خبرگزاری کار ایران

وام ۸۰ میلیون تومانی تهرانی ها را خانه دار می کند؟

تسهیلات مسکن کمک به بانک ها است نه مردم

asdasd
کد خبر : ۲۸۲۶۰۸

مصطفی قلی خسروی، کارشناس بازار مسکن با بیان اینکه تصمیم دولت برای افزایش قدرت خرید مردم آن هم پس از گذشت تقریبا یک دهه قابل تقدیر است،‌ گفت: هر چند این حرکت دولت برای خروج بازار از رکود جای تشکر دارد اما این اقدام بیشتر از اینکه به نفع مردم و بی خانه ها باشد به نفع بانک ها بود البته منابع مالی بانک ها هم در سال های اخیر به شدت ضعیف شده بود و نیاز به حمایت داشت.

وزیر راه و شهرسازی به یکی از وعده هایی که از ابتدای ورود به کابینه دولت داده بود جامعه عمل پوشاند و امروز  حساب صندوق پس انداز یکم بانک مسکن برای دریافت تسهیلات ۸۰ میلیونی در تهران، ۶۰ میلیون تومانی برای شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر و ۴۰ میلیون تومانی برای سایر مناطق شهری افتتاح شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛‌ طبق دستورالعمل اجرایی حساب صندوق پس‌انداز مسکن یکم که روز گذشته به تمام شعب بانک مسکن ابلاغ شد؛داقل متوسط موجودی برای وام 80 میلیونی 13 میلیون و 500 هزار تومان در هر دوره 6 ماهه، برای وام 60 میلیونی 10 میلیون تومان در هر دوره 6 ماهه و برای وام 40 میلیونی 6 میلیون و 700 هزار تومان در هر دوره 6 ماهه است و زمان بازپرداخت آن 12 سال (144 ماه) خواهد بود.

هر چند این اقدام وزارت راه وشهرسازی و بانک مرکزی مبنی بر افزایش  وام از 30 به 80 میلیون تومان در کلان شهرها پس از عدم تغییر سقف تسهیلات خرید مسکن در دو دوره دولت نهم و دهم یعنی در 8 سال گذشته در بازار مسکن و افزایش قدرت خرید مردم تاثیر گذار خواهد اما موضوعی که این اقدام دولت در بازار مسکنی که دچار رکود شده کم رنگ کرده میزان سود تسهیلات و رقم اقساط آن است به طوری که برای وام 80 میلیون تومانی قسط ماهیانه برای سال اول چیزی حدود940 هزار تومان است و در سال های سوم و چهارم به بیش از یک میلیون تومان و در سال آخر به چیزی حدود یک میلیون و 600 هزار تومان می رسد و کل سود این تسهیلات چیزی حدود 99 میلیون تومان است. حال اینکه این برنامه وزارت راه و شهرسازی به طرح حمایتی و متخصص دهک های سوم و چهارم کشورمان تعریف شده است و قسط 900 هزارتومانی در سال اول در خوشبینانه ترین حالت چیزی معادل نصف درامد خانواده است.

و در حالی که بانک مسکن به عنوان بانک حمایتی و تخصصی این حوزه سود 14 درصد برای این تسهیلات در نظر گرفته است که سود خرید خانه در کشورهای خارجی چیزی حدود 3 الی 4 درصد است و البته توجیه دولت وزارت راه وشهرسازی این است که سایر بانک ها اجازه اخذ سود 22 درصدی دارند و سود بانک مسکن نسبت به بهره سایر بانک ها برای متقاضیان به صرفه تر است.

با تمام این ضعف ها نمی توان تاثیر افزایش وام خرید مسکن را در افزایش قدرت خرید مردم انکار کرد و دولت معتقد است مردم به جای پرداخت اجاره یک میلیون تومانی اقساط خرید خانه خود را می پردازند اما نکته ای وجود دارد این است که پس انداز مردم یعنی مخاطبان این وام ها در تهیه رهن یک خانه خلاصه می شود بنابراین پس اندازی باقی نمی ماند که ودیعه وام را تامین کنند و از سویی دیگر پروسه خرید با حداقل مبلغ زمان بر خواهد بود و در این بازه زمانی خانواده ها باید مبلغ اجاره خانه ای که در آن ساکن هستند را هم تهیه کنند. کارشناسان بازار مسکن معتقدند؛‌ با وام 80 میلیون تومانی و 40 میلیون تومان ودیعه این وام نمی توان خانه ای خرید اگر هم 100 میلیون تومان پس انداز به آن اضافه شود می توان خانه ای در حاشیه شهر خرید و این عامل حاشیه نشینی مدرن را افزایش می دهد این در حالی است که یکی از مهمترین برنامه های وزارت راه و شهرسازی کنترل حاشیه نشینی است. البته برخی از کارشناسان هم معتقدند اگر این وام ها تاثیر گذار نبودند و متقاضی نداشتند در بازار سرمایه نرخ گذاری نمی شدند و به فروش نمی رسیدند.                 

 وام مسکن به نفع بانک ها تمام می شود

مصطفی قلی خسروی، کارشناس بازار مسکن در گفت و گو با ایلنا با بیان اینکه تصمیم دولت برای افزایش قدرت خرید مردم آن هم پس از گذشت تقریبا یک دهه قابل تقدیر است،‌ گفت: هر چند این حرکت دولت برای خروج بازار از رکود جای تشکر دارد اما این اقدام بیشتر از اینکه به نفع مردم و بی خانه ها باشد به نفع بانک ها بود البته منابع مالی بانک ها هم در سال های اخیر به شدت ضعیف شده بود و نیاز به حمایت داشت.

وی ادامه داد: در هیچ جای دنیا کشورهایی که مانند ایران با معضل مسکن مواجه هستند سود وام های خرید خانه 14 درصد و دوره بازپرداخت ان 12 ساله نیست.

این کارشناس بازار مسکن افزود: منطقی ترین حمایت دولت از مردم برای تامین مسکن ارائه وام هایی با پوشش 80 درصدی هزینه خرید و سود 4 درصد و دوره بازپرداخت 30 ساله است.

قلی خسروی با بیان اینکه قبول داریم که موانعی زیادی در اقتصاد کشورمان برای اجرای چنین سیاست هایی وجود دارد، ادامه داد: در کشورهایی که حمایت های این چنینی از خانه اولی ها می شود نرخ تورم ثابت است و قولنین مالیاتی حاکم اما مسئولان می توانند اقتصاد این کشورها را الگو قرار دهند.

وی با بیان اینکه مخاطبان هدف این برنامه حمایتی دولت حقوق ماهیانه شان چیزی حدود یک تا یک و نیم میلون تومان است،‌ گفت: این تسهیلات هم نسیب سرمایه دارانی می شود که در کار خرید و فروش وام هستند و از انجایی که مصرف پولی ندارند می توانند اقساطش را بپردازند بنابراین خانه می خرند و احتکار می کنند.

این کارشناس بازار مسکن تاکید کرد: رکود مسکن بسیار عمیق تر از چیزی است که بتوان با وام 80 میلیون تومانی بازار مبتلا به آن را درمان کرد و همانطور که وزیر راه و شهرسازی هم اذعان داشت؛‌ 80 میلیون تومان وام نمی تواند جوابگوی کلان شهرها باشد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز