خبرگزاری کار ایران

رئیس انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت:

کاهش 14 درصدی اعطای تسهیلات به تولیدکنندگان/ درخواست انجمن برای کسب کرسی در دولت

وزارت صنعت در راستای حمایت از توان داخلی کار اساسی انجام نداده است تا جایی که حدود 102 قلم کالا در کشور تولید می‌شود با وجود این وزارت صنعت با تغییر تعرفه‌ها اجازه ورود کالا را به داخل با تعرفه بالاتر می‌دهد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، رضا پدیدار رئیس انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت در نشست خبری با بیان اینکه انجمن سازندگان با در اختیار داشتن یک برنامه استراتژیک و مدون و هماهنگ با نهادهای کارفرمایی توانست فعالیت‌های چشمگیری را در این زمینه داشته باشد، گفت: یکی از شاخص‌های مهم شکل گیری رسمی و تشکل‌های پایدار شاخص اعتماد است.

وی ادامه داد: ضریب شاخص اعتماد در دو دهه 53 تا 73 حدود 54 درصد بوده است و این ضریب از 73 تا 93، کاهش یافته و به 21 درصد رسیده است که این رقم حاکی از آن است که انجمن سازندگان و تولیدکنندگان به دلیل عدم حمایت به مشکلات عدیده‌ای مبتلا هستند.

پدیدار اظهار داشت: بر اساس بررسی‌های کارشناسی انجمن و اتاق بازرگانی تسهیلات بانکی مربوط به تولیدکنندگان تجهیزات صنعت نفت نسبت به سال 92، 14 درصد کاهش یافته است.

 وی با اشاره به اینکه روش‌های سرمایه‌گذاری کاملاً درست نیست و باید شفاف شود، خواستار این شد که انجمن در هیأت‌های اقتصادی دولت کرسی داشته باشد.

رئیس انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت با اشاره به پیشنهاد دیگر این انجمن خاطرنشان کرد: در یک بررسی که در 6 ماه دوم سال 93 صورت گرفت مشخص شد از 1104شرکت شناسایی شده در معاونت ساخت داخل وزارت نفت بیش از 700 شرکت عضو این انجمن هستند یعنی دو سوم شرکت های توانمند را در اختیار داریم .

وی افزود: ما توان تولید میانگین وزنی 70 درصدی کالاهای صنعت نفت را داریم اما فقط از 30 درصد استفاده می شود.

پدیدار تأکید کرد: انجمن باید تقویت مالی شود و سفارش‌پذیری در این انجمن بیش از گذشته صورت گیرد.

وی با بیان اینکه درحال حاضر شاهد افزایش بی‌رویه واردات کالاها هستیم که مشابه داخلی‌شان وجود دارد، افزود: اگر بخواهیم از ظرفیت‌های این صنعت در کشور به صورت بهینه استفاده کنیم باید دولت و وزارت نفت پروژه‌های کلیدی را فعال نماید در غیر این صورت خسارت ملی را به همراه خواهد داشت.

رئیس انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت دلیل وجود ظرفیت های خالی در بخش تولید کشور را واردات بی رویه و فعال نبودن پروژه ها عنوان کرد و گفت: متأسفانه در حالی که پروژه های مهم در صنعت نفت کشور متوقف است، درآمد کشور به جای فعال سازی پروژه ها در تأمین یارانه ها تزریق می شود.

رئیس انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت در خوص لغو تحریم ها و تاثیر آن بر حل مشکلات ساخت داخل تجهیزات صنعت نفت گفت: با رفع تحریم ها معجزه ای رخ نمی دهد؛ ما در مدت تحریم ها توانستیم به توانمندی هایی دست یابیم اما نگرانیم بعد از رفع تحریم ها، حقوق ما حفظ شود و دستاوردها از بین نرود.

وی افزود: تنها 40 درصد از موانع تولید داخلی و رشد اقتصادی کشور به مسائل مبادلات بین کشورها و تحریم ها وابسته است.

وی ادامه داد: برای حمایت از توان داخلی باید توان مالی، تقویت و کالاهای اساسی به این بخش سفارش داده شود در این صورت ضریب رشد اقتصادی به سطح مورد نظر و انتظار خواهد رسید.

پدیدار گفت: اکثر پروژه‌ها به دلیل پرداخت یارانه به هدفمندی تعطیل شده است چرا که منابع صرف توسعه طرح‌ها نمی‌شود بطوری که  در حال حاضر وزارت نفت حدود 5.5 میلیارد دلار به انجمن سازندگان بدهکار است.

وی گفت: روند اجرای قانون کار و فرایند برگزاری مناقصات مناسب نیست و زمان اجرای مناقصات طولانی است و اکثر شرکت‌کنندگان از آن خودداری می‌کنند.

پدیدار با انتقاد از وزارت صنایع، در خصوص افزایش واردات تجهیزات نفتی به کشور گفت: وزارت صنعت در راستای حمایت از توان داخلی کار اساسی انجام نداده است تا جایی که حدود 102 قلم کالا در کشور تولید می‌شود با وجود این وزارت صنعت با تغییر تعرفه‌ها اجازه ورود کالا را به داخل با تعرفه بالاتر می‌دهد.

وی همچنین به اجرا نشدن وندولیست واحد اشاره کرد و گفت: با وجو د اینکه این موضوع به تصویب رسیده هنوز عملیاتی نشده است امیدواریم در برنامه ششم اجرایی شود و حمایت جدی و شفافیت از ساخت داخل در افزایش جایگاه توان داخلی صورت گیرد.

رئیس انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت با اشاره به نظام جایگاه نوآوری در ساخت داخل گفت: دولت باید برنامه خود را به منظور گسترش نظام جامع تحقیق و توسعه در دستورکار قرار دهد و همچنین ضمانت اجرایی برای قانون ارجاع را پیگیری کند.

وی تأکید کرد: توانستیم در شرایط تحریم 10 قلم کالای استراتژیک صنعت نفت را بهینه‌سازی کنیم.

پدیدار گفت: در سال جاری انجمن سازندگان توانست رونمایی 10 قلم از کالای استراتژیک از جمله پیگ هوشمند، پره داغ توربین پمپ حفاری ، کاتالیست برای تولید بنزین یورو 4 و 5 و... را داشته باشد که بزرگترین افتخار انجمن در شرایط تحریم است.

کد خبر : ۲۸۴۲۳۰