خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان بنادر و دریانوردی:

تمدید قراردادهای اپراتور بندر شهید رجایی تا پایان سال/تکذیب خبر خرید شناور خارجی / افزایش جمعیت سواحل جنوبی

asdasd
کد خبر : ۲۷۸۸۷۰

رئیس سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به طرح توسعه سواحل مکران در راستای توسعه دریامحور گفت: مهم‌ترین برنامه دولت افزایش جمعیت سواحل جنوبی و توسعه دریامحور این مناطق است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمد سعیدنژاد در نشست خبری بیست و سومین همایش ارگان‌های بین‌المللی با اشاره به طرح‌های توسعه‌ای سازمان بنادر و دریانوردی گفت: از محل وجوه اداره شده 300 میلیارد تومان تسهیلات برای سرمایه‌گذاران ایجاد کرده‌ایم و همچنان از تولید داخل حمایت و خبر خرید شناور خارجی را تکذیب می‌کنیم و همچنین توسعه بنادر شهید بهشتی، بخش‌های فاز سوم بندر شهید رجایی و معافیت سربازی دریانوردان را در دستور کار قرار داده‌ایم.

برنامه‌های سازمان بنادر برای توسعه سواحل مکران

رئیس سازمان بنادر و دریانوردی با تاکید بر اینکه توسعه سواحل مکران مورد تاکید تمامی مسئولان کشور است گفت: توسعه سواحل و افزایش ضریب جمعیت سواحل در راستای سیاست توسعه دریامحور است و این سیاست به طوری دنبال می‌شود که ضریب جمعیت سواحل کشور به خصوص سواحل سیستان و بلوچستان و آن مناطق افزایش یابد.

وی با اشاره به سیاست اقتصاد مقاومتی گفت: سیاست اقتصاد مقاومتی سیاستی خودکفایی است به معنای آنکه بتوان از تمام امکانات موجود در کشور بهره جست و یکی از محورهای آن این است که بتوانیم از تمام امکانات موجود در کشورمان حداکثر استفاده را بکنیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به سیاست توسعه دریا محور در سواحل مکران کشور گفت: این توسعه باید همه جانبه باشد و تنها محدود به ساخت بندر نیست هرچند توسعه بنادر از بخش‌های مهم آن است اما در کنار آن باید به توسعه و تجهیزات پس‌کرانه‌ها توجه ویژه‌ای کرد.

سعیدنژاد تاکید کرد:‌یکی از الزامات توسعه سواحل مکران افزایش جمعیت در این منطقه است که برای تحقق آن باید امکانات رفاهی مانند تامین مسکن را در نظر گرفت که این تامین امکانات مورد تاکید وزارت راه و شهرسازی هم هست.

رئیس سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه توسعه بنادر و سواحل چابهار از مهم‌ترین نقاط توسعه دریامحور و سواحل جنوبی کشورمان است گفت: خوشبختانه در این منطقه به درصد پیشرفت خوبی دست یافته‌ایم. اما بخش‌های دیگر آن متناسب با توسعه بنادر باید توسعه یابد.

کمبود جمعیت در سواحل جنوبی کشور

سعیدنژاد با اشاره به اجرای طرح آمایش سرزمین در سواحل کشور گفت: در طرح آمایش سرزمین باید سواحل کشور مورد توجه قرار بگیرد و قاعدتاً  بعد از ابلاغ آن طرح به طور کامل مورد بررسی قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: در حال حاضر در شهرستان‌های سواحلی کشورمان ضریب تراکم جمعیت چیزی حدود 4.8 نفر در کیلومتر است که این عدد را باید به متوسط و میانگین جمعیت ارتقا دهیم.

سعیدنژاد تاکید کرد: 4.8 نفر در کیلومتر 10 درصد میانگین تراکم در کشور محسوب می‌شود که باید آن را ارتقا دهیم. البته اجرای این طرح نیاز به 2 یا 3 برنامه توسعه‌ای کشور دارد.

وی با بیان اینکه سواحل جنوبی کشورمان با کمبود جمعیت مواجه هستند گفت: خوشبختانه توسعه سواحل جنوبی در راستای اجرای سیاست توسعه دریامحور در دستور کار دولت قرار دارد.

دستاوردهای همایش‌های ارگان‌های دریایی

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به دستاوردهای همایش ارگان‌های دریایی تاکید کرد: هرچند همه قطعنامه‌های این همایش به طور صددرصدی به اجرا نرسیده است اما برنامه‌هایی در این همایش تنظیم می‌شود که نقشه راه یک سال آینده ارگان‌های دریایی را ترسیم می‌کند.

وی ادامه داد: مهم‌ترین دستاورد و اثر همایش ارگان‌های دریایی ایجاد هماهنگی بین تمام ارگان‌های دریایی بین نیروی دریای سپاه، نیروی دریایی ارتش و سایر ارگان‌ها است.

سعیدنژاد افزود: از دیگر دستاوردهای این همایش‌ها کنار هم قرار گرفتن بخش خصوصی و بخش دولتی فعال در حوزه دریایی است و از زمان برگزاری این همایش میزان سرمایه‌گذاری بخش خصوصی به طور قابل توجهی افزایش یافته است.

 

سرمایه‌گذاری کنیایی‌ها در بندر امام به سرانجام نرسید

سعیدنژاد با اشاره به ورود هیات کنیایی به حوزه دریایی کشورمان از سال‌های گذشته گفت: در دولت قبل موضوع سرمایه‌گذاری کنیایی‌ها در بندر امام خمینی مطرح شد اما متاسفانه به دلیل ناکافی بودن مطالعات و بررسی‌های سازمان بنادر در دولت گذشته مشخص شد این سرمایه‌گذاران توان سرمایه‌گذاری در بندر امام خمینی را ندارند.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: این ضعف ناشی از عدم شناخت مسئولان کشورمان در دولت قبل از توان سرمایه‌گذاران بوده است. قرار بر این بود کنیایی‌ها سرمایه‌گذاری 300 میلیون دلاری در بندر امام انجام دهند اما علی‌رغم پیگیری‌های دولت ایران چه در دولت قبل و چه در دولت جدید پنج ماه پیش کنیایی‌ها اعلام کردند نمی‌توانند این حجم از سرمایه‌گذاری را انجام دهند.

درباره مرسک مصاحبه نمی‌کنیم

رئیس سازمان بنادر و دریانوردی همچنین در پاسخ به این سوال که شاکی خصوصی کشتی توقیف شده مدعی است ضمانتنامه‌های ارائه شده کارایی ندارند گفت: درباره کشتی توقیف شده خارج از بیانیه‌ای که صادر کردیم به هیچ وجه مصاحبه نخواهیم کرد.

خرید شناور از هلند را تکذیب می‌کنم

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه هرگونه خرید شناور  پایلوت را از هند تکذیب می‌کنم گفت: سازمان بنادر و دریانوردی به طور جدی و به شدت در دفاع از ساخت داخل ایستاده است گفت: هرگز اقدام به خرید شناور از خارج از کشور نکرد‌ه‌ایم و این شایع اخیر را تکذیب می‌کنم.

وی ادامه داد: معتقدم با هماهنگی و با کمک صنایع دریایی داخلی می‌توانیم شناورهای مورد نیاز را از صنایع داخلی تامین کنیم.

وی با اشاره به ارائه تسهیلات به سرمایه‌گذاران حوزه ساخت شناور و دریایی گفت: در سال گذشته طی قراردادهایی که با بانک‌های مختلف داشتیم چیزی حدود 60 میلیارد تومان در قالب وجوه اداری شده در بانک‌ها سپرده‌گذاری کردیم که این سپرده‌گذاری 300 میلیارد تومان تسهیلات برای فعالان ایجاد کرد.

سعید نژاد تاکید کرد: به تمام فعالان حوزه دریایی اعلام کرده‌ایم که کسانی که بر روی دریای خزر سرمایه‌گذاری کنند تسهیلاتی با سود نزدیک صفر درصد از سوی سازمان می‌توانند اخذ کنند.

معافیت سربازی دریانوردان در دستور کار سازمان بنادر و دریانوردی

رئیس سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به مشکلاتی که دریانوردان با آن مواجه هستند گفت: معافیت سربازی دریانوردان با یک فوریت در مجلس شورای اسلامی در حال پیگیری است. همچنین طرح معافیت مالیات از حقوق دریانوردان را هم به مجلس ارائه کرده‌ایم که این موضوع هم در دستور کار ما قرار دارد.

انتخاب اپراتورهای بندر شهید رجایی در سال جاری

معاون وزیرراه و شهرسازی با اشاره به انتخاب اپراتورهای بندر شهید رجایی گفت: یک مشاور مشترک ایرانی و خارجی برای طراحی مدل واگذاری و فراخوان و زمان برگزاری واگذاری بندر شهید رجایی به سرمایه‌گذاران به کار گرفته‌ایم و این کمیته 3 موضوع اصلی را مورد بررسی قرار می‌دهند.

وی ادامه داد: فراخوان باید طوری تنظیم شود که رقابت‌پذیری ما را در منطقه حفظ کند و همچنین از این مشاور خواسته‌ایم ظرف شش ماه اول سال نتیجه گزارش را به ما ارائه کند.

وی همچنین ادامه داد: البته قرارداد دو اپراتور فعلی بندر شهید رجایی را تا پایان سال تمدید کرده‌ایم.

شروع سرمایه‌گذاری 500 میلیارد تومانی در بانک‌رینگ سواحل جنوبی کشور

سعید نژاد با اشاره به راه‌اندازی بانک ‌رینگ در سواحل جنوبی کشور گفت: با توجه به اینکه 56 درصد از سواحل خلیج فارس و همچنین بخش مهمی از سواحل دریای عمان و تنگه هرمز در اختیار کشور ما است معتقدم راه‌اندازی بانک‌رینگ در سواحل بسیار اقتصادی و سودده خواهد بود.

وی با بیان اینکه سرمایه‌گذاری 500 میلیارد تومانی در این حوزه را شروع به کار کرده‌ایم گفت: خوشبختانه هم سازمان بنادر دریانوردی و هم سایر نهادهای دولتی و همچنین بخش خصوصی وارد سرمایه‌گذاری در حوزه بانک‌رینگ شده‌اند گفت: سرمایه‌گذاری 500 میلیارد تومانی را در این حوزه شروع کرده‌ایم و خوشبختانه صندوق توسعه ملی و بانک ها از اجرای این طرح پشتیبانی کرده‌اند.

وی ادامه داد: اجرای این فرصت سرمایه‌گذای در بنادر قشم، بنادر شهید رجایی و همچنین چابهار در دستور کارمان قرار گرفته است.

ظرفیت 185 میلیون تنی بنادر کشور

رئیس سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به طرح‌های عمرانی که در دستور کار سازمان بنادر و دریانوردی قرار دارد گفت: طرح ترمیم فاز 2 بندر شهید رجایی از محل فاینانت از چین در دستور کارمان است که تا سال 1395 این بندر به این امکانات و تجهیزات تجهیز خواهد شد.

وی همچنین ادامه داد: بخش اول فاز سوم بندر شهید رجایی هم شروع شده است. همچنین بخش دوم این فاز هم برای جذب پیمانکار فراخوان داده شده است که پیمانکاران قوی‌ای برای حضور در این فاز اعلام آمادگی کرده‌اند.

سعیدنژاد افزود: همچنین توسعه بندر شهید بهشتی و حوزچه شماره 2 بندر امیرآباد در دستور کار سازمان قرار دارد.

وی با اشاره به ظرفیت 185 میلیون تنی بنادر ایران گفت: هرچند ظرفیت بنادر ما چیزی حدود 185 میلیون تن است اما با وجود تحریم‌ها در سال گذشته تنها 146 میلیون تن از این ظرفیت استفاده شد بنابراین با لغو تحریم‌ها مشکل کمبود ظرفیت هم نداریم.

 

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز