خبرگزاری کار ایران

رییس اتحادیه نانوایان حجیم و نیمه حجیم در گفت‌گو با ایلنا:

آزاد سازی نرخ نان تاثیری بر کیفیت آن نداشت/ رانت آرد ادامه دارد !

در حال حاضر تنها 20 درصد از آرد یارانه‌ای به نانوایی‌ها قطع شده و 80 درصد دیگر همچنان آرد یارانه ای دریافت می‌کنند این در حالی است که اگر همانند سال 89 به یکباره بهای نان افزایش پیدا می‌کرد همه تکلیف خود را می‌دانستند.

محمد جواد کرمی ، رییس اتحادیه نانوایان حجیم و نیمه حجیم در گفتگو با خبرنگار ایلنا اظهار داشت: در ماه رمضان مصرف نان بربری و نان های شیرین ( شیرمال) بیشتر می شود و نانوایان نیز در نحوه پخت خود تغییراتی ایجاد می کنند و پخت نان باگت را کاهش داده و بیشتر نان شیرین می پزند.

وی با اشاره به آزاد سازی نرخ نان گفت: از 3 ماه گذشته موضوع آردهای یارانه ای مطرح شد که ما در ابتدا با اصل موضوع موافق بودیم اما با دو نرخی ماندن آرد همچنان رانت در این بخش ادامه دار شد و نارضایتی ها همچنان باقی است.

رییس اتحادیه نان های فانتزی حجیم و نیمه حجیم تصریح کرد: در حال حاضر تنها 20 درصد از آرد یارانه ای به نانوایی ها قطع شده و 80 درصد دیگر همچنان آرد یارانه ای دریافت می کنند این در حالی است که اگر همانند سال 89 به یکباره بهای نان افزایش پیدا می کرد همه تکلیف خود را می دانستند.

کرمی با بیان اینکه تولید نان به قیمت پایین تر مشکلاتی را بوجود آورده است افزود: این موضوع باعث رقابت ناسالم شده هم اکنون بهای هر کیسه آرد آزاد 53 هزار تومان است که نان را باید هزار تومان بفروشند اما با نشتی آرد یارانه ای به واحدهای آزاد فروش برخی نان را 800 تومان می فروشند که این موضوع افرادی را که سالم کار می کنند از گردونه خارج کرده است و باعث شده که رییس اتحادیه نانوایان سنتی از تعطیلی برخی از نانوایی های سنتی ابراز نگرانی کند.

وی با تاکید بر این موضوع که آزاد سازی برخی از نانوایی ها بر کیفیت آن هیچ تاثیری نگذاشته است گفت: کیفیت نان تغییری نکرده است و تنها نرخ نان افزایش پیدا کرد!

رییس اتحادیه نان های فانتزی حجیم و نیمه حجیم خاطر نشان کرد: استقبال مردم از نان حجیم و فانتزی زیاد نیست این در حالی است که اگر قیمت ها یکسان بود مردم قدرت انتخاب داشتند .

کرمی تصریح کرد: بر اساس ماده 110 قانون هر خدمتی که دولت به نان سنتی می دهد باید به نان های حجیم هم بدهد اما در بخش بیمه کارگران نانوایی ها، نانوایان ستنی 10 درصد بیمه می دهد اما نانوایان حجیم 30 درصد،در بخش پرداخت مالیات نیز نانوایی های سنتی معاف هستند اما نانوایی های حجیم به دلیل داشتن واحدهای بزرگتر ، تمیزتر و بهداشتی تر باید مالیات بیشتری هم بپردازند و همین موضوع باعث می شود قیمت نهایی نان در بخش ما بالاتر باشد.

کد خبر : ۲۸۰۴۲۷