خبرگزاری کار ایران

نایب رئیس اوپک در نشست افتتاحیه ١٦٧:

اوپک، دلالی و سفته‌بازی را در سقوط قیمت نفت موثر می‌داند

نایب رئیس اوپک در سخنرانی آغازین نشست ١٦٧ این سازمان، دلالی و سفته‌بازی را یکی از عوامل سقوط قیمت نفت در یک سال گذشته دانست.

به گزارش ایلنا و به نقل از دبیرخانه اوپک، محمد بن صالح الساده، نایب رئیس دوره‌ای سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) و وزیر صنعت و انرژی قطر که در غیاب وزیر  نفت نیجریه، سخنرانی آیین گشایش نشست ١٦٧ اوپک را در وین انجام داد، دلالان و سفته‌بازی را یکی از عوامل دخیل در سقوط قیمت نفت در یک سال گذشته دانست.

وی گفت: از زمان نشست پیشین اوپک در نوامبر پارسال تاکنون، شاهد نوسانات زیادی در صنعت جهانی نفت بودیم. قیمتها از حدود ٧٧ دلار در هر بشکه به بشکه‌ای ٤٥ دلار در اواسط ژانویه کاهش یافت. باید تاکید شود که ما باور نداریم مسائل بنیادی بازار موجب سقوط حدود ٦٠ درصدی قیمت نفت از ژوئن ٢٠١٤ تا ژانویه ٢٠١٥ شده باشند. بلکه مشهود است که دلالان و سفته‌بازیها نیز در این سقوط نقش داشته‌اند.

وزیر صنعت و انرژی قطر همچنین با اشاره به تداوم عرضه بیش از تقاضای نفت به بازار گفت: بازار همچنان شاهد عرضه بیش از حد نفت است. به علاوه آن که، ذخایر نفت خام نیز به طور قابل توجهی افزایش یافته‌اند. به طوری که ذخایر تجاری نفت خام آمریکا در آوریل سال، ٢٤ درصد بیشتر از آوریل سال ٢٠١٤ بوده‌اند.

صالح الساده با یادآوری آن که کاهش قیمت نفت موجب لغو یا تعلیق شماری از پروژه‌ها و همچنین تغییر طرحهای سرمایه‌گذاری شد، افزود: شمار دکلهای حفاری فعال بشدت کاهش یافت و بسیاری از کارکنان این صنعت بیکار شدند. وضع کنونی نیز به وضوح چالشی است و تبدیل به آزمایشی برای تولید کنندگان و سرمایه‌گذاران حوزه هیدروکربنها شده است.

نایب رئیس اوپک گفت: در اوپک ما شرایط بازار را زیر نظر داریم و در سال ٢٠١٥ روی چگونگی تحول بازار، بویژه در نیمه دوم سال متمرکز شده‌ایم.

وی با اشاره به چشم‌انداز عرضه و تقاضا در بازار نفت گفت: پیش‌بینی می‌شود تقاضای نفت در سال ٢٠١٥ حدود ١,٢ میلیون بشکه در روز افزایش یابد که این میزان بیشتر از افزایش روزانه یک میلیون بشکه‌ای سال ٢٠١٤ است. حجم عمده این رشد تقاضا نیز از سوی کشورهای خارج از سازمان همکاریهای اقتصادی و توسعه خواهد بود.

وزیر صنعت و انرژی قطر ادامه داد: از لحاظ عرضه نفت نیز، کشورهای خارج اوپک رشد بسیار کمتری نسبت به سال قبل خواهند داشت. در حقیقت انتظار می‌رود که رشد عرضه نفت از سوی کشورهای غیراوپک امسال کمتر از ٧٠٠ هزار بشکه در روز باشد. 

وی افزود: در آمریکای شمالی، پیش‌بینی می‌شود که نفت سخت آمریکا و ماسه‌های نفتی کانادا به دلیل کاهش تعداد دکلهای حفاری فعال، رشد کمتری داشته باشند.

نایب رئیس اوپک با اشاره به آن که این سازمان به دنبال کمک به ایجاد ثبات در بازار نفت است، گفت: ‌البته این تنها، وظیفه اوپک نیست و اگر همه ما می‌خواهیم از بازاری منظم‌تر منفعت ببریم، باید آماده کمک به ثبات آن باشیم و امید می‌رود که در سال ٢٠١٥ شاهد همکاریها و گفتگوهای بیشتری میان تولیدکنندگان اوپک و غیراوپک باشیم.
کد خبر : ۲۸۱۶۹۸