خبرگزاری کار ایران

مدیر طرحهای ملی صنایع پتروشیمی خبر داد:

بهره برداری از ٧ طرح پتروشیمی در سال 94

مدیر طرحهای شرکت ملی پتروشیمی از راه اندازی ٦ یا ٧ طرح پتروشیمی در سال ٩٤ با ظرفیت ٢ میلیون و ٧٠٠ هزار تن خبر داد.

به گزارش ایلنا، مرضیه شاهدایی با بیان این که ظرفیت تولید پتروشیمی در سالجاری بیش از ٢ میلیون تن افزایش پیدا می کند، گفت: همچنین در سال ٩٥ حدود هشت طرح با ظرفیت ٥ میلیون و ٨٠٠ هزار تن راه اندازی خواهد شد.

وی به تعداد بالای طرحهای‌ توسعه ای و پیشرفت فیزیکی متفاوت آنها در صنعت پتروشیمی اشاره کرد و گفت: بر اساس برنامه ریزی صورت گرفته این طرحها اولویت‌بندی شده است، به طوری که طرحهای بین ٦٠ تا ١٠٠ درصد در اولویت نخست قرار گرفتند تا نظارت، همیاری و کمک به آنها پیش از بقیه طرحها انجام شود.

شاهدایی با بیان این که طرحهای با پیشرفت ٢٠ تا ٦٠ درصد در اولویت دوم و از یک تا ٢٠ درصد در اولویت سوم قرار گرفتند، تصریح کرد: ٦٠ طرح نیمه کاره صنعت پتروشیمی در مجموع به ٣٣,٤ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز دارد که با بهره برداری از آن، ظرفیت تولید صنایع پتروشیمی دو برابر می‌ شود، به عبارت دیگر ظرفیت تولید پتروشیمی از  ٦٠ میلیون تن کنونی به ١٢٠ میلیون تن در سال افزایش می‌یابد.

مدیر طرحهای این شرکت با بیان این که ٦ طرح پتروشیمی در اولویت دوم و ٣٩ طرح در اولویت سوم قرار دارند گفت: طرحهای اولویت دوم از سال ٩٦ شروع به ورود به مدار می‌کنند و هم اکنون عمدتا فاینانس آنها فعال شده است، اما طرح‌های اولویت سوم با مشکلات اجرایی به خصوص فعال نشدن فاینانس و همین طور رفع تحریم‌ها مواجه هستند.

شاهدایی با بیان این که بیشترین مشکل طرحهای در دست اجرا  پتروشیمی تأمین فاینانس است، گفت:  آورده سرمایه‌گذاران، تأمین خوراک در بالادست، تأمین دانش فنی، تأمین تجهیزات و اقلام و گرفتن خدمات از شرکتهای معتبر خارجی از جمله دیگر مشکلات این پروژه‌هاست که بخشی از آنها به شرایط تحریم باز می‌گردد و امید است با توجه به فضای جدید به وجودآمده بتوانیم جهش دوباره صنعت پتروشیمی ایران را رقم بزنیم.

کد خبر : ۲۸۴۴۴۹