خبرگزاری کار ایران

رئیس اتاق ایران در نخستین نشست خود برنامه دوره هشتم اتاق را تشریح کرد؛

ارتقای جایگاه بخش خصوصی با محوریت تشکل گرایی

asdasd
کد خبر : ۲۸۵۱۵۷

نخستین نشست هیات رئیسه هشتم اتاق ایران با توجه به محوریت توسعه تشکل‌ها در رویکرد و برنامه‌های جدید به دیدار صمیمانه بین روسا، اعضای هیات مدیره تشکل‌ها و هیات رئیسه اتاق ایران اختصاص یافت که البته این موضوع با استقبال بی‌نظیر تشکل‌ها و حضور پررنگ آنها روبرو شد.

به گزارش ایلنا از روابط عمومی اتاق ایران، رئیس و هیات رئیسه جدید اتاق ایران با نگاهی متفاوت نسبت به لزوم ارتقای جایگاه تشکل‌ها در اقتصاد کشور، نخستین جلسه خود را به نشستی صمیمانه با نمایندگان تشکل‌های زیرمجموعه اتاق اختصاص دادند تا علاوه بر طرح رویکرد و برنامه‌های جدید، سخنان و دیدگاه‌های آنها را نیز دریافت کنند.

براساس اظهارات محسن جلالپور، رئیس اتاق ایران، حضور پررنگ تشکل‌ها در انتخابات دوره هشتم بیانگر تقویت جایگاه آنها در طول چند سال گذشته است که همین موضوع باید سرفصلی برای آغاز فعالیت‌های جدید با هدف بهتر شدن جایگاه آنها با انگیزه‌ای مضاعف به شمار آید.

وی با تاکید و تعامل بین تشکل‌ها و اتاق ایران، اصلی‌ترین برنامه و هدف در دوره هشتم هیات نمایندگان اتاق ایران را ارتقای جایگاه بخش خصوصی در کشور برشمرد و یادآور شد: اگر در طول این سال‌ها نتوانستیم اتاق و بخش خصوصی را تا آنجایی که باید برسانیم، تنها به این دلیل که از حضور و قابلیت تشکل‌ها غافل بودیم.

جلالپور تصریح کرد: باید زمینه‌ها برای حضور و نقش‌آفرینی تشکل‌ها فراهم شود تا از این طریق شرایط بالندگی بخش خصوصی را به وجود آوریم. امروز متاسفانه به دلیل بی‌توجه‌ها به ظرفیت بخش خصوصی و مجموعه داشته‌های آن با چیزی که باید باشد، فاصله بسیاری دارد. بنابراین اصلی‌ترین برنامه دوره هشتم اتاق ایران را به موضوع تقویت تشکل‌ها اختصاص دادیم.

رئیس پارلمان بخش خصوصی کشور با تاکید بر ضرورت باز شدن مسیر برای حرکت تشکل‌ها و واگذاری امور ملی به آنها و در مقابل بالا بردن حس پاسخگویی تشکل‌ها متناسب با وظایف محوله، عنوان کرد: به طور حتم بخشی از کارهای تحقیقاتی و بین‌المللی که باید از سوی اتاق انجام شود به تشکل‌ها واگذار خواهد شد. البته در قدم نخست باید ظرفیت موجود در هر کدام از تشکل‌ها را شناسایی کنیم.

وی تشریح کرد: برای رسیدن به اهداف و تحقق برنامه‌ها و ارتقای اتاق و در کنار رفع نیاز جامعه، چاره‌ای جز ارزش دادن به تشکل‌ها نداریم؛ باید تشکل‌ها را در امور اجرایی دخیل کرده و حس پاسخگویی را در آنها تقویت کنیم.

وی در ادامه سخنان خود به موضوع انتخابات و حضور موثر و پررنگ تشکل‌ها در این وادی اشاره و تاکید کرد: تشکل‌ها برای نخستین مرتبه با تحرک و پویایی بسیار بالایی در انتخابات هیات نمایندگان و هیات رئیسه حضور داشتند و این می‌تواند نشاندهنده تقویت جایگاه آنها نسبت به دوره‌های قبل باشد. این برای اولین بار است که یک گروه هفت نفره توانست به طور کامل با رأی اکثریت هیات نمایندگان سکان‌داری اتاق را بر عهده بگیرد که این وظیفه ما را دو چندان می‌کند.

بهره‌گیری از تجربیات و دانش تشکل‌ها در حل مشکلات اقتصادی

مسعود خوانساری، نایب رئیس اتاق ایران نیز بر ضرورت حمایت بیشتر و بهتر از تشکل‌ها و تقویت جایگاه آنها تاکید کرد و گفت: در اتاق تهران نیز به این موضوع توجه جدی شده و در تلاش هستیم که با کمک آنها گروه نمایندگان اتاق که در جلسات و کمیسیون‌های مختلف مجلس و دولت حضور می‌یابند، آگاهی بیشتری نسبت به مسائل پیدا کنند.

وی تصریح کرد: به طور قطع با کمک این شیوه می‌توانیم از تداوم چالش‌ها و معضلات موجود در اقتصاد کشور جلوگیری کرده و جایگاه بخش خصوصی را ارتقا دهیم.

دوره هشتم دوره تشکل‌هاست

پدرام سلطانی، نایب رئیس اتاق ایران با بیان این نکته که نام دوره هشتم باید دوره تشکل‌ها در نظر گرفته شود، عنوان کرد: متناسب با حضور تشکل‌ها درا نتخابات، اتاق باید در این دوره در کنار تشکل‌ها و تشکل‌ها نیز در کنار اتاق شرایط متفاوتی خلق کنند.

وی ادامه داد: در دوره گذشته افزایش تعداد تشکل‌ها مورد توجه بود که خوشبختانه اقدامات جدی در همین راستا صورت گرفت. این اعتماد به نقش تشکل‌ها سرمایه‌ای استثنایی است که با جدی گرفتن آن و تقسیم کار بین اتاق و تشکل‌ها به حل مشکلات بخش خصوصی می‌انجامد.

نایب رئیس اتاق ایران در ادامه به شکل‌گیری فدراسیون‌ها و کنفدراسیون‌ها اشاره کرد و گفت: یکپارچه‌سازی و ساماندهی تشکل‌ها قدرت آنها را بالا می‌برد و این گونه می‌توانند مدیریت‌کننده چانه‌زنی‌های بخش خصوصی با دولت باشند.

اعتماد کافی به کار تشکلی وجود دارد

کیوان کاشفی عضو هیات رئیسه اتاق ایران با تاکید بر این مطلب که اعتماد کافی به کار تشکلی در اتاق ایران وجود دارد، تصریح کرد: در دوره هفتم هیات نمایندگان اتاق ایران ساماندهی تشکل‌ها براساس قانون بهبود مستمر محیط کسب‌وکار آغاز شد و نتیجه آن تحرک بسیار خوب تشکل‌ها در زمان انتخابات بود که همین موضوع امیدواری‌ها را نسبت به ادامه مسیر افزایش می‌دهد. بنابراین در دوره هشتم اتاق ایران اعتماد کافی نسبت به کار تشکلی وجود دارد تا آنجا که هیات رئیسه جدید اتاق ایران برنامه خود را به ارتقای جایگاه بخش خصوصی با محوریت تشکل‌ها اختصاص داده‌اند.

تحقق اهداف اتاق به هم‌افزایی تشکلی نیاز دارد

هومن حاجی‌پور مدیرکل امور تشکل‌های اتاق ایران با اشاره به برنامه‌های مطرح شده از سوی هیات رئیسه جدید اتاق، توضیح داد: طبق برنامه تدوین شده در دوره هشتم، 10 بند به توسعه تشکل‌ها مربوط می‌شود که این بیانگر میزان اهمیت حضور و نقش آنها در تقویت جایگاه بخش خصوصی است.

وی با اشاره به اینکه در دوره هشتم مردی با نگاهی تشکلی و بازرگانی خوشنام، ریاست اتاق را بر عهده گرفته است، تشریح کرد: هیات رئیسه دوره هشتم اتاق ایران همگی دیدگاه تشکلی داشته به همین ترتیب توسعه تشکل‌ها را اصل و محور برنامه‌های خود قرار دادند؛ هر چند این ماموریت‌ها و رویکردها به هم‌افزایی، انسجام و همکاری تشکل‌ها با اتاق ایران نیاز دارد.

مطالبه‌گری تشکل‌ها را جدی بگیرید

محمدرضا بهرامن، نایب رئیس خانه معدن ایران با تاکید بر این نکته که اتاق باید مطالبه‌گری تشکل‌ها را جدی بگیرد، گفت: ظرفیت اتاق، مشاوره است و تشکل‌ها در این رابطه توان بالایی دارند، بنابراین اتاق باید برای بهبود جایگاه خود توجه بیشتری نسبت به تشکل‌ها داشته باشد.

این فعال اقتصادی ادامه داد: فراموش نکنیم که اگر بخواهیم اتاق از ظرفیت تشکل‌ها بهره بگیرد باید از نظر کارشناسی و دانش روز خود را مجهز کنیم تا بدین ترتیب پاسخگوی نیازهای موجود باشیم. زمانی که تشکل‌های قوی و کارشناس در هر حوزه وجود داشته باشد انگیزه اتاق و حتی سایر بخش‌ها در کشور برای استفاده از پتانسیل تشکل‌ها بیشتر می‌شود و بدین‌ترتیب خوراک مطالبه‌گری اتاق از تشکل‌ها فراهم می‌گردد.

هم‌افزایی و بازنگری در امور تشکل‌ها ضروری است

محمدمهدی رئیس‌زاده، دبیرکل انجمن صنایع نساجی ایران با اشاره به قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار و وظایفی که براساس آن بر عهده اتاق گذاشته شد، تشریح کرد: اتاق موظف شد که بازنگری در تشکل‌ها داشته باشد و در راستای ایجاد تشکل‌هایی که جای آنها خالی است، اقدام کند. هم‌افزایی و بازنگری در این رابطه بسیار اهمیت دارد.

وی یادآور شد: در بحث تشکل‌ها به نگاه ملی نیاز داریم و باید در آن منافع ملی را در نظر بگیریم. هم‌افزایی تشکل‌ها باعث می‌شود تا صدای واحد از هر بخش شنیده شود. و این روند حرکت در صنعت، تولید و خدمات را سرعت می‌بخشد؛ باید تشکل‌ها را باز تعریف کرده و نقش آنها را پررنگ‌تر سازیم.

خرسندی تشکل‌ها از ارایه مدون برنامه‌ها توسط هیات رئیسه

بهزاد محقق حضرتی، رئیس هیات مدیره انجمن شرکت های مهندسی و پیمانکاری نفت، گازو پتروشیمی، خاطر نشان کرد: اینکه هیات رئیسه دوره جدید درهمین ابتدای کار برنامه‌های خود را به صورت مدون در اختیار تشکل‌ها قرار داد نشان دهنده حضور افرادی برنامه محور در رأس امور است که جای خوشحالی دارد.

وی در ادامه سخنان خود به برنامه‌های دولت و کنترل تورم و بی‌توجهی آن نسبت به موضوع رکود اشاره کرد: در شرایط رکود تکیه بر مالیات راه‌حل درستی نیست، برای همین اتاق باید با نگاه کارشناسی خود دولت را از ادامه این مسیر باز دارد چرا که رویکرد فعلی دولت برای اقتصاد کشور خطرناک است.

تاکید بر تقویت بنیه کارشناسی اتاق

امیدملک عضو هیات مدیره انجمن کشتی‌رانی و خدمات وابسته کشور، در خصوص اظهارات دولت مبنی بر لزوم دریافت نظرات بخش خصوصی در تصمیم‌گیری‌های خود، عنوان کرد: دولت بارها تاکید کرده است که برای سیاست‌گذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌های خود از نظرات بخش خصوصی بهره می‌گیرد اما متاسفانه این موضوع از سوی مدیران کل اجرایی نمی‌شود.

این فعال اقتصادی با تاکید بر تقویت بنیه کارشناسی اتاق توضیح داد : اگر توان کارشناسی و دانش نمایندگان اتاق در جلسات کمیسیون‌های مجلس و دولت افزایش پیدا کند، بخش خصوصی می‌تواند نقش‌آفرینی خود را در تدوین برنامه‌ها و سیاست‌های دولت بهتر و بیشتر کند.

کلید کار در برون‌سپاری و دادن میدان عمل به تشکل‌هاست

کاوه زرگران، دبیرکل انجمن های صنایع غذایی ایران، هیات رئیسه دوره هشتم را برآمده از تشکل‌ها دانست و اظهار امیدواری کرد که این هیات رئیسه بتوانند در عمل خواسته‌های بخش خصوصی را برآورده کنند.

وی با بیان این نکته که تشکل‌ها نقش تعیین‌کننده‌ای در انتخابات این دوره هیات نمایندگان و هیات رئیسه داشتند، گفت: خوشبختانه تشکل‌ها در طول چند سال گذشته به بلوغ رسیده و حال باید دوره کمال خود را طی کنند، برای رسیدن به این منظور بحث برون‌سپاری و دادن میدان عمل به تشکل‌ها می‌تواند تاثیر بسزایی داشته باشد.

دبیرکل انجمن های صنایع غذایی ایران، ادامه داد: تشکل‌ها در اجرای همایش‌ها و نمایشگاه‌های حوزه‌های مربوط به خود توانایی و پتانسیل لازم را دارند بنابراین اتاق می‌تواند با فراهم کردن زمینه‌ها، شرایط را به گونه‌ای ایجاد کند که تشکل‌های هر حوزه، نمایشگاه‌های مربوط را برگزار کنند.

این فعال اقتصادی حضور نمایندگان تشکل‌ها در سفرهای رسمی رئیس اتاق را یکی دیگر از لازمه‌های رشد و تعالی تشکل‌ها در اقتصاد کشور ارزیابی کرد و افزود: رئیس جدید اتاق ایران در دوره نایب رئیس خود اقدامات بسیار خوبی در راستای بهبود جایگاه تشکل‌ها انجام داد و شورای راهبردی تشکل‌ را به وجود آورد، بنابراین پیشنهاد می‌کنیم که در دوره هشتم نیز این راه ادامه پیدا کرده و شورا با ترکیب جدیدی فعالیت‌های خود را پیگیری کند.

موازی‌کاری تشکل‌ها منجر به ریزش اعضای آنها می‌شود

سید علی محمد ابوئی مهریزی عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان مولیبدن ایران، در رابطه با لزوم حرکت تشکل‌ها به سمت کیفیت‌گرایی، توضیح داد: باید نگاه خود را نسبت به تشکل‌ها از حالت کمیتی به کیفیتی تبدیل کنیم. متاسفانه برخی از تشکل‌ها امروز در شرایط بد اقتصادی قرار دارند و به همین دلیل شاهد ریزش اعضای آنها هستیم. تشکل‌ها به حمایت‌های خاصی نیاز دارند و اتاق باید اقدام به بازنگری و پایش آنها کند.

اتاق ایران تنها مرجع ثبت تشکل‌های اقتصادی باشد

شاهرخ ظهیری، نماینده کانون انجمن صنایع غذایی در هیات نمایندگان اتاق ایران، اصلاح قانون اتاق را موضوع فراموش شده در دوره‌های گذشته برشمرد و تاکید کرد: امیدوارم در دوره هشتم، اصلاح قانون اتاق که باید یکی از مهمترین رویکردهای هیات رئیسه باشد، عملیاتی شود.

وی یادآور شد: برای ساماندهی به وضعیت تشکل‌ها باید تشکل‌های اقتصادی تنها در اتاق ایران به ثبت برسد، در غیر این صورت انسجام‌بخشی و جلوگیری از موازی‌کاری تشکل‌ها اقدامی غیرممکن خواهد بود.

فرایند تشکلی به دانش و اطلاعات روز نیاز دارد

آرش نجفی، رئیس انجمن بهینه‌سازی مصرف انرژی ایران با اشاره به این موضوع که فرایند تشکلی نیازمند اطلاعات و دانش روز است، عنوان کرد: در حال حاضر تفکر تشکلی وجود دارد اما دانش و اطلاعات مربوط به حق و حقوق تشکل‌ها نیازمند به روز رسانی و آموزش است که متاسفانه این موضوع مورد غفلت قرار می‌گیرد.

این فعال اقتصادی تاکید کرد: تشکل‌ها باید پشتوانه کافی داشته باشند و بدانند که جایگاه آنها در احقاق حق‌شان کجاست که این موضوع به آموزش نیاز دارد.

بخش خصوصی توان رقابت با دولت را ندارد

یعقوب انتصاری نماینده اتحادیه صنایع هوایی و فضایی ایران در هیات نمایندگان ایران، موانع و مشکلات و قوانین زائد را عاملی برای توفق رشد بخش خصوصی در کشور ارزیابی کرد و گفت: دولت یک رقیب قدرتمند برای بخش خصوصی است و همین موضوع امکان ادامه حرکت از بخش خصوصی در فضای اقتصادی کشور را می‌گیرد.

این فعال اقتصادی تصریح کرد: حضور تشکل‌ها در حوزه‌های مختلف ارزش‌افزوده بالایی را به دنبال دارد و در حقیقت بخش خصوصی از توان بالایی در تولید ارزش افزوده برخوردار است اما زمانی که دولت به عنوان یک رقیب در مقابل بخش خصوصی قدرت‌نمایی می‌کند، تشکل‌ها و فعالان اقتصادی توان ادامه حضور در عرصه تولید و صنعت را ندارند.

تدوین راهبرد ملی کیفیت برنامه‌ای برای ارتقای کیفیت تولیدات داخلی

فرزین انتصاریان، رئیس انجمن مدیریت کیفیت ایران، ماموریت تشکل‌ها را ماموریتی ملی دانست و گفت: در حال حاضر مشکل عمده‌ای که با آن دست و پنجه نرم می‌کنیم، غیررقابتی بودن محصولات تولیدی از نظر کیفیت با تولیدات سایر کشورها است. برای این منظور نیازمند تحول کیفی در محصولات هستیم. تدوین راهبرد ملی کیفیت برنامه‌ای است که برای حل این مشکل از سوی انجمن مدیریت کیفیت مطرح شده است. بنابراین از همه تشکل‌ها می‌خواهیم برای تهیه این راهبرد ما را یاری کنند.

جایگاه دولت و بخش خصوصی نیازمند بازتعریف است

فرهاد فزونی رئیس انجمن متخصصین صنعتی ایران با بیان این نکته که اتحادیه‌ها و انجمن‌ها می‌خواهند در مراحل تصمیم‌سازی حضور داشته باشند تا از این طریق نظرات خود را به گوش مسوولان برسانند، تشریح کرد: برای رسیدن به این هدف در قدم اول دولت باید معنای بخش خصوصی را درک کند؛ امروز دولتمردان از لزوم مشارکت بخش خصوصی در امور اجرایی سخن می‌گویند اما در کنار آن اقدام به قیمت‌گذاری می‌کنند که این نشان می‌دهد که هنوز تعریف درستی از بخش خصوصی در کشور وجود ندارد.

وی ادامه داد: در کنار این بخش خصوصی نیز باید دولت به درستی تعریف کند و بداند که دولت نیز تنها برای رسیدگی به امور بخش خصوصی ایجاد نشده است. در واقع بازتعریف جایگاه دولت و بخش خصوصی می‌تواند ما را در رسیدن به نتیجه و هدف مورد نظر کمک کند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز