خبرگزاری کار ایران

رئیس اتاق ایران در حضور رئیس جمهور:

اتاق ایران برنامه ای جامع متناسب با رسالت خود فراهم آورده است

asdasd
کد خبر : ۲۸۵۶۳۶

رئیس اتاق ایران در نشست اعضای اتاق بازرگانی و اصناف با رئیس جمهور که در سالن اجلاس سران برگزار شد با تاکید بر این نکته که اقتصاد ایران با چالش‌های بسیار جدی مواجه است که مهمترین آنها تحریم، پایین‌بودن قدرت رقابت‌پذیری و رشد منفی بهره‌وری است، تصریح کرد: ایران اسلامی با داشتن منابع طبیعی فراوان و متنوع، وسعت و موقعیت راهبردی بی‌همتا، نیروی انسانی انبوه و پیشینه غنی تاریخی، متاسفانه از لحاظ تولید ملی و درآمد سرانه، جایگاه رضایت‌بخشی ندارد.

به گزارش ایلنا، محسن جلال پور، رئیس پارلمان بخش خصوصی با اشاره به چالش‌های بسیار جدی اقتصاد ایران تاکید کرد: مهمترین معضلات تحریم، پایین‌بودن قدرت رقابت‌پذیری و رشد منفی بهره‌وری است. اگر به شاخص هایی چون رتبه رقابت‌پذیری یا  درآمد سرانه ایران در جهان بنگریم، احساس رضایت نمی کنیم. چنین وضعیتی شایسته ملت ایران نبوده و باید هر چه زودتر تغییر کند.

وی بیکاری و رکود کنونی را چالش های ویژه اقتصاد ایران دانست و ادامه داد: این دو پدیده جامعه را آبستن بحران‌های اجتماعی و سیاسی کرده است وباید با نگرانی بدان نگریست. خاورمیانه نشان داده که قابلیت تبدیل مشکلات معیشتی به بحران های ملی را نباید دست کم گرفت.

رئیس اتاق ایران خاطرنشان کرد: باید تلاش هوشمندانه دولت در پیشبرد همزمان "تشنج زدایی از روابط خارجی" و "ساماندهی اقتصاد"  را ستود و از صمیم قلب خواستار توفیق آنها در هر دو عرصه بود. می دانیم راهی سخت و طولانی پیش روست که چاره ای جز گذر سخت کوشانه از آن نیست. در طی این طریق ما پشت سر رهبری و دولتمان ایستاده ایم.  در این عرصه اتاق ها یار و همراه دولت خواهند بود.

جلال پور در ادامه با نگاهی به روند مذاکرات هسته ای توضیح داد: در ماه‌های اخیر که مذاکرات ایران با شش قدرت بزرگ جهانی به نتایجی مثبت و امیدوارکننده رسیده است در پیش‌بینی آینده اقتصادی ایران، توصیفاتی مانند «شیری خفته که بیدار می‌شود.» یا «ظهور یک ببر نفتی» بکار می‌رود. مطالعات نشان می دهد از بین صد شرکت اول جهان حدود 60 شرکت، ایران را در بین ده هدف بازار خود قرار داده اند.

وی افزود: می گویند ایران همان ترکیه است که البته نفت وگاز و حتی منابع و امکانات بیشتری دارد. نباید تردید کرد که قابلیت‌ها و امکانات کم‌نظیر درون و پیرامون مرزهای ایران، در همکاری و مشارکت با جهان خارج، اجازه خواهد داد تا ایران به جایگاهی شایسته و بالاتر از ترکیه دست یابد و به قدرت اول اقتصادی منطقه غرب آسیا تبدیل شود.

رئیس پارلمان بخش خصوصی یاداور شد: می دانیم اتاق ایران باید گام‌هایی فراتر از نقش‌های سنتی بردارد تا این گذار در مسیر صحیح هدایت شود. امروز اتاق ایران رسالتش را دریافته و هدفمند و مصمم برنامه ای جامع برای انطباق ظرفیت اتاق با نیازهای امروز ایران فراهم آورده است.

جلال پور با اشاره به تهیه کتابچه ای از خلاصه برنامه های اتاق برای دوره هشتم،تصریح کرد: تیم هفت نفره حاضر در انتخابات اتاق ایران برنامه خود را تهیه و عرضه کرد و اعضای هیات نمایندگان هر هفت نفر را در کارزار انتخاباتی برگزیدند. رای به ما بیش از هر چیز رای به این برنامه بوده است.

گفتنی است که هیئت رئیسه جدید اهداف مشخصی برای بازسازی توانایی های مرکزیت اتاق ایران تعریف کرده است. تصویب قانون جدید اتاق، گسترش همکاری با اتاق تعاون و اصناف، ایجاد مرکز آمار و اطلاعات، ایجاد مرکز ملی رتبه بندی و ارتقای مرکز مطالعات اتاق به جایگاه اتاق فکر اول اقتصادی ایران از اهداف این فصل است.

بخش دوم این برنامه بر توان افزایی در اتاقهای استانی تمرکز دارد. جلال پور در این خصوص تاکید کرد: رویکرد تفویض اختیار به استانها موضوعی مدبرانه است. امروز غالب اتاقهای استانی تعامل جدی با استانداران دارند. شوراهای گفتگوی استانی که یادگار گرانسنگ دکتر نهاوندیان است ، در عمل به ابزار ارزشمند توسعه استانی  و صحنه تعامل فعالان اقتصاد مردمی و  مدیران حاکمیتی تبدیل شده است.

رئیس پارلمان بخش خصوصی بخش سوم برنامه را تقویت تشکل های اقتصادی برشمرد و افزود: حرفه ای کردن تشکل ها، آموزش مدیران تشکلی، تعریف مکانیسم های مانع از موازی کاری و تداخل و تقویت بخش بین المللی تشکلها از اعم محورهاست. از منظر ما تقویت تشکل ها ی تخصصی ایرانی ، شاخص ترین رمز توفیق اتاق در ایفای نقش ملی خود خواهد بود.

برنامه دوره هشتم اتاق بخش دیگری هم دارد که متوجه اتاقهای مشترک و عرصه بین المللی است. رئیس اتاق ایران در رابطه با این بخش نیز تشریح کرد: نظامات قانون بین الملل به اتاق، پتانسیل نقش آفرینی عظیمی داده است. ما در قیاس با همسایگانی چون ترکیه و امارات ، کمتر به استفاده ازاین توانایی پرداخته ایم. امیدوارم دوره هشتم را علاوه بر دوره تشکل ها، دوره نشاط بین المللی اتاق در راستای اهداف کلان ملی بشناسیم. تمام توان خود را برای پشتیبانی از سیاست خارجی هوشمند دولت و افزودن یک بال قوی اقتصادی بر پیکر سیمرغ دیپلماسی ایرانی،  بکار خواهیم گرفت.

وی ادامه داد: بخش نهایی برنامه اتاق متوجه بهبود فضای کسب و کار است. پیگیری اصلاح و بروز رسانی قوانین سه گانه مالیات، تامبن اجتماعی و امور گمرکی از اعم اهداف این فصل است. ما در این کار، دولت، به ویژه وزیر اقتصاد و وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی را در کنار خود می بینیم. می دانیم مثلث کاری خوبی با دولت و مجلس برای این حرکت ملی مبارک قابل تشکیل است. با اتکا به روابط حرفه ای گسترده مان، کاتالیزور چنین تعاملاتی خواهیم بود.

رئیس اتاق ایران، اذعان کرد: اتاق، دولت را در کوچک سازی و چالاک سازی صادق و جدی می داند. این جز با سپردن تصدی گری دولت به نهادهای مردمی چون اتاقها و تشکلهای ملی ممکن نیست.

وی در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد: باید دو جریان فرهنگی شکل دهیم. اول جریان فرهنگی در مدیران رده میانی حاکمیت در باور به لزوم خروج دولت از تصدی گری و تمرکزش بر سیاست گذاری و رگولاتوری جریان اقتصاد و دوم جریان فرهنگی در اتاقها ، تشکل ها و بنگاه ها برای ایفای نقش موثر در ارکستر بزرگ اقتصاد ایران؛  اتاق باید  کارشناس تر ، حرفه ای تر و تواناتر شود.این محتاج کار سخت در پتانسیل سازی و اصرار و ممارست دولت در واگذاری تصدی ها و حمایت از بازی دادن اتاق و تشکلها است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز