خبرگزاری کار ایران

رئیس کمیسیون انرژی در گفت‌وگو با ایلنا:

احتمال افزایش سهم صنعت نفت از بودجه؛ در نیمه دوم سال جاری/سهم میادین مشترک به 25 درصد افزایش می‌یابد

مروی با اشاره به تلاش برای کاهش وابستگی بودجه به درآمدهای نفتی از احتمال افزایش سهم صنعت نفت در بودجه در نیمه دوم سال جاری خبر داد.

علی مروی، رئیس کمیسیون انرژی در گفت وگو با خبرنگار ایلنا با اشاره به امکان افزایش بودجه پروژه های نفتی در نیمه دوم سال، گفت: بحث اصلی ما جدایی بودجه از نفت و جلوگیری از خام فروشی است و معنای جدایی بودجه از نفت این است که پول نفت در بخش های مولد و زاینده مثل نفت سرمایه گذاری شود.

وی با بیان اینکه در شرایط متعادل طبیعتا سهم نفت از بودجه های نفتی افزایش پیدا می کند، افزود: در زمان تصویب بودجه وضعیت نامناسبی به لحاظ درآمدهای نفتی داشتیم یعنی آن زمان نفت حدود 40 دلار بود نمی شد تصمیم جدی گرفت زیرا بودجه دولت با این درآمد کم قابلیت اجرایی پیدا نمی کرد البته مجلس 70 هزار میلیارد دلار دولت را به 56 هزار میلیارد دلار کاهش داد.

مروی تصریح کرد: این مجوز داده شده که اگر نیمه دوم وضعیت بهتر شود سهم نفت افزایش قابل توجهی از بودجه های نفتی پیدا خواهد کرد و مثل گذشته 25 درصد به میادین مشترک 20 درصد به میادین داخلی تخصیص داده می شود.

وی خاطرنشان کرد: تصمیم بر این است که بتوانیم جایگزین های مناسبی مثل مالیات، صادرات غیرنفتی و کشاورزی در بودجه پیدا کنیم که در این صورت قطعا سهم نفت افزایش پیدا می کند.

کد خبر : ۲۸۲۴۸۶