خبرگزاری کار ایران

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور:

حس بچه پولداری را کنار بگذاریم/ برای بازگرداندن نخبگان غیر مقیم برنامه داریم

ستاری با بیان اینکه تجاری کردن فرایند پیچیده‌ای است که اساتید دانشگاهی از آن بی‌بهره‌اند خاطرنشان کرد: دانشگاه‌ها و پژوهشکده‌هایی درست کرده‌ایم که صددرصد بودجه را از دولت می‌گیرد در حالی که این مراکز باید از محل فروش لایسنس درآمد داشته باشند نه اینکه به نوشتن مقاله اکتفا کنند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سورنا ستاری  معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور در هشتاد و هفتمین هم‌اندیشی مدیران گروه پتروپارس با اشاره به اینکه باید برای فرهنگ فروش نفت خام فکری اساسی کنیم گفت: باید به این نتیجه برسیم که با پول نمی‌شود همه چیز را خرید. ما زمانی می‌توانیم بگوییم صنعت داریم که بتوانیم طراحی کنیم، بهینه‌سازی کرده و بر دانش سوار باشیم.

وی با بیان اینکه کشوری که کارخانه‌داری می‌کند نیازی به دانشگاه ندارد تصریح کرد: با پول نمی‌شود دانش خرید و تکنولوژی را به داخل کشور منتقل کرد آنچه از داخل بجوشد ارزشمند است.

ستاری با بیان اینکه تجاری کردن فرایند پیچیده‌ای است که اساتید دانشگاهی از آن بی‌بهره‌اند خاطرنشان کرد: تجاری کردن باید همراه با ضمانت‌نامه، حسن انجام کار و رقابت باشد در حالی که اساتید دانشگاه ما توان  این کار را نداشته و به این عرصه ورود پیدا نکرده‌اند زیرا دانشگاه‌ها و پژوهشکده‌هایی درست کرده‌ایم که صددرصد بودجه را از دولت می‌گیرد در حالی که این مراکز  باید از محل فروش لایسنس درآمد داشته باشند نه اینکه به نوشتن مقاله اکتفا کنند.

وی در ادامه به شرکت‌های غیرنفتی دنیا از جمله apple، facebook و توانایی جذب منابع مالی آنها اشاره کرد و گفت:‌ این شرکت‌ها آنچه تولید می‌کنند دانش  و ایده است و ارزش افزوده شان به واسطه دانش و فناوری است که ارائه می‌کنند و این همان چیزی است که در دید اقتصاد نفتی نمی‌توان خرید.

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: تفاوت  اقتصاد دانش‌بنیان و روش‌های اقتصادی مبتنی بر درآمدهای نفتی همان استفاده از مغز و ایده است که در اقتصاد مبتنی بر نفت ما  آنگونه که باید مشاهده نمی‌شود.

وی با تاکید بر اینکه ما آمادگی داریم که در اقتصاد دانش‌بنیان نفت تمرکز را روی بازار قرار دهیم تصریح کرد: نوآوری  در شرکت‌‌های کوچک اتفاق می افتد چرا که شرکت‌های بزرگ اصولا دچار بروکراتیک می‌شوند. لذا در حال حاضر ما در وندورها و پروژه‌های بالادستی نفت آمادگی داریم که در راستای شرکت‌های دانش‌بنیان حرکت کنیم چرا که در حال حاضر ما لایسنس‌هایی داریم که تولید شده اما بدان‌ها عمل نمی‌شود.

ستاری ادامه داد: ما قانون حمایت از دانش‌بنیان را داریم و حاضریم ریسک استفاده از این دانش‌های بومی را قبول کنیم و حمایت‌های مالیاتی و معافیت‌های گمرکی را نیز اعمال خواهیم کرد.

وی با اشاره به اینکه بانک‌ها هنوز فرهنگ حمایت از دانش‌بنیان‌ها را ندارند زیرا نمی‌توانند از مغز و ایده را ببینند خاطرنشان کرد: ما در صندوق نوآوری و شکوفایی از کارهای جدیدی که انجام می‌شود حمایت می‌کنیم همچنین تسهیلات خاصی برای نخبگان و دانش‌آفرینانی که قصد بازگشت به کشور را دارند در نظر گرفته‌ایم.

وی تاکید کرد: بحث اصلی ما این است که فرهنگ اقتصاد دانش‌بنیان را در صنعت نهادینه کنیم یعنی به طراحی و دیزاین و دانش فنی دست یابیم تا جایی که خودمان لایسنس بفروشیم. البته در حال حاضر تحریم‌ها بسیاری از تابوها را شکسته و ما توانسته‌ایم وارد این مرحله شویم.

ستاری با اشاره به اینکه در سال جاری ما به دنبال حمایت از شرکت‌های بزرگ هستیم گفت:در حال حاضر 1500 شرکت دانش‌بنیان شناسایی شده است.

وی با اشاره به اینکه عوض کردن فرهنگ غلط واردات دانش و وابستگی به پول نفت برای این واردات  کاری سخت است  گفت: پژوهشگاه صنعت نفت با اهداف مقدس درست شده اما هنوز  نتوانسته‌ایم یک لایسنس به نفت بدهیم و در ترنور بزرگ نفت حضور نداشتیم زیرا کارهای پژوهشی به درستی انجام نشده  همانگونه که  در صنعت بانکداری و دانشگاه نیز صاحب ایده نیستیم.

وی تاکید کرد: باید حس بچه پولداری را کنار بگذاریم یعنی پول نفت را کنار بگذاریم زیرا همه چیز را نمی‌توان با نفت خرید باید خودمان تولید دانش و فکر داشته باشیم و این همان معنای اقتصاد دانش‌بنیان و تمرکز روی استعدادهای ذاتی است.

کد خبر : ۲۷۹۱۳۵