خبرگزاری کار ایران

مسئول دفتر عراق در سازمان توسعه تجارت ایران در گفتگو با ایلنا :

صادرات 685 میلیون دلاری کالا به عراق / افزایش تعرفه واردات به عراق پس از ماه رمضان

در حال حاضر دولت عراق اعلام کرده در سال 2015 و پس از ماه رمضان قصد دارد تعرفه های واردات را بین 5 تا 15 درصد افزایش دهد که این اقدام به دلیل کسری بودجه نفتی این کشور است، البته پیش از این و از سال 2010 کشورعراق قصد افزایش نرخ تعرفه ها را داشت اما به دلایل مختلف آن را به تعویق انداخته بود.

مجید قربانی فراز ، در گفتگو با خبرنگار ایلنا با اشاره به میزان تجارت خارجی ایران و عراق در 2 ماهه اول سال، اظهار داشت: طی دو ماهه ابتدای سال 94 حدود 685 میلیون دلار صادرات کالا در قالب مواد غذایی، محصولات ساختمانی به خصوص سیمان و ... به عراق انجام شده و رقمی به ارزش 5 میلیون دلار نیز واردات قراضه و ضایعات صورت گرفته است.

وی افزود: این در حالی است که در دو ماهه ابتدای سال 93 میزان صادرات به عراق رقمی به ارزش 1 میلیارد دلار بوده و این کاهش به دلیل مسائل امنیتی و اجتماعی عراق بوده است.

قربانی فراز تصریح کرد: چند شرکت همچنان کالاهای صادراتی ایران را مورد بازرسی قرار می دهند و گواهی انطباق صادر می کنند که متاسفانه عملکرد مطلوبی هم تاکنون نداشته اند و کنترل این شرکت ها مورد رضایت عراق نیست.

وی ادامه داد: در حال حاضر دولت عراق اعلام کرده در سال 2015 و پس از ماه رمضان قصد دارد تعرفه های واردات را بین 5 تا 15 درصد افزایش دهد که این اقدام به دلیل کسری بودجه نفتی این کشور است، البته پیش از این و از سال 2010 کشورعراق قصد افزایش نرخ تعرفه ها را داشت اما به دلایل مختلف آن را به تعویق انداخته بود.

قربانی فراز در خاتمه گفت: بهتر است تجار و بازرگانان به دنبال بازارهای جذاب و پر رونق تر دیگری باشند.

کد خبر : ۲۸۵۲۶۱