خبرگزاری کار ایران

۲۷ ماه پس از اولین معامله؛

ارزش معاملات برق در بورس انرژی از مرز 5 هزار میلیارد ریال عبور کرد

asdasd
کد خبر : ۲۸۳۲۱۷

رئیس اداره عملیات بازار بورس انرژی ایران گفت: با احتساب معاملات آخرین روز کاری هفته در بازار مشتقه بورس انرژی، ارزش قراردادهای سلف موازی استاندارد برق از ابتدای آغاز معاملات این کالا در بورس انرژی از مرز پنج هزار میلیارد عبور کرد.

به گزارش ایلنا از پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، محمدحسین عسگری افزود: پس از پایان جلسه معاملاتی آخرین روز هفته، ارزش معاملات برق در بورس انرژی ایران بالغ بر 5 هزار و 28 میلیارد ریال شد.

وی ادامه داد: از 19 اسفند 91 تاکنون با معامله 641,380 قرارداد سلف موازی استاندارد برق در 26,007 نوبت 12,289,989 مگاوات ساعت برق در تابلوی سلف موازی استاندارد بازار مشتقه بورس انرژی ایران معامله شده است.

وی با اشاره به سهم 21 درصدی ارزش معاملات برق طی 52 روز کاری سال 94 از مجموع ارزش معاملات بورس انرژی ایران ابراز امیدواری کرد: با افزایش میزان تأمین اعتبار شرکت های توزیع نیروی برق همچنین افزایش مشارکت شرکت های بازرگانی و خرده فروشی برق و ایجاد شرایط حضور مصرف کنندگان بزرگ تا پایان امسال، حجم و ارزش معاملات برق در بورس انرژی ایران افزایش قابل ملاحظه ای پیدا می کند.

عسگری افزود: در حال حاضر 39 شرکت توزیع نیروی برق، 22 شرکت خصوصی تولید نیروی برق و 4 شرکت خرده فروشی برق مشغول به انجام معاملات این کالا در بورس انرژی ایران هستند.

همچنین این مقام مسوول تعداد کدهای معاملاتی عام صادر شده در بورس انرژی ایران را 32 مورد ذکر کرد و از افزایش حجم معاملات کدهای معاملاتی عام در بورس انرژی ایران خبر داد و گفت: با استفاده از کد معاملاتی عام، شرکت های تولید و توزیع نیروی برق می توانند نسبت به خرید و سپس بازفروش قراردادهای سلف موازی استاندارد طی دوره های معاملاتی اقدام کنند. همچنین شرکت های تولیدکننده برق از این طریق می توانند موقعیت های تعهدی ایجاد شده توسط کد معاملاتی خاص را جبران کنند.

وی درباره آمار آخرین روز معاملات هفته ای که گذشت، گفت: در آخرین روز کاری هفته، 56,640 مگاوات ساعت برق در قالب 2,360 قرارداد به ارزش حدود 30 میلیارد و 6 میلیون ریال مورد معامله قرار گرفت. همچنین ارزش معاملات بازار فیزیکی بورس انرژی ایران نیز در روز جاری بالغ بر 10 میلیارد و 2 میلیون ریال بوده در حالیکه ارزش معاملات ثانویه اوراق سلف موازی استاندارد نفت کوره نیز بالغ بر 5 میلیارد ریال بوده است.

خاطرنشان می شود، مجموع ارزش کل معاملات کالاها و اوراق بهادار مبتنی بر کالا در بورس انرژی ایران از ابتدا تاکنون بالغ بر 28 هزار و 190 میلیارد ریال بوده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز