خبرگزاری کار ایران

۳۰۰ هزار تن گندم دوروم خریداری شد

معاون شرکت بازرگانی دولتی با بیان اینکه در ۲۰ استان کشور گندم در حال خریداری است، گفت: از آغاز خرید تاکنون، مقدار گندم خریداری شده به ۲ میلیون تن رسیده، یعنی ۳۰ درصد از کل خرید سال گذشته محقق شده است.

به گزارش ایلنا و به نقل از شرکت بازرگانی دولتی ایران، علی قنبری ، معاون وزیر جهاد کشاورزی و مدیر عامل این شرکت، گفت: تاکنون 1.7 میلیون تن گندم معمولی و 300 هزار تن از نوع دوروم با ارزشی بالغ بر 2300 میلیارد تومان از کشاورزان 20 استان خریداری و ذخیره شده‌است.

قنبری با بیان اینکه در پایان فصل خرید سال گذشته 6.7 میلیون تن خریداری شده بود، افزود: هم اکنون با خرید این مقدار، حدود 30 درصد از کل خرید سال گذشته محقق شده است و امید می‌رود، با افزایش یک میلیون تنی، خرید امسال به 7.7 میلیون تن برسد.
وی تاکید کرد: خرید گندم هم اکنون در 20 استان ادامه دارد و با برداشت گندم در شمال، شمال غرب و غرب کشور به ویژه کردستان، کرمانشاه، آذربایجان و اردبیل و سرعت گرفتن خرید در گلستان، مازندران و خراسان‌ها رکورد خرید سال گذشته شکسته خواهد شد.
وی از خوزستان به عنوان قطب اصلی تولید گندم کشور نام برد و اظهار کرد: طی سال گذشته در این استان 967 هزار تن گندم خریداری شده بود و در این فصل نیز تاکنون 930 هزار خریداری شده که انتظار می رود با توجه به تداوم عرضه گندم، خرید سال قبل محقق شود. همچنین استان‌های فارس و گلستان به عنوان دیگر قطب‌های تولید گندم کشور طی روزهای آتی به اوج فروش گندم به شرکت بازرگانی دولتی ایران می‌رسند.
معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به خرید قابل توجه گندم دوروم تولید داخلی گفت: گندم دوروم گندمی است که مورد استفاده صنایع از جمله: ماکارونی، بیسکویت و شیرینی بوده و به دلیل بازار خوب جهانی، قابلیت بالای صادراتی دارد و چنانچه باکیفیت مطلوب در بازار جهانی عرضه شود، ایجاد ارزش افزوده برای کشور دارد.
قنبری استانهای خوزستان، ایلام و کرمان را تاکنون در سالجاری از مراکز عمده تولید گندم دروم برشمرد.
معاون وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: بانک کشاورزی در پرداخت بهای گندم‌های کشاورزان، تعاملی خوبی با این شرکت و کشاورزان داشته و تاکنون 20 هزار میلیارد ریال بابت بهای گندم‌های تحویلی، به‌روز به حساب کشاورزان واریز شده است.
وی همچنین از بانک عامل، سازمان تعاون روستایی و بخش خصوصی به عنوان مباشر فعال شرکت بازرگانی دولتی ایران در امر خرید تشکر کرد.
مدیر عامل شرکت بازرگانی دولتی ایران تاکید کرد: پرداخت بهای به روز گندم‌ها که یکی از بهترین مشوق‌ها برای افزایش کمی و کیفی تولید داخلی گندم است، منوط به تامین اعتبارات خرید است که ضرورت دارد دستگاههای ذیربط براساس مصوبه دولت محترم در تخصیص و تامین اعتبار مورد نیاز اقدام عاجل انجام دهند.
کد خبر : ۲۸۲۰۲۲