خبرگزاری کار ایران

مشاور وزیر نفت:

تولید گاز در برنامه ششم توسعه به ١,٣ میلیارد مترمکعب می‌رسد

شرکت پخش فرآورده های نفتی باید به واحدها تولیدی- صنعتی اخطار دهد و آنها نیز سه ماه فرصت خواهند داشت تا زمینه را برای تجهیز مجموعه خود برای استفاده از سوخت گاز فراهم کنند که در غیر این صورت ممکن است با تامین نکردن فرآورده های نفتی مواجه شوند.

تولید گاز کشور در برنامه ششم توسعه به یک میلیارد و ٣٠٠ میلیون مترمکعب می رسد.

به گزارش ایلنا، مشاور وزیر و نماینده وزارت نفت در طرحهای گازرسانی، در جلسه مشترک با مدیران شرکتهای نفت و گاز و پخش فرآورده های نفتی در شرکت گاز استان خراسان رضوی گفت: هم اکنون ٢٠ هزار واحد صنفی در کشور داریم که باید زمینه استفاده از گاز طبیعی را برای آنها فراهم کنیم.

محمود آستانه با اشاره به تاثیر بسزای استفاده از گاز طبیعی به جای دیگر سوختهای فسیلی در جلوگیری از آلودگی محیط زیست، افزود: انرژی حرارتی هر مترمکعب گاز طبیعی برابر یک لیتر از فرآورده های نفت و گاز است که ضمن مقرون به صرفه بودن از آلودگیهای زیست محیطی می کاهد.

به گفته وی، وزارت نفت برای کاهش توزیع فرآورده های نفت و گاز و زمینه سازی برای انتقال گاز به صنایع برنامه تعریف شده ای دارد.

وی با اشاره به این که تکمیل فازهای ٣٠ گانه عسلویه، کشور را با جهش بزرگی در تولید و استخراج گاز رو به رو خواهد کرد یادآور شد: باید نهایت استفاده را از این ظرفیت بی نظیر تولید گاز داشته باشیم و همزمان با توسعه، برای پیدا کردن مشتری نیز بکوشیم چراکه در غیر اینصورت مازاد تولید خود را باید صادر کنیم یا به میدانهای نفتی تزریق کنیم.

وی با بیان این که صنایعی که قابلیت فنی لازم برای استفاده از سوخت گاز را دارند باید آن را جایگزین دیگر فرآورده های نفتی کنند، تاکید کرد: در مرحله نخست، شرکت پخش فرآورده های نفتی باید به واحدها تولیدی- صنعتی اخطار دهد و آنها نیز سه ماه فرصت خواهند داشت تا زمینه را برای تجهیز مجموعه خود برای استفاده از سوخت گاز فراهم کنند که در غیر این صورت ممکن است با تامین نکردن فرآورده های نفتی مواجه شوند.

تولید یک میلیارد و ٣٠٠ میلیون متر مکعب گاز در برنامه ششم توسعه

مشاور وزیر نفت با اشاره به این که تا پایان برنامه ششم توسعه، تولید گاز کشور به یک میلیارد و ٣٠٠ میلیون مترمکعب خواهد رسید، گفت: توسعه و تجهیز شرکتهای ٣١ گانه گاز با هدف آماده سازی زیرساختهای لازم برای گازرسانی به صنایع از محل اعتبارهای موجود از اولویتهای ماست.

آستانه، پراکندگی واحدهای صنعتی و کمبود نقدینگی را از مشکلات واحدهای تولیدی و صنعتی دانست و تصریح کرد: برای حل این مشکل شرکتهای گاز استانی باید بر اساس بند«ق» تبصره ٢ قانون بودجه سال ٩٣ و مسائل مربوط به آن در سال ٩٤ برای اجرای عملیات گازرسانی به واحدهای متقاضی اقدام کنند.

وی و گفت: برای تقویت و نوسازی زیرساختها در شرکتهای گاز استانی یکهزار و ٦٠٠ میلیون ریال پیش بینی شده است و در تلاشیم تا با تامین این بودجه زیرساختهای لازم برای گاز رسانی بویژه در بخش صنایع استان مهیا شود.

کد خبر : ۲۸۰۷۶۴