خبرگزاری کار ایران

فاضلی خطاب به رییس مجلس:

قانون نظام صنفی کشور توسعه گرا نیست

asdasd
کد خبر : ۲۸۵۴۹۶

رییس اتاق اصناف ایران با اشاره به چالش های حوزه اصناف، گفت: عدم ارتباط صحیح بین بنگاه های بزرگ و کوچک چالش عمده ای است که پیش روی اصناف قرار گرفته است.

به گزارش ایلنا، علی فاضلی در مراسم روز ملی اصناف که با حضور رییس مجلس شورای اسلامی و وزیر صنعت،معدن و تجارت، معاون حقوقی ریییس جمهوری و تعدادی از نمایندگان مجلس برگزار شد، تصریح کرد: چنانچه بخواهیم تولید در کشور رشد کند باید توزیع سازمان یافته تری داشته باشیم که متاسفانه این سازماندهی هنور در کشور شکل نگرفته است.

وی سپس خطاب به رییس مجلس شورای اسلامی، گفت: از سال 1350 قانون نظام صنفی چند بار تغییر کرده اما امروز قانون نظام صنفی کشور یک قانون توسعه محور و توسعه گرا نیست و بیشتر به کار روزمرگی می پردازد.

رییس اتاق اصناف ایران با بیان آنکه از مجلس شورای اسلامی تقاضا داریم این نگاه را هرچه سریعتر تغییر دهند، تصریح کرد: قانون نظام صنفی کشور در راستای اقتصاد مقاومتی تنظیم نشده به طوری که بخش بیشتری از نارسایی ها را بر اصناف تحمیل کرده است.

فاضلی ادامه داد: در شرایط فعلی متاسفانه مردم در بخش های مختلف اقتصادی حضور جدی ندارند چرا که زمینه حضور آنها فراهم نشده بنابراین مجلس باید در جهت رفع موانع کسب و کار و تولید تدابیر جدی اتخاذ کند.

وی با بیان آنکه اصناف در چهار حوزه اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و امنیتی تاثیرگذار هستند، اظهار داشت: در حوزه اقتصادی 2 میلیون و 173 هزار واحد صنفی دارای پروانه کسب و 750 هزار واحد بدون پروانه حضور دارند که 45 درصد آنها در صنوف توزیعی، 22 درصد در صنوف تولیدی و 33 درصد در مجموعه خدمات و خدمات فنی در کشور فعالیت می کنند.

فاضلی با بیان اینکه مجموعه اصناف کشور در یک هزار و 850 رسته صنفی فعال هستند، گفت: خانواده عظیم اصناف که در مجموع 8 هزار و 300 اتحادیه صنفی سازماندهی شده اند، یکی از مدنی ترین نهادهای کشور به شمار می آیند.

رییس اتاق اصناف ایران، اضافه کرد: اصناف در حوزه صادرات سهم 500 میلیون دلاری را به خود اختصاص داده اند و اگر ظرفیت مجموعه اصناف را در نظر بگیریم سالانه 2 میلیارد دلار کالا و خدمات توسط این مجموعه صادر می شود.

وی با بیان اینکه حدود هفت میلیون شغل در مجموعه اصناف ایجاد شده است، گفت: براساس آمار رسمی، دولت برای ایجاد یک شغل، باید 160 میلیون تومان هزینه کند، در حالیکه این بخش 7 میلیون شغل در اقتصاد ایران ایجاد کرده است.

فاضلی با تاکید بر اینکه اکثر سازمان ها و ساختارهای خیریه کشور از مجموعه اصناف شکل گرفته است، ادامه داد: در بخش سیاسی نیز اگرچه اصناف در گروه بازی ها و کارهای سیاسی و سیاسی بازی دخالت نکرده اند؛ ولی یکی از تاثیرگذارترین نیروهای سیاسی به شمار می روند که تحت امر رهبر معظم انقلاب هستند که امروز نیز در حمایت از ولایت و رهبری کم نمی گذارند.

فاضلی اظهار داشت: در حوزه سیاسی بیشترین کاری که اصناف انجام می دهد، هماهنگی با دولت است که اکنون نیز تعامل دولت و اصناف نیز در سطح بسیار خوبی شکل گرفته است، البته دولت فعلی نیز در بکارگیری این نیروی عظیم در جریان سازی ها به خصوص در سیاستگذاری ها، نقش عمده ای ایفا کرده است.

رییس اتاق اصناف ایران همچنین با اشاره به چالش های حوزه اصناف، گفت: عدم ارتباط صحیح بین بنگاه های بزرگ و کوچک چالش عمده ای است که پیش روی اصناف قرار گرفته است.

به گفته وی، کاری که در مجموعه اصناف برای رفع این معایب انجام گرفت، هماهنگی و همدلی بین اتاق اصناف و بازرگانی و تعاون است تا بتوانیم این چالش را برطرف کنیم.

وی با بیان اینکه در بحث ایجاد اشتغال نیز سه اتاق بازرگانی، تعاون و اصناف می توانند کمک حال دولت باشند، خاطرنشان کرد: برخی از چالش ها دست بنگاه ها نیست؛ بلکه بحث سیاستگذاری در حوزه دولت و مجلس می تواند حلال این مشکلات باشد.

فاضلی با تاکید براینکه به نظر می رسد افزایش مستمر هزینه های تولید در کشور، کمر تولید را شکسته است، افزود: از سوی دیگر، آنچه تسهیلات برای تولید از سوی بانک در نظر گرفته شده، سود بانکی 20 درصدی دارد، اما هزینه های مترتب بر تولید 30 تا 35 درصد است که این روند به طور قطع به رشد تولید نمی انجامد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز