خبرگزاری کار ایران

مشاور وزیر جهاد کشاورزی مطرح کرد:

بهره‌وری در قنات بیش از سایر سازه‌های آبی

asdasd
کد خبر : ۲۸۱۶۱۳

مشاور وزیر جهاد کشاورزی گفت: بهره‌وری در قنات 4/1 برابر بیش از سایر سازه‌های آبی است که دولت در آن سرمایه‌گذاری کرده است.

به گزارش ایلنا، عباس زارع در دوازدهمین نشست از سلسله نشست‌های آب، فرهنگ و جامعه با عنوان «قنات برای آینده» که در کاروانسرای سریزد برگزار شد، بیان کرد: 90 درصد تولید کشاورزی در ایران، وابسته به آبیاری است در حالی که در دنیا فقط 40 درصد کشاورزی به آبیاری وابسته است.

وی افزود: قنات مظهر حکمرانی خوب آب، نه تنها در ایران بلکه در سایر کشورهای جهان است.

مشاور وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه در گذشته 10 درصد آب مورد نیاز بخش‌های مختلف کشور از قنات تامین می‌شود و در حال حاضر این رقم به پنج درصد رسیده‌است، گفت: بهره‌وری پایین آب، از نظر کمی و کیفی منابع آبی کشور را تهدید می‌کند.

وی افزود: در حال حاضر 50 درصد دشت‌های کشور بیلان منفی داشته و بحرانی است. اما قنات یکی از شاخص‌هایی است که ما را هدایت می‌کند تا به بحران نرسیم.

زارع گفت: اگرچه امروز مطرح می‌شود که هنوز استعداد ایجاد قنات در بسیاری از نقاط کشور وجود دارد اما حتی اگر بحث احداث قنات مد نظر نباشد، می‌توان از امتیازات و فرهنگ قنات برای مدیریت منابع آبی کشور استفاده کنیم.

وی رعایت نشدن حریم قنات‌های مهریز یزد را فاجعه‌ای جبران ناپذیر‌ توصیف کرد و افزود: متاسفانه در حال حاضر از آب قنات به درستی و آن گونه که شایسته قنات باشد، استفاده نمی‌شود. دولت مکانیزم‌هایی پیش بینی کرده که از قنات به صورت بهینه استفاده کنیم.

مشاور وزیر جهاد کشاورزی خرد شدن زمین‌های زراعی بر اساس قوانین ارث را یکی از دلایل استفاده نادرست از آب قنات دانست و از تلاش وزارت جهاد کشاورزی برای تجمیع آب قنات-به جای تجمیع اراضی کشاورزی- و احداث گلخانه برای استفاده بهینه از این آب خبرداد.

وی ادامه داد: دولت برای تجمیع آب، مکانیزم‌هایی را در نظر گرفته است. بر اساس قوانین وزارت جهاد کشاورزی برای ایجاد سامانه نوین آبیاری تسهیلاتی در نظر گرفته است. برای روش‌های قطره‌ای 5/6 میلیون تومان و بارانی پنج میلیون تومان تسهیلات به متقاضیان ارایه می‌شود. اما در رابطه با آب قنات، دولت به کشاوزانی که زیر یک هکتار زمین دارند و از آب قنات استفاده می‌کنند حاضر است تا 85 درصد تسهیلات مورد نیاز برای اصلاح روش‌های آبیاری را پرداخت کند.

زارع گفت: از این پس تجمیع اراضی در ایران باید با محوریت آب انجام شود. کشاورزان می‌توانند با مراجعه به جهاد نسبت به تجمیع آب اقدام کنند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز