خبرگزاری کار ایران

28 می کنفرانس توسعه دهندگان گوگل آغاز می شود

کنفرانس توسعه‌دهند‌گان گوگل ۲۸ می شروع می‌شود؛ به رسم هر ساله باید منتظر معرفی جدیدترین خبرها، محصولات، به‌روزرسانی‌ها و خلاصه برنامه‌های آینده گوگل در روزهای اولیه این کنفرانس باشیم.

کنفرانس توسعه‌دهند‌گان گوگل ۲۸ می شروع می‌شود؛ به رسم هر ساله باید منتظر معرفی جدیدترین خبرها، محصولات، به‌روزرسانی‌ها و خلاصه برنامه‌های آینده گوگل در روزهای اولیه این کنفرانس باشیم. اجازه بدهید قبل از اینکه مدیران رده بالای گوگل در سخنرانی‌شان ما را شگفت‌زده کنند، خودمان به استقبال رویدادهای داغ آن برویم و حدس بزنیم باید انتظار دیدن چه چیزهایی را داشته باشیم. خوش‌بختانه فهرست نشست‌های این شرکت منتشر شده و از روی عناوین می‌توان حدس زد چه موضوع‌های مهمی در انتظار مطرح شدن هستند.

سال گذشته، همه‌چیز حول محور سیستم‌عامل اندروید بود. به طور آهسته‌ای به سوی اندروید ۵ یا همان آب نبات چوبی حرکت کردیم، برای اولین بار ساعت‌های هوشمند مبتنی بر Android Wear را از نزدیک دیدیم و با Android TV و Android Auto آشنا شدیم. البته، گوگل کمی هم درباره واقعیت مجازی صحبت و هدست Cardboard را رونمایی کرد. مشخصات کروم‌بوک جدید این شرکت نیز اعلام شد. اما امسال، شایعه‌ها بر فراز آسمان Android M، نسل بعدی سیستم‌عامل تلفن‌های همراه در کنار تجهیزات پوشیدنی جدید و به‌روزرسانی‌هایی از جمله Project Tango چرخ می‌خوردند. پیش‌بینی‌های سایت‌های مختلف از خبرهای به بیرون درز کرده جلسات هماهنگی سخنرانی‌ها و دیگر اقدام‌های گوگل به شرح زیر هستند:

به‌روزرسانی اندروید

گوگل در جلسات خود برای برگزاری کنفرانس I/O درباره نسخه بعدی سیستم‌عامل اندروید با کدنام Android M زیاد صحبت کرده است و حتا در زمان‌بندی سخنرانی‌هایش یک نشست برای اندروید در نظر گرفته بود که البته بعداً در انتشار، حذفش کرد. این نشست با عنوان «از اندروید چه خبر؟» نشان می‌دهد که گوگل چیزهایی برای به اشتراک‌گذاری دارد. با توجه به اینکه گوگل در این کنفرانس چندین جلسه درباره طراحی این سیستم‌عامل با توسعه‌دهنده‌ها برگزار خواهد کرد، می‌توان حدس زد نسخه جدید اندروید نباید تغییرات بزرگی از نظر طراحی داشته باشد اما نشست «نوتفیکیشن‌ها، وقفه‌ها و تنظیمات صدا؛ جاذبه‌های آینده» به ما خبر می‌دهد باید منتظر تغییرات رفتاری در نوتفیکیشن‌های اندروید آینده باشیم. عملکرد بهتر باتری، به‌روزرسانی ویژگی‌های Smart Lock و بهبود نحوه رندر و استفاده اپلیکیشن‌های اندروید از حافظه گوشی دیگر آیتم‌هایی هستند که احتمالاً تغییر خواهند کرد. در حالی که Android Auto اخیراً به‌روزرسانی شده است ولی نشست‌های «گرفتن اپلیکیشن‌ها در جاده با استفاده از Android Auto» و «طراحی‌هایی برای رانندگی» خبر از پیشرفت‌های جدیدی از سوی گوگل می‌دهد.

پوشیدنی‌ها

اشاره‌هایی وجود دارد که می‌گویند شاهد چند دستگاه پوشیدنی جدید و شاید هم یک ساعت هوشمند در کنفرانس I/O امسال باشیم. اول اینکه، در نشست Google Fit چیزهایی درباره اپلیکیشن داشبورد سلامت گوگل مطرح است که نشان می‌دهند شاید با یک دستگاه پوشیدنی ورزشی برای جمع‌آوری اطلاعات سلامتی فعالیت‌ها روبرو باشیم. اشاره بعدی، نشست Google Smart Lock است. گفتیم که خبرهایی درباره بهبود این ویژگی در نسخه بعدی اندروید وجود دارد. این ویژگی برای هماهنگی گوشی با تجهیزات پوشیدنی مانند ساعت هوشمند بسیار ضروری و لازم است. همچنین، قطعاً در این کنفرانس چیزهایی درباره گروه ATAP که مسئول پاسخ‌گویی پروژه‌های Project Tango، Project Ara و دیگر فناوری‌های آینده‌نگرانه است، خواهیم شنید. در نشستی که برای گروه ATAP برنامه‌ریزی شده است، صحبت از یک پوشیدنی است که می‌تواند ایده‌های جدیدی را امکان‌پذیر کند. در توضیح این پوشیدنی گفته شده دستگاهی که به طور کامل با انسان تعامل خواهد کرد در حالی که صفحه‌نمایش آن بسیار کوچک است.

واقعیت مجازی

در سال گذشته، واقعیت مجازی یکی از مهم‌ترین موضوع‌های کنفرانس‌های شرکت‌های بزرگ فناوری بود. هدست Oculus Rift یک موج به راه انداخت، مایکروسافت هولولنز را ساخت و گوگل به سرعت شروع به کار کرد و دستگاهی به نام Cardboard را رونمایی کرد. در کنفرانس I/O امسال، به دنبال شرکت‌هایی هستیم که روی واقعیت مجازی تمرکز کردند و فشار وارد می‌کنند. همچنین، منتظر دیدن جدیدترین دستاوردهای گوگل در این زمینه هستیم. درباره نشستی با عنوان «ساختن باورها» اطلاعات زیادی به بیرون درز نکرده است ولی شاید دعوت از توسعه‌دهندگان برای حضور در نشست «کشف واقعیت مجازی و اینکه چگونه می‌تواند زندگی ما را تغییر دهد» پاسخی به شایعه‌های زیاد پیرامون نسخه بعدی عینک هوشمند گوگل باشد که تغییرات خوب و قابل توجهی داشته و یک گجت مهم در حوزه واقعیت مجازی است.

تصویربرداری ماهواره‌ای

شاید امسال شاهد یک اتفاق بزرگ باشیم و تصویر بزرگ دیگری  از گوگل در ذهن‌مان بسازیم. گوگل در سال ۲۰۱۴ شرکت Skybox را خریداری کرد تا بتواند تصاویر و نقشه‌برداری ماهواره‌ای را امکان‌پذیر کند. این سرویس در دستور کار کنفر انس امسال است و به نظر می‌رسد یک رویداد مهم و بزرگ باشد. در نشستی با عنوان «زمین در حالت بلادرنگ» شرکت‌کنندگان درباره گام‌های بعدی نقشه‌برداری و تصویربرداری ماهواره‌ای چیزهایی خواهند آموخت و اینکه فناوری چگونه می‌تواند تاثیرات واقعی در این سطح داشته باشد. گوگل می‌گوید با خریداری شرکت Skybox امیدوار است بتواند دسترسی به اینترنت در سراسر جهان را بهبود دهد. تا چند روز دیگر، درباره این موضوع‌ها چیزهای بیشتری می‌شنویم.

خانه‌های هوشمند

خانه‌های خودکار یکی دیگر از موضوع‌های کلید و قابل توجه امسال هستند. برای مثال، نشستی با عنوان «کار با Nest برای ساختن خانه‌ای با رعایت ملاحظات در کنار هم» چیزهای زیادی برای گفتن درباره خانه‌های هوشمند دارد. نست یک شرکت سازنده ترموستات‌های هوشمند و دستگاه‌های تشخیص و اعلام حریق است که در سال ۲۰۱۴ توسط گوگل خریداری شد. این شرکت در سال ۲۰۱۳ پلتفرمی را ساخته که به دستگاه‌های هوشمند دیگری مانند ساعت‌ها اجازه می‌دهد با تجهیزات خانه‌های هوشمند کار کنند. احتمالاً در این نشست درباره چگونگی ساخت گجت‌های خانه‌های هوشمند و سیستم‌هایی که بهتر با یکدیگر کار می کنند و البته بهبود امنیت آن‌ها صحبت خواهد شد.

سیستم‌عاملی برای اینترنت اشیاء

زمزمه‌های زیادی درباره پلتفرم جدید گوگل برای اینترنت اشیاء شنیده می‌شود؛ سیستم‌عاملی با نام رمز Brillo که شاید مبتنی بر اندروید هم باشد ولی سبک‌تر و مخصوص جاسازی در سخت‌افزارهای بسیار ضعیف. مثلاً گفته می‌شود سخت‌افزارهایی با حافظه رم ۳۲ یا ۶۴ مگابایت هم می‌توانند این سیستم‌عامل را اجرا کنند. اینترنت اشیاء موضوعی نیست که گوگل به راحتی از کنارش رد شود و حتماً برنامه‌های مفصلی دارد که باید در کنفرانس امسال شاهد معرفی برخی‌شان باشیم.

هرچه به روزهای شروع برگزاری این کنفرانس نزدیک‌تر شویم، خبرها و شایعه‌های بیشتری شنیده می‌شوند و فهرست مهم‌ترین رویدادهای کنفرانس I/O بیشتر می‌شود. گوگل حتماً چیزهایی را هم مخفی کرده تا فقط خودش معرفی کند و شاهد هیجان حاضرین باشد. هیچ چاره‌ای نیست جز اینکه چند روز دیگر منتظر باشیم.

کد خبر : ۲۸۰۹۸۹