خبرگزاری کار ایران

با استفاده از بهترین روش‌های زیست محیطی اجرا شد؛

ایجاد سومین هاب پتروشیمی کشور در چابهار

عملیات اجرایی سومین هاب پتروشیمی ایران در سواحل چابهار به منظور احداث 17 طرح جدید پتروشیمی و تولید سالانه 22 میلیون تن محصول پتروشیمی آغاز شد .

به گزارش ایلنا، در شرایط فعلی ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی و پلیمری ایران به بیش از 60 میلیون تن رسیده است که پیش بینی می شود با سرمایه گذاری حدود 30 میلیارد دلاری این ظرفیت تولید از مرز یکصد میلیون تن در سال عبور کند.

بر این اساس ایجاد هاب جدید پتروشیمی مکران در چابهار به عنوان سومین قطب بزرگ پتروشیمی‌ با سرمایه گذاری 12 میلیارد دلاری سرمایه گذاران بخش خصوصی آغاز شده و پیش بینی می شود در قالب یک برنامه زمان بندی 9 ساله طرح‌های جدید پتروشیمی در این منطقه در مدار بهره برداری قرار بگیرند.

پروژه پتروشیمی مکران در حالی قرار است با بهره گیری از بهترین روشهای طراحی سایت های پتروشیمی به بزرگترین هاب مجهز پتروشیمی در ایران بدل شود که برای اقدامات زیست محیطی نیز از بهترین و کارآمدترین روشهای حفاظت محیط زیست بهره گرفته است.

تاکنون مطالعات مفهومی و امکان‌سنجی فنی و اقتصادی، مطالعات زیست محیطی، راه اندازی مدیریت بهداشت، ایمنی و محیط زیست (HSE)، تامین آب و برق، ایجاد جاده‌های دسترسی و احداث شبکه جمع‌آوری آب‌های سطحی، فضای سبز، طراحی مهندسی پایه سرویس‌های جانبی متمرکز، طراحی پایه و تفضیلی خط انتقال گاز اتان از عسلویه به چابهار با استفاده از مشاوران در حال انجام و  به پایان رسیده است.

همزمان با آغاز عملیات اجرایی ساخت سومین قطب تولید پتروشیمی در جنوب شرق ایران، اقدامات گسترده ای برای حغظ و صیانت از محیط زیست هم در دستور کار قرار گرفته است به طوری که به منظور کاهش و حذف آلودگی هوا و اصلاح فعالیت های فاز بهره برداری از لحاظ فرآیندها و عملیات، بر اساس تجربه حاصل از اجرای طرحهای پتروشیمی در ماهشهر و عسلویه ، بصورت Zero Flaring طراحی و در حال اجرا  است.

از سوی دیگر براساس مطالعات گسترده انجام گرفته با تغییر فرایندهای واحد یویتیلتی متمرکز شهرک پتروشیمی مکران، سیستمی طراحی شده است که تمام فاضلاب خروجی این شهرک در واحد یوتیلیتی به صورت 100 درصد تصفیه و آب خروجی از تصفیه خانه نیز تماماً صرف آبیاری فضای سبز در داخل شهرک می شود و نگرانی‌ها برای هرگونه آلودگی زیستگاه آبی منطقه و خلیج چابهار در دریای عمان را به حداقل کاهش داده است.

صادرات بیش از 22 میلیون تن محصولات پتروشیمی از مکران

در فاز اول این هاب پتروشیمی، قرار است دو میلیون و 500 هزار تن محصول جامد و 6 میلیون تن محصول مایع پتروشیمی و پلیمری تولید و به بازارهای جهانی صادر شود علاوه بر این در فاز دوم پتروشیمی مکران هم طراحی، ساخت و راه اندازی دو میلیون و 530 تن محصول جامد و هفت میلیون تن محصولات مایع پتروشیمیایی با رویکرد صادراتی تولید و عرضه خواهد شد.

در فاز سوم پتروشیمی مکران در بندر چابهار تولید دو میلیون و 150 هزار تن محصول جامد و دو میلیون تن محصول مایع پتروشیمی در دستور کار قرار گرفته است که برای تولید و صادرات این محصولات پتروشیمیایی اسکله و تاسیسات فراساحلی پیش بینی شده است.

در شرایط فعلی حجم صادرات و واردات دو اسکله شهید بهشتی و شهید کلانتری چابهار تنها دو میلیون تن در سال است که قرار است به منظور افزایش صادرات محصولات پتروشیمی ظرفیت بارگیری از بنادر منطقه چابهار به بیش از 22 میلیون تن افزایش یابد.

در ساخت و اجرای طرح پتروشیمی ‌مکران در چابهار راه‌اندازی و احداث 17 واحد پتروشیمی ‌برنامه‌ریزی شده که  این‌ هاب پتروشیمی‌ شامل 4 مجتمع تولید متانول، 4 مجمتع آمونیاک، 4 مجتمع اوره آمونیاک، 2 مجتمع اتیلن، 2 واحد توسعه‌ای، یک مجتمع تولید آروماتیک و یک واحد متانول توپروپیلن با زیرمجموعه پلی‌اتیلن سبک، سنگین و خطی و انواع گلایکول‌ها است.

این مجموعه دارای دو واحد الفین است که یکی از این واحدها در اندازه‌های اتیلن آریا ساسول با ظرفیت یک میلیون تن و دیگری در اندازه‌های اتیلن جم با ظرفیت یک‌ میلیون و 345 هزار تن است که این واحدها محصولاتی را به منظور مصرف در صنایع پایین دستی و تکمیلی پتروشیمی تولید می‌کنند.

از سوی دیگر ساخت یک شهرک جدید پتروشیمی با ایجاد یک واحد متانول توپروپیلن (MTP) به ظرفیت 450 هزار تن در اولویت ساخت و راه اندازی قرار گرفته است که امکان تولید و تبدیل مستقیم متانول به پروپیلن و پلی پروپیلن را فراهم می کند.

برای تامین خوراک مورد نیاز صنایع پتروشیمی منطقه چابهار هم خوراک تولید محصولات پتروشیمی شامل اتان و متان قرار است از طریق خط لوله هفتم سراسری گاز تامین شود که در این راستا احداث یک خط لوله یکهزار و 50 کیلومتری انتقال اتان از عسلویه به چابهار در اولیت احداث قرار گرفته است.

کد خبر : ۲۸۰۹۵۵