خبرگزاری کار ایران

زنگنه:

پول نفت باید صرف توسعه شود/اقتصاد مبتنی بر نفت بد نیست

زنگنه با بیان این که سهمیه های ٧٠٠ تومانی تا شهریورماه محفوظ است،افزود: بهتر است مردم عجله ای برای مصرف سهمیه نداشته باشند و تا شهریورماه آرام مصرف کنند. طبق برآورد ما آنچه در کارتهای وجود دارد، کمتر از ٣٠ درصد مصرف است.

به گزارش ایلنا، وزیر نفت با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در مورد اقتصاد مقاومتی و لزوم صرفه جویی در بخشهای مختلف، اظهار کرد: با زحمت و صرف پول زیاد و تلاش در اوضاع سخت و طاقت فرسا یک فاز پارس جنوبی را اجرا می کنیم و باز هم با همین شرایط سخت دریا و خشکی، گاز را تولید می کنیم ولی در زمستان اگر هر فردی اندکی اسراف نکند و مثلا در زمان روشن بودن لوازم گرمایشی یک در یا پنجره را باز نگذارد، به اندازه ٢ فاز پارس جنوبی که برای هر کدامشان ٧ تا ٨ میلیارد دلار هزینه شده، صرفه جویی می کنیم و اگر اینطور نشود همه این نعمتهای خدادادی و زحمتهای ما هدر می رود.

برنامه ای برای افزایش قیمت دوباره بنزین نداریم

وزیر نفت همچنین در پاسخ به سئوالی در مورد تک نرخی شدن قیمت بنزین و برخی اظهار نظرها درمورد افزایش مجدد قیمت بنزین در روزهای آینده هم تصریح کرد: من هم شنیدم که افرادی چنین مسائلی را مطرح کرده اند. اما روز گذشته هم اعلام کردم که این حرفهادروغ است و الان دیگر برنامه ای برای افزایش قیمت نداریم و همین افزایش قیمت بنزین را هم با تمام کراهت انجام دادیم. کراهت از این منظر که می دانیم بالاخره به مردم فشار وارد می شود اما چاره ای نبود و قانون به ما حکم کرده که تا پایان برنامه پنجساله پنجم قیمت بنزین و دیگر فرآورده های نفتی به ٩٠ درصد قیمت فوب خلیج فارس برسد. البته این قانون در سالهای گذشته اجرایی نشده بود.

زنگنه افزود: در حال حاضر قیمت فوب خلیج فارس در مورد گازوییل نزدیک به ١٢٠٠ تا ١٣٠٠ تومان و با محاسبه حمل و نقل و فروش و جایگاه و ... به بالای ١٥٠٠ تومان می رسد در حالی که  گازوییل را ٣٠٠ تومان قیمت گذاشتیم. متوسط نرخ بنزین هم در سال گذشته ٧٩٠ تومان بود و ٣٠ درصد بنزین کشور را با قیمت ١٠٠٠ تومان و ٧٠ درصد را با نرخ ٧٠٠ تومان می فروختیم. مجموع این دو نرخ حدود ٨٠٠ تومان می شد که حالا ١٠٠٠ تومان شده است.

وی در ادامه افزود: با این اقدام ما علاوه بر اجرای تعهدات قانونی یک مشکل بزرگ در کشور یعنی چند نرخی بودن فراورده ها را حذف کردیم. با این روش بنزین تک نرخی ١٠٠٠ تومان دارد و دیگر سهمیه هم اعمال نمی شود زیرا سهمیه به نظر ما اسراف ایجاد می کرد و فرد احساس می کرد اگر سهمیه اش را مصرف نکند چیزی را از دست داده است. مثلا به بسیاری از تاکسیها سهمیه اختصاص می یافت اما برخی از آنها مصرف نمی کردند و آن را می فروختند و همین شرایط در اقتصاد آن بخش اختلال ایجاد می کرد. ما به آنها سهمیه داده ایم تا کار کنند اما با فروش آن سهمیه درآمد کسب می کنند و کمتر کار می کنند.

وزیر نفت با تاکید بر این که تک نرخی شدن حتما برای اقتصاد کشور منفعت دارد، تصریح کرد: در همین تصمیم گیری قیمت CNG را افزایش ندادیم تا مصرف آن بیشتر شود و در همین مدت هم شاهد افزایش گرایش به مصرف CNG هستیم و افزایش مصرف محسوس است. در عین حال جذابیتهایی را ایجاد کردیم تا جایگاه داران بتوانند بیشتر کار کنند.

زنگنه تصریح کرد: رسیدن به دیگر اهداف، فساد موجود در شیوه چند نرخی را حذف کردیم.

وی با بیان این که سهمیه های ٧٠٠ تومانی تا شهریورماه محفوظ است،افزود: بهتر است مردم عجله ای برای مصرف سهمیه نداشته باشند و تا شهریورماه آرام مصرف کنند. طبق برآورد ما آنچه در کارتهای وجود دارد، کمتر از ٣٠ درصد مصرف است.

وزیر نفت با تاکید بر این که کارتهای سوخت همچنان مورد استفاده قرار می گیرد و کارآِیی زیادی دارد، گفت: فایده این کارتها کسب اطلاعات و مدیریت مصرف است و در عین حال جلو بسیاری از فسادها را می گیرد. مثلا سال گذشته متوجه شدیم تمام موتورسیکلتها و خودروهایی که متوقف شده اند سهمیه می گیرند و بعد آنها را قطع کردیم.

وی افزود: البته سهمیه برای نفت وگاز را همچنان داریم اما برای آن سیستم گذاشته ایم و امسال مرحله نخست را شروع می کنیم و امیدواریم تا میانه سال ٩٥ تمام خودروهایی که گازوییل یا نفت و گاز مصرف می کنند بر مبنای پیمایش سوخت دریافت  کنند. یعنی هر خودرو با دستگاهی که روی آن نصب می شود کنترل می شود و هر میزان فعالیت داشته باشد، سوخت می گیرد. پارسال قیمتهای ٢٥٠ و ٥٠٠ تومان را داشتیم که الان ٣٠٠ تومان شده و برای گاز مایع هم چند قیمت بود که همه را ٢٣٠ تومان کردیم و در نفت سفید هم قیمتها را دست نزدیم چون بین روستاییان مصرف دارد و نفت کوره هم بین مردم مصرفی ندارد و با این شرایط اصل هدف یعنی تک نرخی شدن را محقق کردیم و قانون را هم اجرا کردیم. این روند را آرام جلو بردیم و امیدوارم که نرخ مصرف هم بویژه در بنزین با این شرایط کاهش پیدا کند.

اقتصاد مبتنی بر نفت بد نیست

وزیر نفت در تعریف اقتصاد بدون نفت گفت: زمانی یک بودجه متکی به نفت داریم که از نظر من بسیار بد است و الان کم شده است. این که با افت قیمت نفت اصلا نتوانیم کشور و امور جاری خودمان را اداره کنیم و زندگی دچار اختلال شود بد است ولی اقتصاد مبتنی بر نفت بد نیست و اگر بنا بر نفت و صنایع وابسته و مشتق از  نفت مثل پتروشیمی ها، پالایشگاهها و خدمات مهندسی در نفت شود بد نیست.

وی افزود: مسئله مهمتر این است که درآمد نفت را چطور خرج می کنیم و آیا قرار است به بودجه تزریق و خرج شود و یا می خواهیم آن را طبق سیاست کلی نظام به صندوق توسعه واریز کرده و خرج توسعه کشور کنیم ؟ نفت را باید داشته باشیم اما این که با درآمد آن چطور رفتار می کنیم مهم است؛ طبق قانون برنامه پنجساله کشور این پول باید هر سال به صندوق توسعه ملی واریز شود و هر سال سهم آن افزوده و صرف دادن وام به طرحهای اقتصادی کشور شود.

تولید شیل اویل هنوز کاهش نیافته است

به گزارش شانا، وزیر نفت در ادامه با اشاره به جلسه روز جمعه اوپک در وین، گفت: طبق گزارش دبیرخانه اوپک در این فصل ٢ میلیون بشکه افزایش عرضه نسبت به تقاضا داریم. بااین میزان در کل سال اگر اوپک روزانه ٣٠ میلیون بشکه نفت تولید کند ٧٠٠ هزار بشکه افزایش عرضه و اگر ٣٠میلیون و ٥٠٠ هزار میلیون بشکه تولید کند، ١,٢ میلیون بشکه متوسط افزایش عرضه سالانه در بازار است و این میزان به قیمتها فشار می آورد. اعضای اوپک به هر دلیلی اعتقاد داشتند که ما نباید کاهش تولید داشته باشیم تا قیمتها افت داشته باشد و نفتهای گران (نفت شیل) دیگر اقتصادی نباشد.

وی با بیان این که ما روی این تصمیم حرفی نداشتیم و تنها روی زمان و نحوه انجام آن اختلاف داشتیم و معتقد بودیم که یکمرتبه نمی توان این کار را انجام داد، افزود: آنها مخالف بودند و می گفتند این کار باید سریع انجام شود و جواب  می دهد. الان معلوم شده که از نظر توسعه و سرمایه گذاری شیل نفت و شیل گاز آسیب دیده و در ماه نوامبر  ١٦٠٠ دکل در این بخشها فعال بوده که این میزان در حال حاضر به ٦٠٠ دستگاه رسیده است؛ اما تولید این نوع نفت هنوز افت نکرده و  با بالابردن بازدهی و کارایی شرایط را جبران کرده اند. به عبارتی همان حرف ایران که می گفت این سیاست یکباره جواب نمی دهد و زمانبر است تایید شده است اما آنها می گویند ٦ ماه دیگر صبر کنیم و رفتار بازار را ببینیم.

وزیر نفت با اشاره به این که  قیمتها به دلیل افزایش عرضه تحت فشار است و همه اعضای اوپک هم این مسئله را قبول دارند اما برخی می گویند با وجود این وضع، این تصمیم اعمال شود، افزود: اوپک جایی نیست که همه با هم مذاکره کنند تا یکدیگر را قانع کنند. همه می دانند چه می خواهند و چه می کنند و قبل از آمدن تصمیماتشان را گرفته اند و می گویند نه. البته اوپک شرایط سخت تر داشته و  از این مرحله هم عبور می کند.

زنگنه در پاسخ به این سئوال که آیا دستهای پنهان در این تصمیمات وجود دارد ؟ تصریح کرد: اینها دیگر بحثهای سیاسی است. هیچ وقت نمی توان در نفت گفت که سیاست دخالت ندارد. نفت در حوزه اقتصاد سیاسی است.

وی تصریح کرد: هر تصمیمی در اوپک باید با اجماع باشد و اوپک در ماه نوامبر نتوانست به هیچ اجماعی برسد و به همین دلیل همان سقف قبلی محفوظ ماند، الان هم به اجماع  نرسید و همان تصمیم قبلی برقرار ماند.

 شرایط مناسب در عسلویه و ماهشهر برای سرمایه گذاران

وزیر نفت با اشاره به برنامه خود برای ایجاد و تکمیل زنجیره تولید در نفت و گاز کشور گفت: زنجیره ای از تولیدات نظیر پتروشیمی ها و پالایشگاهها می تواند ذیل تولید نفت و گاز وجود داشته باشد و طبق بیانات مقام معظم رهبری از خام فروشی جلوگیری شود و نمونه آن هم همین پروژه سیراف است. اقدام دیگر افزایش تولیدات پتروشیمی است. از گاز می توانیم برشهای مختلفی داشته باشیم و خود گاز طبیعی خروجیهای زیادی داشته باشد و یا تبدیل به LPG و یا انواع کودها شود و یا برای صنایع انرژی بر مثل فولاد و آلومینیوم صرف شود. ما از همه این برنامه ها حمایت می کنیم و در دو منطقه عسلویه و ماهشهر شرایط بسیار خوبی را برای سرمایه گذاران فراهم کرده و می کنیم.

وی گاز همراه نفت را به مثابه طلا خواند و گفت: می توان از این گاز مواد اولیه برای انواع و اقسام مواد پتروشیمی که به آن NGL می گویند تهیه کرد و ما این برنامه را داریم.

زنگنه با بیان این که دو مدل مشعل وجود دارد، اظهار کرد: یک مدل از این مشعلها در پارس جنوبی است و بخشی از آنها به این دلیل است که واحدهای تولید گوگرد دیر به مدار تولید رسیدند و مثلا  گاز اسیدی تولیدی که باید به گوگرد مذاب و بعد جامد تبدیل می شد وجود نداشت و  سوخته می شد. در حال حاضر این واحدها در حال ایجاد است. یک سری مشعل هم در مناطق دیگر دریا و خشکی وجود دارد که پس از جداسازی گاز از نفت، مقدارشان کم است و سوزانده می شود. برای برخی از این مشعلها واحدهای تولید ان جی ال داریم و برای بخشی از آنها برنامه نداشتیم تا این که سال گذشته تصمیم گرفتیم از بخش خصوصی استفاده کنیم.

زنگنه در توضیح برنامه اخیر وزارت نفت در مورد مزایده گازهای مشعل هم گفت: اعلام کردیم که نزدیک به قیمت صفر این گازها را به هر کسی که مراجعه کند می دهیم تا به هر چه می خواهد تبدیل کند. ما اعلام کردیم که برق راه خوبی است اما الزامی هم نگذاشتیم. تا الان عده ای مراجعه کرده اند اما مشکلاتی در مورد خرید برق از سوی وزارت نیرو مطرح شد. به عبارتی اقتصاد طرح برای این افراد ضعیف بود اما ما هم جز فروش تقریبا مجانی گاز کار دیگری نمی توانستیم انجام دهیم. الان پیشنهادها ارائه شده و در حال مذاکره تا رسیدن به قرارداد هستیم اما انتظار بیشتری داشتیم.

نیاز بیشتری به سرمایه گذاری ر پتروشیمی داریم

وزیر نفت در ادامه این برنامه تلوزیونی با اعلام این که در حال حاضر ارزش محصولات پتروشیمی در کشور بیش از ٢٠ میلیارد دلار است، افزود:  حدود ١٢ سال قبل این رقم حدود یک میلیارد دلار بود و در این سالها کار زیادی انجام شد اما این میزان در کمتر از ١٠ سال آینده می تواند به بیش از ٧٥ میلیارد دلار هم برسد و خوراک آن وجود دارد. الآن تعدادی سرمایه گذاری در حال اجرا داریم که طی دو سال آینده تا ٥ میلیارد دلار به ارزش محصولات پتروشیمی می افزاید. در عین حال تعدادی از واحدهای پتروشیمی وجود دارد که خوراک ندارند، مثل پتروشیمی کاویان که یک میلیون تن خوراک می خواهد و با افتتاح فازهای جدید پارس جنوبی این خوراک تامین می شود. برخی  واحدها هم در ایلام، لرستان و مهاباد و ... خوراک می خواهند تا محصولات زیادی را تولید کنند.

زنگنه افزود: حدود ٨ میلیارد دلار سرمایه گذاری از طرف فاینانس چین و صندوق توسعه ملی تامین شده و ال سی آنها باز و قطعی شده است اما نیاز بیشتری به سرمایه گذاری داریم تا بتوانیم صنعت پتروشیمی را که برنامه توسعه آن کاملا مشخص است پیش ببریم و ظرف کمتر از هفت سال تولید ایران به حدود ٧٥ میلیارد دلار برسد و در عین حال صنایع پایین دستی پتروشیمی را هم در ذیل این صنعت پیش ببریم. ما الآن محصول پایه را  تولید می کنیم و باید به زنجیره تولید برسیم و با ایجاد شهرکهای پتروشیمی دیگر تولیدها را هم داشته باشیم.

وی به خصوصی سازی پتروشیمی در سالهای گذشته اشاره کرد و گفت: این مجموعه در این روند خسارتهای جبران ناپذیری دید و ما تقریبا یک شرکت مشرف به موت را تحویل گرفتیم و حالا باید دوباره احیا شود تا بتواند ماموریتهای جدید را به عنوان یک سازمان توسعه ای انجام دهد.  امیدوارم امسال واحدهای جدید به مدار بیاید و سال آینده هم موارد دیگر آماده شود. البته تعدادی هم که تازه سرمایه گذاری شده چند سالی طول می کشد تا به نتیجه برسد.

تعامل سازنده با دانشگاهها

وزیر نفت در ادامه به تعامل و برنامه جدید وزارت نفت با دانشگاهها در توسعه فناورانه میدانهای نفتی اشاره کرد و گفت: بیش از یکسال روی این برنامه کار شد و من بسیار امیدوار هستم که اگر این برنامه موفق شود نه تنها برای نفت، برای کل کشور دوران جدیدی از خلق فناوری ایجاد می شود. در یک پروژه دانشگاهی معمولا یک استاد دانشگاه به همراه یک یا دو دانشجو فعال هستند. پروژه های ما در نفت با این شرایط قابل تولید و توسعه نیست و جمع بیشتری از استادان و دانشجویان را که در کنار هم کار کنند و تحت نظر یک سازمان مشخص باشند، می طلبد. ما برای تمام دانشگاههایی که در بالادستی فعال بودند برنامه گذاشتیم و به هر کدام تعدادی از میدانهای نفتی را مشخص و با آنها قرارداد منعقد کردیم تا افزایش بازیافت نفت و یا گاز را بررسی کنند. به عبارتی درست مثل مریضی که به پزشک می سپاریم تا مراقبت کنند و خوب شود و یا بدتر نشود میدانها را هم به این دانشگاهها می سپاریم و هر سال هم پول  آن را می دهیم .

زنگنه در ادامه گفت: ٧٠٠ میلیارد بشکه نفت در مخازن وجود دارد و برآورد ما این است که با این میزان، ضریب بازیافت بیش از ٢٠٠ میلیارد بشکه را می توانیم برداشت کنیم که حدود ٣٠ درصد می شود. حالا اگر بتوانیم حتی یک درصد این میزان ضریب بازیافت را افزایش دهیم حدود ٧ میلیارد بشکه نفت به دست می آوریم و با این قیمتهای حدود ٦٠ دلار حدود ٤٠٠ میلیارد دلار می شود و برای رسیدن به این هدف هرچقدر خرج کنیم باز هم ارزش دارد.

وی افزود: برای موفقیت در این کار ما با یک سازمان پیشرفته متناسب با نیاز کشور وارد صنعت می شویم و دانشگاههای ما چنین مواردی را تجربه می کنند و در این کلاس و سطح فعال خواهند بود. در عین حال از دانشگاهها خواسته ایم که خودشان یک شریک خارجی انتخاب کنند و تحقق نهایی این روند فناوری خواهد بود. در هر شرایط استادی که در این پروزه است متخصص آن میدان نفتی خواهد بود و دانشجوها و آن تیم متخصص آن میدان می شوند و بعدها از این نیروها به  عنوان متخصص میدان در بخشهای مختلف استفاده می کنیم و بهترین تیم ما می شوند و مدیران و مهندسان ما در بخشهای مختلف خواهند بود.

نرخ گاز عرضه شده به صنایه کاهش نمی یابد

 وزیر نفت همچنین در پاسخ به سئوالی در مورد تامین خوراک گاز  شرکتهای خصوصی فعال در صنایع، گفت:  نمی دانم منظور کدام شرکت است؛ در حال حاضر گاز را به صنایع حدود ١١٠ تومان می دهیم که کمتر از ٤ سنت است. همین گاز در ترکیه با وجود افت قیمت بالای ٣٠ سنت است و من فکر نمی کنم جایی در دنیا به همین راحتی و این قیمت عرضه شود. بالاترین قیمت گاز عرضه شده برای پتروشیمی ها  ١٣ سنت است. البته قانون تنظیم بخشی از  مقررات مالی دولت که در سال گذشته در مجلس تصویب شد به ما تکلیف کرده است که قیمتهای جدیدی را با توجه به نکاتی عرضه کنیم و در بخش پتروشیمی هم اگر کسی در صنایع پایین دستی سرمایه گذاری کرد زنجیره تخفیف را بدهیم. اما با این وجود نرخ گاز عرضه شده به صنایع کاهش پیدا نمی کند و این نرخ فعلی کم است و برای صنایع آتی و سرمایه گذاران خارجی هم نرخ گاز نرخ تعیین کننده نیست و نرخهای ما هم خوب است. این موضوع را هم در نظر داشته باشید که هر کسی که تولید می کند هرچقدر مواد اولیه ارزانتر باشد نباید قیمت کالای بالاتری داشته باشد. باید به حد معقولی برسیم تا اقتصاد ملی فعال شود.

وی در ادامه افزود: اولویت نخست ما در گاز فروش داخلی است زیرا اقتصاد کشور را فعال می کند، البته در صادرات همسایه ها را اولویت داده ایم اما این که به هر قیمتی بخواهیم گاز را به هر نقطه دنیا بفرستیم معنا ندارد و داخل مصرف کنیم بهتر است. البته نباید اسراف هم داشته باشیم؛ می توان نیروگاه ایجادکرد با ٦٠ درصد راندمان کار کند و از هر مترمکعب گاز ٦ کیلووات برق تولید می شود یا ٣,٥ کیلو وات ساعت برق را تولید کند و مابقی را هدر دهد و بخشی از اسراف به معنای واقعی در این نوع از تولید غیر کارآمد است.

پرهیز از خام فروشی باپالایشگاههای سیراف

وزیر نفت با اشاره به برنامه آغاز به کار پروژه پالایشگاهی سیراف با حضور معاون رئیس جمهوری، که در عسلویه انجام شد، گفت: در جریان توسعه ٢٧ فاز پارس جنوبی حدود یک میلیون بشکه در روز تولید میعانات گازی داریم. ١٢٠ هزار بشکه از این تولیدات میعانات خوراک پتروشیمی ها شده و بقیه آن صادر می شود. یک پالایشگاه ٣٦٠ هزار بشکه ای به نام ستاره خلیج فارس داریم که امیدواریم فاز اول آن اواخر امسال بهره برداری شود. همچنین ١٢٠ هزار بشکه هم برای پالایشگاه دوم شیراز در نظر گرفته شده و ٤٨٠ هزار بشکه باقی می ماند که اگر این مقدار را پالایش و فرآورش کنیم دیگر در این زمینه به نظر مقام معظم رهبری که همان پرهیز از خام فروشی بود، می رسیم.

وی با بیان این که این مجتمع ٤٨٠ هزار بشکه ای میعانات گازی در واقع ٩ مالک دارد، افزود: این مجموعه ٨ پالایشگاه ٦٠ هزار بشکه است که هر کدام گروهی از شرکتهای بخش خصوصی مالک آنها هستند و یک مجموعه پشتیبان و زیر ساخت هم هست که به این شرکتها خدمات می دهد. راه اندازی هر کدام از این پالایشگاهها حدود ٣٠٠ میلیون دلار هزینه دارد و در مجموع ٢,٥ میلیارد دلار می شود. هزینه ایجاد این شرکت زیرساخت هم حدود ٥٠٠ تا ٦٠٠ میلیون دلار است و می توان گفت که در مجموع این پروژه سیراف حدود ٣ میلیارد دلار ارزش دارد.

زنگنه در ادامه افزود: همچنین برای نخستین بار برای تخصیص خوراک به متقاضیان فراخوان گذاشتیم تا هر شرکتی که متقاضی است تواناییهای مالی، مدیریتی، سوابق صنعتی و نفتی و ... را  اعلام کند تا ما در میانه کار متوجه نشویم که شرکت تواناییهای لازم را ندارد. ٣٥ گروه در این رقابت شرکت کردند  و ما هشت گروه شرکت را انتخاب کردیم. در عین حال اندازه پالایشگاه را به اندازه ای انتخاب کردیم که هم بخش خصوصی توان اجرای کار را داشته باشد و هم طرح آسیب نبیند و در همه این مراحل فرض را بر ادامه تحریم گذاشتیم تا این شرکتها با همین شرایط برنامه کار خود را ارائه دهند.

وی ایده دیگر به کار برده شده در این پروژه عظیم را برشمرد و گفت: الزامی وجود ندارد که کارهای بزرگ با سرمایه های بزرگ اجرایی شود و می تواند از جمع سرمایه های خرد شکل بگیرد. در این پروژه هم الزام کردیم که سرمایه گذاران  ٣٠ درصد از سهام خود را به سرمایه های خرد مردمی واگذار کنند و اگر ابتدای کار این اقدام را انجام ندادند حتما در انتهای کار در مدت کوتاهی ٣٥ درصد سهام را در بورس یا فرابورس عرضه کنند. به این ترتیب دست کم یک میلیارد دلار سرمایه داریم که با سرمایه های خرد مردم در آن شریک شوند و طبق بیان مقام معظم رهبری و تاکیدشان بر اقتصاد مقاومتی همه مردم از  مزایای توسعه کشور استفاده کنند و همه آنها هم سهام داشته باشند.

وزیر نفت با تاکید بر این که از نظر اقتصادی پروژه سیراف پروژه ای قابل قبول است، گفت: این پروژه ها ظرف سه سال باید به نتیجه برسد و در سال ٩٧ باید در مدار تولید باشد. تولیدات این پالایشگاهها نفت گاز، سوخت جت، گاز مایع و نفتای سبک و سنگین است و این زنجیره می تواند کامل شده و این نفتای سبک و سنگین خوراک پتروشیمی شود و همین امروز برخی سرمایه گذاران می گفتند که ما از همین امروز به دنبال طراحی برای مراحل بعدی هستیم.

زنگنه تاکید کرد  تولیدات پالایشگاههای سیراف برای صادرات است و در داخل کشور نیازی به آن نداریم، گفت: ٧٠ درصد تجهیزات مورد نیاز این پالایشگاهها در داخل قابل تولید و تامین است و حجم عظیمی از کار برای نیروهای داخلی ایجاد می شود. در عین حال زمین مناسبی برای این پروژه در منطقه کنگان (پارس ٢) در نظر گرفته شد و دسترسی بسیار ارزان به آب خنک کن و  استفاده از بندر دادیم.

افزایش  ١٢٠ میلیون مترمکعبی تولید روزانه گاز در سال گذشته

وزیر نفت با اشاره به افتتاح فاز ١٢ در اواخر سال گذشته و ویژگیهای این فاز از پارس جنوبی، اظهار کرد: فعلا به دلیل کامل نبودن چاه های یکی از سکوها نمی توانیم به ٧٥ میلیون متر مکعب خروجی برسیم اما بزودی می رسیم،  مسئله مهم آن است که سال گذشته  ١٢٠ میلیون مترمکعب تولید روزانه گاز را بالابردیم. به نظر می رسد آنچه در پارس جنوبی انجام می شود از بارزترین مصادیق تلاش برای تحقق اقتصاد مقاومتی است و می توان گفت اقتصاد درون زای برون گرای متکی به ظرفیتهای ملی شکل گرفته است.

وی با بیان این که ما در بدترین شرایط تحریمها، کاهش قیمت نفت، کاهش درآمد شرکت ملی نفت و بدون کمک شرکتهای خارجی این ١٢٠ میلیون متر مکعب گاز را تولید کردیم و فاز ١٢ را به نتیجه رساندیم و این فاز از ایرانی ترین فازها بوده است، اظهار کرد: شرکت پتروپارس به یک ظرفیت مهم دانش بنیان بدل شده که در فاز ١٢ به اوج خود رسید و توانست کارهای خوبی انجام دهد و شرکت تاسیسات دریایی هم توانست تمام تاسیسات و لوله گذاریهای آن را ساخته و نصب کند. من در دیدارم با شرکتهای خارجی در ملاقاتهای وین به آنها گفتم که شما پس از تحریمها وارد ایران و بازار آن می شوید اما این را بدانید که ایران الآن با ایران ١٢ سال قبل متفاوت است و تغییرات زیادی در ظرفیتهای کار و تولید و مهندسی و فناوری ایجاد شده است.

وزیر نفت در ادامه به بازدید معاون رئیس جمهوری از فاز ١٩ اشاره کرد و گفت: این فاز را هم پتروپارس اجرا می کند و تلاش می کنیم تا بخشی از این فاز امسال باوجود همه مشکلات به مدار بیاید. این در حالی است که ما برای تامین حتی یک مورد از تجهیزات از خارج باید چندین نوبت سفارش بگذاریم و یا جنس مرغوب نیست و باید اصلاح شود و واقعا همکاران من با چنگ و دندان کار می کنند و همه به دنبال این نیت هستند که ایران سربلند باشند و بگویند ما می توانیم.

کد خبر : ۲۸۲۴۵۸