خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر راه و شهرسازی:

حفظ معماری ایرانی اسلامی کم هزینه تر ازایجاد فرهنگ معماری جدید است

asdasd
کد خبر : ۲۸۵۹۱۲

معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی گفت: تلاش برای حفظ و احیای معماری سنتی ایرانی و اسلامی بسیار مهمتر و کم هزینه ‎تر از ایجاد فرهنگ معماری جدید است.

به گزارش ایلنا از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، پیروز حناچی با اشاره به اقدامات وزارت راه و شهرسازی برای توسعه معماری ایرانی ـ اسلامی در ساخت و سازها، افزود: معاونت معماری و شهرسازی دو وظیفه عمده را در حوزه اقدامات جاری و اقدامات ترویجی انجام می دهد به طوری که در اقدامات جاری، این معاونت، دائما برای نقاط مختلف کشور طرح هایی را تهیه، بازبینی و پس از تصویب برای اجرا به شورای شهر و استانداران ابلاغ می کند که مبنای اجرا و پیگیری حقوقی در همه شهرها است.

وی یادآور شد: برای مثال در صورت بروز مشکلات بین شهرداری و مالکان که منجر به ورود قوه قضاییه می شود مصوبات شورای عالی معماری و شهرسازی ملاک دستگاه قضا خواهد بود.

معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی به اقدامات ترویجی این معاونت در ارزیابی کیفیت امور شهرها در درازمدت اشاره کرد و افزود: اقدامات ترویجی و تصمیمات معاونت معماری و شهرسازی تاثیرات بلندمدتی بر کیفیت امور شهرها می گذارند که در بلندمدت کیفیت امور شهری را بهبود می بخشد و در واقع نظم و انضباط شهری و معماری همسو با فرهنگ ایرانی اسلامی و منطبق با دانش بین المللی از دستاوردهای اقدامات ترویجی این معاونت است.

وی همچنین به گسترش سریع شهرها در نیم قرن اخیر اشاره کرد و با بیان تفاوت دیدگاه در حفظ داشته های میراثی بین ایران با سایر نقاط دنیا، گفت: در تمام دنیا، تلاش بر این است که میراث معاصر حفظ شود، حتی اگر این میراث، کارخانه ای قدیمی در دل شهرها باشد زیرا آن مکان در وهله نخست، بخشی از تاریخچه و پیشینه شهر است و در مرحله بعدی به عنوان عقبه ای تاریخی، فرهنگی، اجتماعی و میراثی برای آیندگان محسوب می شود که نشانی از گذر تاریخ بر بخش های مختلف و حتی بخش های صنعتی دارد، در حالی که در کشور ما وضعیت حفظ داشته های تاریخی دستخوش نوسانات فراوانی شده است.

به گفته معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی، نگاه و تلاش کشورها به آثار به جای مانده از گذشته، نگاهی از نوع فرصت است و این نوع نگاه در تمام دنیا به یک جریان تبدیل شده است.

حناچی با اشاره به تجربیات خوب ایران در زمینه تبدیل فضاهای مراکز قدیمی به مراکز فرهنگی، هنری، آموزشی و حتی اقتصادی به پیشینه فرهنگسرای بهمن، خانه هنرمندان و دانشگاه هنر تبریز که در ابتدا سلاخ خانه، پادگان و کارخانه چرم بودند اشاره کرد و افزود: تلاش بر این است که این فرصت ها را غنیمت دانسته و از آنها محافظت کنیم، اینها بخشی از سرمایه و ثروت ملی محسوب می شوند.

وی در بخشی از سخنان خود با تاکید بر موفقیت مکان هایی که با اقتصاد فرهنگ اداره می شوند از تجربه خوب شهرداری تهران در تبدیل فضاهای قدیمی همچون زندان قصر به فضای فرهنگی نام برد و افزود: اقدامات ترویجی شورای عالی معماری و شهرسازی به دلیل تغییر مدیریت ها منسجم نبوده و بخشی از فعالیت ها نیز در دوره هایی رها شدند، لذا در حال حاضر معاونت معماری و شهرسازی به دنبال انسجام بخشیدن و پیگیری تشویقی سیاستگذاری هایی است که تدوین می کند.

معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی با اشاره به عقبه فرهنگی ایران در زمینه معماری چه پیش از اسلام و چه پس از آن، گفت: بناها و معماری باقی مانده از دوران قبل از ورود اسلام، بناهای فاخر و حکومتی همچون تخت جمشید، کاخ سروستان، کاخ اردشیر است و از زندگی مردم نشان زیادی باقی نمانده است در حالی که از دوره ایلخانی و صفوی به بعد، آثار اجتماعی تاریخی فراوانی باقی مانده اند که نشان از گذر تاریخ بر اجتماع ایران دارند.

به گفته دبیر شورای عالی معماری و شهرسازی، ایران در دنیا با تنوع اقلیمی و برخورد عقلانی نسبت به شرایط محیطی و فرهنگی شناخته می شود که بخش عمده ای از این نگاه به معماری کشور مربوط است.

وی افزود: توجه به اقلیم و برخورد عقلانی با شرایط، ویژگی معماری قدیم ایران و به عبارتی معماری ایرانی اسلامی است که نمونه های آن در شهرهایی همچون یزد، کاشان، زواره، اردستان، نایین و ابیانه قابل مشاهده هستند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز