خبرگزاری کار ایران

فیض‌بخش:

واردات، خودروسازان داخلی را ورشکست و چینی‌ها را پولدار کرد

سال گذشته حرکات هیجانی در ارتباط با خودروهای برقی و هیبریدی را شاهد بودیم که حاصل خوبی برای کشور نداشت.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علیرضا فیض‌بخش، رئیس ستاد حمل و نقل و سوخت در اولین سمپوزیوم بین‌المللی تکنولوژی و فناوری های نوین در حمل و نقل خودروهای هیبریدی و برقی با اشاره به اینکه خودروهای برقی در کشورهای مختلف دنیا به خصوص کشورهای پیشرفته سامان خاصی پیدا کرده، اظهار داشت: در کشور ما به دلایل مختلف روی این خودروها اقدام خاصی صورت نگرفته و پیشرفت چندانی در این زمینه نداشته‌ایم.

وی افزود: سال گذشته حرکات هیجانی در ارتباط با خودروهای برقی و هیبریدی را شاهد بودیم که حاصل خوبی برای کشور  نداشت لذا ستاد سوخت که کار سیاست‌گذاری را به عهده دارد با هماهنگی‌هایی که با پژوهشگاه صنعت نفت داشته کار مشترکی را  تعریف کرده و گزارشی را آماده ارائه به دولت کرده است.

فیض بخش تصریح کرد: ما درصددیم با استفاده از نخبگان بتوانیم کار مطالعاتی را انجام داده  و گزارش کاملی را در جهت ساخت این خودروها تهیه کنیم تا توسعه همه جانبه داشته باشند چرا که در صورت ناقص بودن مطالعات لطمات سنگینی وارد خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه اقدامات هیجان‌زده  خسارات زیادی را به کشور تحمیل می‌کند اظهار داشت: از جمله این خسارات این است که  ما با واردات بی‌رویه خودرو  زیرساخت‌های خودروسازی کشور از جمله مخزن‌سازی داخلی را ورشکست کرده  و مخزن‌سازان چینی را پولدار کردیم زیرا زیرساخت‌ها پیش‌بینی نشده بودند.

رئیس ستاد سوخت و حمل و نقل ادامه داد:  با توجه به مشکلات یاد شده  از  دست‌اندرکاران مختلف دعوت و کار مطالعاتی را آغاز کردیم و از هشت ماه پیش کار در حال شکل‌گیری است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه اگر قرار است از خودروها حمایتی صورت گیرد باید این حمایت همه جانبه باشد، گفت: بعضی مواقع اجازه حمایت داده نمی‌شود و در برخی موارد نیز شرایط برای حمایت فراهم نیست اما اگر قرار است توسعه در صنعت خودروسازی  و  بالاخص خودروهای برقی صورت گیرد باید تمام جوانب را در نظر بگیریم. یعنی باید روی زیرساخت‌ها، واردات و ... کار کنیم تا بتوانیم کار قابل قبولی ارائه دهیم.

کد خبر : ۲۸۳۳۸۲