خبرگزاری کار ایران

شتاب در بخش فراساحل فازهای 20 و 21

اجرای پروژه فراساحل فازهای ۲۰ و ۲۱ میدان گازی پارس جنوبی با شتاب قابل توجهی در دست اجراست. دست‌اندرکاران اجرای این پروژه فراساحلی در شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی ایران، اجرای بخش دریایی این فازها را در چهار جبهه گسترده کاری به طور موازی در دست انجام دارند.

به گزارش ایلنا و به نقل از روابط عمومی شرکت مهندسی وساخت تاسیسات دریایی ایران، انجام عملیات کشش خط لوله فازهای ۲۰ و ۲۱ ، عملیات لوله گذاری دریایی فاز ۲۱، انجام عملیات لوله‌گذاری خشکی این فازها،‌ نصب ملحقات سازه‌های دریایی و نهایتا ساخت عرشه های سنگین فازهای ۲۰ و ۲۱ در یارد خرمشهر، چهار جبهه کاری گسترده را در بخش دریایی فازهای ۲۰ و ۲۱ پارس جنوبی تشکیل می‌دهد.

لوله گذاری دریایی

مدیر پروژه فازهای ۲۰ و ۲۱ پارس جنوبی در شرکت IOEC با بیان اینکه اجرای عملیات شورپول (کشش خط لوله از دریا به خشکی) فاز ۲۰ از نیمه دوم خرداد ماه امسال آغاز شده است و دست اندرکاران پروژه اجرای این عملیات را تا کیلومتر ۷/۵ ادامه دادند، گفت: پس از اتمام عملیات شورپول این فاز، انجام عملیات کشش خط لوله فاز ۲۱ از تاریخ ۱۷ خردادماه آغاز شد و پس از پایان این عملیات، ادامه لوله گذاری معمول خط لوله این فاز (۲۱ ) در دستور کار قرار گرفت که هم‌اکنون بالغ بر ۱۷ کیلومتر از آن لوله گذاری شده است.

بر اساس آخرین گزارش‌های ارائه شده، طول خط لوله فاز ۲۱  پارس جنوبی ۱۰۳ کیلومتر است که اجرای آن به زمانی حدود ۲ تا دو نیم ماه نیاز دارد. همچنین پس از پایان عملیات لوله گذاری فاز ۲۱  اجرای این عملیات به طول ۹۶ کیلومتر برای فاز ۲۰ انجام خواهد شد.

گفتنی است، شرکت ترانشه (یکی از شرکت های زیر مجموعه تاسیسات دریایی ایران) عملیات شورپولینگ فازهای ۲۰ و ۲۱ را در دست اجرا داشته است.

افشاری همچنین بارگیری لوله های پروژه خط لوله دریایی فازهای ۲۰ و ۲۱ را در خرمشهر از فعالیت های در دست اجرای تیم پروژه دانست و گفت: بارگیری بالغ بر ۴۸۰۰ شاخه لوله (نزدیک به ۵۹ کیلومتر)  از مجموع ۱۶ هزار و ۷۹۸ شاخه لوله ۳۲ اینچ و به همین میزان خط لوله ۴ اینچ در فازهای یاد شده انجام شده است که  روند بارگیری از یارد خرمشهر به سمت محل پروژه همچنان ادامه دارد.

لازم به ذکر است، بالغ بر ۱۲ بارج انجام عملیات بارگیری لوله های فازهای ۲۰ و ۲۱ پارس جنوبی را در دست اجرا دارند.

لوله گذاری خشکی

دست اندرکاران اجرای پروژه فراساحل فازهای ۲۰ و ۲۱ پارس جنوبی همچنین  انجام عملیات لوله‌گذاری خشکی این فازها را به موازات بخش دریا در دست اجرا دارند. گفتنی است، انجام عملیات مقدماتی مانند تسطیح زمین، شناسائی عوارض زیر سطح، بارگیری و حمل خط لوله خشکی از اقدامات مقدماتی این بخش از کار بوده که با روند مناسبی انجام شده است.

مدیر پروژه فازهای ۲۰ و ۲۱ پارس جنوبی همچنین از آغاز نخستین جوشکاری خط لوله خشکی این فازها از ابتدای تیرماه امسال خبر داد و گفت: دو خط لوله خشکی فازهای ۲۰ و ۲۱ پارس جنوبی که گاز این میدان را از خط ساحلی به پالایشگاه منتقل می‌کند؛ بالغ بر ۱۲ کیلومتر است.

نصب ملحقات دریایی

با نصب چهارمین سه پایه مربوط به فازهای ۲۰ و ۲۱ پارس جنوبی در روز ۲۸ خردادماه،  نصب کلیه سه پایه‌های این فازها به پایان رسید. دست اندرکاران اجرای این پروژه فراساحلی، نصب ملحقات این فازها را که شامل ۴ جکت با شمع‌ها، ۴ عرشه سه پایه، ۲ پل و ۲ سازه مشعل (به وزن ۲۲۴۰ تن با احتساب شمع ها) می‌شود به عنوان سومین جبهه کاری این پروژه در دست اجرا دارد.

به گفته مدیر پروژه فراساحلی فازهای ۲۰ و ۲۱ در شرکت تاسیسات دریایی ایران، در حال حاضر

سازه مشعل و پل ارتباطی میان سکوهای میانی و مشعل  این فازها نیز در موقعیت نصب قرار دارند که براساس برنامه ریزی های انجام شده، نصب کلیه متعلقات این فازها تا ۴ روز آینده به پایان می‌رسد.

ساخت عرشه های سنگین در خرمشهر

گفتنی است، در حال حاضر پروژه فراساحل فازهای ۲۰ و ۲۱ پارس جنوبی از پیشرفت ۲۲/۷۲ درصدی برخوردار است. همچنین براساس آخرین آمار ارائه شده، ساخت سکوهای این فازها نیز هم‌اکنون از پیشرفت ۷۹ درصدی برخوردار است، این در حالی است که بخش لوله‌گذاری این فازها نیز بالغ بر ۵/۶۷ درصد پیشرفت دارد.

براساس این گزارش، در حال حاضر، ساخت سکوی فاز ۲۱ این میدان مشترک بالغ بر ۵/۷۳ درصد پیشرفت دارد. همچنین ساخت عرشه‌های فاز ۲۰ این میدان نیز با پیشرفت بالغ بر ۶۵ درصد مراحل ساخت خود را می‌گذراند.

 هدف از طرح توسعه فازهای ۲۰ و ۲۱ میدان پارس جنوبی، تولید روزانه ۵۰ میلیون مترمکعب گاز طبیعی برای تزریق به شبکه سراسری، ۷۷ هزار بشکه مایعات گازی، ۴۰۰ تن گوگرد و سالانه ۱/۱ میلیون تن گاز مایع برای صادرات و یک میلیون تن اتان برای تامین خوراک صنایع پتروشیمی می باشد. گفتنی است، شرکت‌های مهندسی و ساختمان صنایع نفت بخش پالایشگاه و شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی ایران در بخش دریا به عنوان پیمانکار این پروژه شناخته می‌شوند. مهندسی، ‌تدارکات، تهیه، ساخت، نصب و راه اندازی سکوها و خطو لوله دریایی فازهای ۲۰ و ۲۱ پارس جنوبی؛ شرح کار این شرکت را در این پروژه تشکیل می‌دهد. لازم به ذکر است؛ شرکت تاسیسات دریایی، نصب جکت فاز ۲۱ این میدان را در اسفندماه سال ۹۰ و همچنین نصب جکت فاز ۲۰ را در اسفندماه سال ۹۱ به انجام رسانده است.

کد خبر : ۲۸۵۲۵۶