خبرگزاری کار ایران

مدیر پژوهشی تجهیزات خط و پست پژوهشگاه نیرو خبر داد:

خیز ایران برای ورود به جمع ده کشور سازنده سامانه‌های انتقال برق ظرفیت بالا

مدیر پژوهشی تجهیزات خط و پست پژوهشگاه نیرو از خیز ایران برای ورود به جمع ده کشور سازنده سامانه‌های انتقال برق ظرفیت بالا خبر داد.

به گزارش ایلنا، "مجتبی گیلوا نژاد" اظهار کرد: توسعه سامانه‌های انتقال برق با ظرفیت بالا یکی از طرح‌های در دست اقدام در پژوهشگاه نیرو است.

وی افزود: گستردگی جغرافیایی کشور ایران و توسعه آینده سامانه‌های برق در آن در سطح تولید و مصرف برق، نیاز به راه‌اندازی سامانه‌های فوق فشار قوی را در وزارت نیرو ایجاد نمود که پس از آن پژوهشگاه نیرو به عنوان بازوی تحقیقاتی وزارت نیرو فعالیت خود را در این زمینه آغاز کرد.

وی اظهار داشت: پس از بررسی تجربیات کشورهای دنیا و انجام مطالعات تطبیقی، مطالعات تحقیقاتی و بررسی‌های فنی خود را آغاز کردیم و چشم‌اندازی به منظور توسعه خطوط انتقال ظرفیت بالا در افق 1404 متصور شدیم که بر اساس آن جمهوری اسلامی ایران توانایی ساخت صنعتی خطوط انتقال فشار قوی را خواهد داشت.

وی با بیان اینکه پیش از افق 1404 باید گام‌هایی را برداریم تا به اهداف خود در آن زمان برسیم، گفت: هم‌اکنون توانایی خوبی برای ساخت خطوط انتقال تا سطح 400 کیلوولت داریم که تقریبا تمام تجهیزات خط را در ایران تولید می کنیم اما به دلیل اینکه تاکنون سامانه فوق فشار قوی در کشور وجود نداشته، مشاوران و پیمانکاران و سازندگان ما تجربه‌ای در این زمینه ندارند که لازم است با حمایت‌های وزارت نیرو این بخش ها در صنعت برق توانمند شوند تا به اهداف پیشرو خودمان برسیم.
گیلوا نژاد تصریح کرد: بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته تکنولوژی‌های مطرح در سامانه‌های انتقال با ظرفیت بالا طی یک درخت فناوری به طور کامل تشریح و مورد تصویب قرار گرفته است و بنا شد که مرکز ملی توسعه فناوری های سامانه انتقال برق با ظرفیت بالا در محل پژوهشگاه نیرو تاسیس شود که کلیه فعالیت‌های تنظیم‌گری و تسهیل‌گری پیرامون خطوط انتقال ظرفیت بالا را مدیریت می‌کند و برای توسعه آن از ظرفیت شرکت‌ها و پیمانکاران استفاده می‌نماید.

وی با تاکید بر اینکه بر اساس بررسی‌های صورت گرفته ما توانمندی توسعه درون‌زا در بیش از نیمی از فناوری‌های سامانه انتقال فوق فشار قوی را در کشور داریم، گفت: با برنامه‌ریزی صحیح می‌توان بیش از نیمی از فناوری‌های مورد نیاز این سامانه را در این بازه ده ساله کسب کرد، اما برخی از فناوری‌ها هستند که با توجه به عدم جذابیت توسعه فناوری در مورد آنها در درون کشور موضوع خریداری آنها مطرح است.

وی افزود: دسته دیگری از فناوری‌های مورد نیاز در این سامانه به دلیل برخورداری از سطح دانش فنی بسیار پیشرفته به کشور منتقل می‌شود که بدین ترتیب طی این دوران همزمان می‌توانیم به ساخت داخل و انتقال دانش فنی سامانه‌های انتقال فوق فشار قوی روی بیاوریم.

وی با اشاره به این که سامانه‌های EHVAC ، HVDC و ادوات FACTS همگی جزء فناوری‌های سامانه انتقال برق با ظرفیت‌های بالا محسوب می‌شوند، گفت: ما به این فناوری‌ها نیازمندیم و علاوه بر آن بر اساس اسناد بالادستی به ویژه سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در خصوص اقتصاد مقاومتی، وزارت نیرو به توسعه صادرات برق مکلف شده است، بنابراین نیاز داریم که حجم بالایی از انرژی موجود در کشور را به کریدور جنوب- شمال و کشورهای منطقه منتقل کنیم.

وی در خصوص مزایای خطوط انتقال فوق فشار قوی گفت: با ایجاد یک خط انتقال فوق فشار قوی می‌توان حدود 2500 مگاوات توان منتقل کنیم که انتقال این میزان توان با خطوط 400 کیلوولت نیازمند 4 خط انتقال است.

وی با بیان اینکه هزینه ساخت یک خط انتقال EHVAC حدودا 60 تا 70 درصد از ساخت 4 خط 400 کیلوولت کمتر است، گفت: تلفات خط در خطوط انتقال فوق فشار قوی نسبت به خطوط انتقال 400 کیلوولت حدودا بین یک سوم تا یک چهارم کاهش می‌یابد که یک حسن بالایی برای این سامانه‌ها محسوب می‌شود.

گیلوانژاد اظهار داشت: سامانه‌های انتقال فوق فشار قوی نسبت به سایر خطوط انتقال با محیط زیست سازگارتر هستند، چراکه حریم خطوط انتقال فوق فشار قوی نسبت به 4 خط انتقال 400 کیلوولت کمتر است.

وی از طراحی و ساخت یک پایلوت خط انتقال EHVAC در امتداد جنوب به شمال کشور خبر داد و گفت: طی فرآیند احداث و طراحی بخشی از نیازها در داخل و بخشی دیگر نیز از طریق انتقال دانش فنی تامین می‌شود.

مدیر گروه پژوهشی تجهیزات خط و پست پژوهشگاه نیرو طرح‌های خط انتقال را جزو طرح‌های ملی عنوان کرد و گفت: بر اساس سند راهبردی تدوین شده کلیه اقداماتی که لازم است طی افق ده ساله طی شود، به صورت گام به گام پیش‌بینی شده است.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به رشد بالای مصرف برق در کشور، توسعه خطوط انتقال ظرفیت بالا به پایداری شبکه برق کشور و صنعت برق کشور بسیار کمک می‌کند که با احداث این خط کشور ایران نقش تعیین کننده‌ای در صادرات برق به کشورهای منطقه خواهد داشت.

کد خبر : ۲۸۴۹۷۰