خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی مطرح کرد:

توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر از محل سوخت صرفه‌جویی شده در نیروگاه‌ها

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی گفت: با پرداخت هزینه سوخت صرفه‌جویی شده در نیروگاه‌های حرارتی به تولیدکنندگان انرژی‌های تجدیدپذیر، اقتصاد نیروگاه‌های تجدیدپذیر در کشور شکل خواهد گرفت.

به گزارش ایلنا، هوشنگ فلاحتیان با بیان این مطلب اظهار داشت: در طول 35 سال گذشته سهم تولید برق کشور از انرژی خورشیدی و بادی بسیار ناچیز بوده است؛ درصورتی‌که می‌توان ظرفیت چندین هزار مگاواتی برای استفاده از این انرژی‌ها را در کشور ایجاد کرد.

وی ادامه داد: اگر کسی نیروگاه بادی یا خورشیدی در کشور ایجاد کند و هزینه سوخت صرفه‌جویی شده در نیروگاه‌های حرارتی به وی پرداخت شود، به‌راحتی اقتصاد نیروگاه‌های تجدیدپذیر در کشور شکل خواهد گرفت.

فلاحتیان تصریح کرد: سال‌هاست این مسئله مطرح می‌شود که می‌توان به‌جای اینکه گازوئیل وارداتی یا تولید داخل به‌صورت رایگان در اختیار نیروگاه قرار گیرد و مبلغی که از برق تولید شده دریافت می‌شود، کمتر از سوخت نیروگاهی باشد؛ می‌توان پول صرفه‌جویی شده سوخت را به تولید کننده برق تجدیدپذیر پرداخت کرد.

فلاحتیان تصریح کرد: اگر میزان هزینه‌های هر لیتر یا هر مترمکعب سوخت فسیلی که در نیروگاه مصرف می‌شود، محاسبه شود وآثار زیست محیطی آن را در نظر بگیریم، به ازای هر کیلووات ساعت عددی خواهد شد که اگر آن‌را به تولیدکننده نیروگاه خورشیدی یا بادی پرداخت کنند، حداقل سود آن تخریب نشدن محیط زیست است.

وی افزود: با اینکار وضعیت اقتصادی تولیدکنندگان برق در نیروگاه های خورشیدی یا بادی نیز رونق خواهد گرفت.

کد خبر : ۲۸۲۹۶۵