خبرگزاری کار ایران

رئیس اتحادیه صنف مصالح ساختمانی تهران:

توزیع مصالح ساختمانی در سال گذشته بیش از 30 درصد افت کرد

ما در سال 93، 70 میلیون تن سیمان توزیع کردیم که 20 میلیون تن آن صادر شده و 50 میلیون تن در سطح کشور مصرف داخلی بوده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، اسماعیل کاظمی پیش از ظهر امروز در جمع تعدادی از اعضای هیات مدیره تهیه و توزیع مصالح‌فروشان تهران اظهار داشت: توافق فی‌مابین اتاق اصناف ایران و سازمان مالیاتی در خصوص مالیات صنوف مورد رضایت ما نیست البته شاید این توافق برای برخی از صنوف قابل استفاده باشد که آن هم با ارائه مستندات قابل اثبات خواهد بود اما برای صنف ما غیر ممکن است.

وی افزود: در سال جاری و سال 93 به طور اعم ساخت و ساز و خرید مصالح به شدت کاهش داشته و خرید مصالح ساختمانی در حد تعمیرات مسکن بوده است که این موضوع حکایت از رکود در ساخت وساز و خرید مسکن دارد.

کاظمی با بیان اینکه براساس آمار بانک مرکزی در سال گذشته 40.2 درصد کاهش ساخت و ساز داشته ایم گفت: در  سال 93 میزان پروانه ای که صادر شده نیز نسبت به سال 92 کاهش چشمگیری داشته است، به گونه‌ای که این میزان در تهران 49.6 درصد بوده که نسبت به سال 92 با افت 50 درصدی در میزان صدور پروانه ساختمانی مواجه بوده ایم.

وی ادامه داد: همچنین در بخش توزیع مصالح ساختمانی در شهر تهران در سال گذشته 31.68 درصد کاهش داشته‌ایم.

وی ادامه داد: از هزار واحد صنفی خرده‌فروش مصالح ساختمانی تعداد زیادی از آنها غیر فعال شده‌اند و اعمال مالیات 8 تا 18 درصدی می‌تواند منجر به خروج بیشتر  ازصنف ما شود.

کاظمی تصریح کرد: تعدادی از اعضای ما که در سال 92 به عنوان نمونه 10 میلیون تومان مالیات پرداخت کرده‌اند با توافق 18 درصدی میزان پرداختشان بیشتر خواهد شد و نسبت به سال 92 باید تا 33 درصد بیشتر مالیات بپردازند.

وی تصریح کرد: ما در سال 93، 70 میلیون تن سیمان توزیع کردیم که 20 میلیون تن آن صادر شده و 50 میلیون تن در سطح کشور مصرف داخلی بوده است.

کاظمی خاطرنشان کرد: یکی از کارخانجات سیمان در تهران به نام یک شرکت خارجی سیمان می‌فروشد و هیچ نام و نشانی نیز از آن به ثبت نرسیده است و دارایی باید از این شرکت بخواهد که تولیدات خود را در اختیار چه کسانی قرار می‌دهد؟

وی گفت: مالیات واحدهای صنفی ما از پایه یک میلیون تومان به بالاست و سود فروش ما تنها 10 درصد است.

وی همچنین در مورد استفاده از صندوق‌های مکانیزه گفت: در مهرماه سال 93 استفاده از صندوق‌های مکانیزه به واحدهای صنفی ابلاغ شد اما بسیاری از اعضای صنف ما سوادشان در حد خواندن و نوشتن است و یا بی‌سوادند و باید فردی را به عنوان صندوقدار استخدام کنند که آن هم هزینه خود را می‌طلبد.  ضمن اینکه به جز این هزینه‌های آب، برق، گاز و سایر هزینه‌ها نیز را باید متحمل شوند و این به نظر ما تنها هزینه سربار برای واحدهای صنفی است.

در ادامه مصطفی شکوری‌گرکانی یکی از اعضای صنف مصالح ساختمانی تهران گفت: اگر عدد مالیاتی که به ما اعلام می شود واقعی است چرا زمانی که به مدیران بالادستی دارایی مراجعه می‌کنیم هرکدام تا 2 میلیون تومان از مالیات ما کسر می‌کنند؟

وی ادامه داد: هم‌اکنون تا 40 درصد از صدور پروانه ساختمانی افت کرده و در حالی که دولت مدعی کاهش نرخ تورم است اما رکود همچنان وجود دارد ! این در حالی است که درآمد ما پایین آمده و ما باید هزینه بیشتری بابت مالیات بپردازیم.

وی افزود: هم اکنون دلالان سیمان این محصول را با قیمت پایین‌تر در بازار می‌فروشند و همین موضوع باعث شده تا ما نتوانیم رقابتی داشته باشیم و سودی کسب کنیم.

وی گفت: هم‌اکنون 3 هزار و هفتصد واحد از صنف ما غیر فعال شده اند و 300 واحد نیز در شرف غیر فعال شدن هستند.

کد خبر : ۲۸۵۷۱۵