خبرگزاری کار ایران

سرپرست مرکز ملی فرش ایران در گفتگو با ایلنا پیش بینی کرد:

صادرات 350 میلیون دلاری فرش در سال 94

در گذشته فرش ایران در بازار چین جایی نداشت اما هم‌اکنون چین می‌تواند به عنوان بازاری بالقوه برای ایران باشد.

حمید کارگر ، سرپرست مرکز ملی فرش ایران در گفتگو با خبرنگار ایلنا اظهار داشت: در پایان سال 93 بیش از 330 میلیون دلار فرش دستباف با وزن 5 هزار و 150 تن از کشور صادر شده است که نسبت به مدت مشابه در سال 92 به لحاظ وزنی و ارزشی تا حدودی رشد داشته است.

وی افزود: در سال 92 به عنوان بدترین سال صادراتی 314 میلیون دلار فرش از کشور صادر شد که با متوسط میزان صادرات فرش در دهه های گذشته که حدود 500 میلیون دلار بود فاصله زیادی داشت، اما این روند کاهشی در سال 93 متوقف شد و روند افزایشی جایگزین آن گشت، طوری که عدد 314 میلیون دلاری در بهمن ماه 93 محقق شد و در پایان اسفند ماه این رقم به 330 میلیون دلار رسید وامیدواریم با تلاش فعالان کشور و بهبود مناسبات سیاسی که در حال رخ دادن است امسال این روند افزایشی شتاب بیشتری یابد.

سرپرست مرکز ملی فرش ایران با بیان این که فرش دستباف در تمامی مناطق جغرافیایی کشور تهیه می شود، افزود: یکی از ویژگی های این هنر صنعت این است که این محصول در تمامی روستاها و شهرها و از سوی عشایر تولید می شود و تجارت این محصول همیشه پر رونق بوده است.

کارگر با اشاره به ابزارهای مورد استفاده برای معرفی بهتر فرش ایرانی تصریح کرد: برگزاری نمایشگاههای داخلی و خارجی، انجام فرایندهای تبلیغاتی، اعزام یا پذیرش هیات های تجاری، تلاش در اخذ و ارائه مشوق های صادراتی و کوشش در تسهیل همه فعالیت های صادراتی و رفع موانع بازدارنده در این حوزه و انجام انواع پژوهش های حوزه تجارت و بازاریابی و مطالعه در این بخش از جمله مهمترین فعالیت های این حوزه به شمار می رود.

وی خاطر نشان کرد: مرکز ملی فرش ایران نیز در این حوزه ها فعالیت هایی داشته است که از جمله آنها سوق دهی فعالان حوزه فرش به سمت بازارهای جدید بوده است که برای نمونه می توان به کشور چین اشاره کرد که تا یک دهه پیش یکی از قدرتمندترین رقیبان ایران به شمار می رفت اما هم اکنون به عنوان یکی از بازارهای مناسب و قابل اتکاء برای فرش ایران محسوب می شود.

وی تصریح کرد: این در حالی است که در گذشته فرش ایران در بازار چین جایی نداشت اما هم‌اکنون چین می‌تواند به عنوان بازاری بالقوه برای ایران باشد.

کارگر خاطر نشان کرد: هرچند در ابتدا پیدا کردن جایگاه مناسب برای فرش ایرانی دراین کشور آسان نبود اما با ارائه سیاست‌های تشویقی و حمایتی از سوی مرکز ملی فرش ایران و برگزاری نمایشگاه های تخصصی در چین و اعزام هیات‌های تجاری به این کشور این اتفاق ممکن شد.

کارگر ادامه داد: در این سال‌ها صادرات فرش ایران به آمریکا که ناشی از پیامدهای غیر مستقیم تحریم عمومی کشور بود کاهش یافت که این موضوع حاشیه‌هایی به همراه داشت که از جمله آنها افزایش هزینه‌های صادرات، ریسک‌های بیمه ای و انتقال ارز و هزینه‌های حمل و نقل بود.

وی در مورد پیش بینی میزان صادرات فرش در سال جاری نیز گفت: پیش‌بینی می‌شود امسال بخشی از عواملی که در سال‌های گذشته منجر به کاهش صادرات فرش شده بود (به غیر از عوامل داخلی نظیر تورم، طرح هدفمندی یارانه‌ها که متاثر از عوامل خارجی و تحریم مستقیم بوده است) حل شود.

کارگر افزود: اما با حفظ وضعیت کنونی می‌توان خوشبین بود که روند صادرات فرش رو به افزایش باشد و از رقم 350 میلیون دلار فراتر رود.

کد خبر : ۲۸۲۴۶۲