه روابط حمل‌ونقلی دو کشور اعلام کنند.

وی افزود: همچنین به منظور شفاف‌سازی شرایط صدور روادید و هزینه‌های مربوط به آن جهت رانندگان شرکت‌ها‌ی حمل‌ونقل بین‌المللی، طرفین خواستار مبادله اطلاعات مذکور از وزارتخانه‌های امور خارجه یکدیگر شدند. ضمن اینکه دو طرف توافق کردند پیشنهادهای دقیق خود را در این خصوص جهت طرح در اجلاس آتی همکاری‌های کنسولی دو کشور به دستگاه‌های ذی‌ربط انعکاس دهند.

عطرچیان تصریح کرد: همچنین طرف افغانستانی اعلام کرد با توجه به اهمیت الحاق کشور متبوع خود به کنوانسیون CMR و بهره‌برداری از مفاد آن، افغانستان تمامی مراحل و اقدامات لازم را در این خصوص با مراجع ذی‌ربط بین‌المللی معمول و از نتیجه امر طرف ایرانی در آینده نزدیک مطلع خواهد کرد. در این ارتباط طرف ایرانی ضمن پیشنهاد الحاق افغانستان به کنوانسیون کارنه دوپاساژ، آمادگی خود را در این خصوص ارائه کرد.

مدیرکل دفتر ترانزیت و پایانه‌های مرزی خاطرنشان کرد: در این اجلاس همچنین طرفین با توجه به اهمیت حمل‌ونقل کالا از طریق پایانه‌های مرزی مشترک، به منظور حفظ منابع ملی دو کشور، بر جابه‌جایی کالا صرفا از طریق پایانه‌های مرزی مشترک تأکید و خواستار نظارت دستگاه‌های ذی‌ربط در این خصوص شدند.

وی با اشاره به ارائه تخفیف ۵۰ درصدی در تعرفه‌های انبارداری، تخلیه و بارگیری محمولات ترانزیتی افغانستان در بندر چابهار از سوی سازمان بنادر و دریانوردی و نیز ارائه تخفیف ۳۳ درصدی در مبلغ مابه‌التفاوت سوخت به ناوگان جاده‌ای افغانی عازم این بندر از سوی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، گفت: در این خصوص طرف ایرانی پیشنهاد کرد تا هیئت شرکت‌کننده افغانی از امکانات بندر چابهار بازدید کنند.

گفتنی است؛ در پایان نشست دو روزه اجلاس متن تفاهم نامه مربوط به این اجلاس به امضای معاون وزیر راه و شهرسازی جمهوری اسلامی ایران و معاون وزیر برنامه ریزی و سیاستگذاری وزارت حمل و نقل و هوانوردی جمهوری اسلامی افغانستان رسیده و مبادله شد.

کد خبر : ۲۷۸۵۷۵