خبرگزاری کار ایران

معاون امور بین الملل وزیر نفت؛

ایران مرکز ثقل پروژه های نفتی وگازی دنیا بعد از لغو تحریمها / آذرماه منتظر لغو تحریمهای کامل اقتصادی، بانکی و سیاسی باشیم

برنامه وزارت نفت سرمایه گذاری 200 میلیارد دلار در پروژه ها طی 6 سال آینده خواهد بود و این رقم در شرایط فعلی جهانی برای شرکتهای بزرگ متوسط و دولتی بسیار جذاب است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، امیر حسین زمانی نیا معاون وزیر نفت در امور بین الملل و بازرگانی در بیست و سومین همایش هماهنگی ارگانهای دریایی با اشاره به اهمیت حمل و نقل دریایی در سطح بین الملل، اظهار داشت: اهمیت صنایع دریایی بدان حد است که 90 درصد تجارت دنیا از طریق حمل و نقل دریایی انجام می شود به طوری که در سال 2006 ،‌89.6 درصد از نظر حجم و 70 درصد از نظر ارزش به وسیله حمل و نقل دریایی انجام شده است که این میزان در حال حاضر به 90 درصد رسیده است.

وی با اشاره به درجه اهمیت صنایع دریایی اظهار داشت: آنچه اهمیت این صنایع را افزون می کند تحریمها است چرا که بعد از تحریم سرمایه گذاری در صنعت نفت و گاز و بانک مرکزی مهمترین ضربه ای که آمریکا میخواست به اقتصاد ایران بزند  تحریم کشتیرانی وحمل و نقل بود.

وی افزود:هدف تحریمهای بین المللی تضعیف اقتدار اقتصادی و سیاسی کشور بود.

وی ادامه داد:‌آمریکا طی 36 سال گذشته همواره به دنبال بهانه ای بود که ایران را روانه شورای امنیتی کند که خودش حق وتو داشته وکسی که به این شورا برود امکان بیرون آمدن ندارد زیرا آمریکا می خواهد اثبات کند که اقتدار دارد.

زمانی نیا تصریح کرد: برای اینکه ایران به شورای امنیت برود دوستان ایران نیز باید این قضیه را قبول کنند لذا باید چین و روسیه نیز توافق می کردند که کیس ما به شورای امنیت برود اما برای بیرون آمدن از شورای امنیت رای روسیه و چین مهم نیست آنچه مهم است این است که آمریکا به تنهایی می تواند مانع خروج ایران از شورای امنیت شود لذا این قضیه بسیار اهمیت دارد که برای ایران در آینده چقدر چالش آور خواهد بود.

وی اظهار داشت: بحث هسته ای بهانه ای بود که آمریکا ایران را به شورای امنیت ببرد تا 35 سال حقارت را جبران کند.

زمانی نیا تصریح کرد: بحث هسته ای فی نفسه مهم است زیرا به لحاظ بالانس قدرت در منطقه اهمیت دارد و این مسئله را کشورهای همسایه و عرب منطقه جدی تلقی می کنند. اسرائیل نیز آن را جدی تلقی می کند و از آن به عنوان مرگ و زندگی یاد می کند اما درادبیات رسانه ای ما همچنان این مسئله جا نیفتاده است.

وی در ادامه با اشاره به کتابی که به قلم البرادعی نوشته شده بود، اظهار داشت: قسمت اعظم کتاب یاد شده در مورد ایران بود موضوع کتاب این بود که چطور امریکا روی انرژی اتمی فشار می آورد وچطور ایران در این رابطه تاثیر گذار است تا کیس ایران به نحو ویژه ای رسیدگی شود.

وی ادامه داد: در این کتاب عنوان شده که از نظر سازمان انرژی اتمی ارجاع موضوع هسته ای به شورای امنیت دلایل حقوقی نداشته بلکه سیاسی بوده است و این مسئله در تایید آن چیزی است که مسئولین کشور ما نیز عنوان کرده اند که بحث هسته ای بهانه ای برای فرستاد ن ایران به شورای امنیت بوده است.

زمانی نیا در ادامه به بحث توافق ژنو و بیانیه لوزان اشاره کرد وگفت: همه کسانی که تعامل بین المللی می دانند معتقدند که فضا عوض شده و سیاست تعامل سازنده دولت تدبیر و امید موثر واقع شده و وجه امنیتی که از ایران ساخته و مهندسی شده بود به تدریج دنبال رنگ باختن است.

معاون وزیر نفت با اشاره به اینکه مذاکرات ژنو و بیانیه لوزان در ادبیات بین المللی وضع بازی را عوض کرد اظهار داشت: این نکته ای است که مسئولان عنوان می کنند که ساختار تحریم متلاشی می شود.

کد خبر : ۲۷۹۴۳۵