خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان تهران:

بخش کشاورزی از بی‌نظمی بزرگی رنج می‌برد

قانونگذار به سازمان اختیار داده که با تخلفات در حوزه حرفه‌ای و صنف برخورد شود و از ورود افراد غیر متخصص در حوزه کشاورزی جلوگیری شود.

رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان تهران گفت: زیر ساخت های لازم برای اجرای قانون تمرکز فراهم نشده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علیرضا بزرگی در نشست خبری که به مناسبت سالروز تاسیس سازمان نظام مهندسین کشاورزی و منابع طبیعی برگزار شدگفت:  با قانون تمرکز انتظار می‌رفت تمام اعتبارات، ساختار، نیروها به وزارت جهاد کشاورزی منتقل شود، در حالی که چنین اتفاقی نیفتاد و این قانون به صورت نیم بند اجرا می‌شود.

وی افزود: وزارت جهاد کشاورزی به تازگی در حال شکل دهی معاونت بازرگانی است که به نظر ساختار بسیار کاملی ندارد، چرا که طبق اصل 44 باید برخی امور به بخش خصوصی واگذار شود.

بزرگی هدف سازمان نظام مهندسی را حمایت از تشکل های مختلف عنوان کرد و افزود: این سازمان چتر حمایتی برای همه تشکل‌هاست و هدف حمایت از آنهاست.

وی در خصوص ورود  سازمان نظام مهندسی به بازار اظهار داشت: سازمان در مقوله بازار به معنای واقعی ورود نداشته است؛ این اشکال به دستگاه‌های متولی که فضا را برای سازمان نظام مهندسی باز نکردند و به کاهلی خود سازمان برمی‌گردد که در این زمینه آنچنان که لازم بوده و جزء وظایفش بوده است ورود نکرده است؛ باید با کمک خود تشکل‌های تخصصی بازار را تنظیم کنیم، در حالی که در خصوص تشکل‌هایی که باید در حوزه بازار ورود پیدا کنند خلاء است.

رئیس سازمان نظام مهندسی و منابع طبیعی استان تهران گفت: اگر بخواهیم با نگاه غیر فنی و سنتی به بازار نگاه کنیم، دوباره همان نتایج را می‌گیرم، بلکه باید بخشی از وظایف واگذار شود.

وی با اشاره به وجود افراد تحصیلکرده در حوزه اقتصاد کشاورزی، گفت: در حوزه اقتصاد کشاورزی تحصیل‌کرده‌های فراوانی وجود دارد که باید از دانش آنها بهره گرفت.

رئیس سازمان نظام مهندسی و منابع طبیعی استان تهران تاکید کرد: مهندسین کشاورزی عضو سازمان جزو خدمات این سازمان هستند و با آمدن نظام مهندسی گیاه پزشک، مهندس مکانیزاسیون معنا پیدا کرده است.

بزرگی اظهار داشت: قانونگذار به سازمان اختیار داده  که با تخلفات در حوزه حرفه‌ای و صنف برخورد شود و از ورود افراد غیر متخصص در حوزه کشاورزی جلوگیری شود.

وی با بیان اینکه منابع در بخش کشاورزی محدود است، اظهار داشت: یکی از اشکالات این است که به کشاورز نگاه اقتصادی نمی‌شود و باید نگاه معیشتی در این حرفه را کنار گذاشت.

رئیس سازمان نظام کشاورزی و منابع طبیعی تصریح کرد: عدم استفاده درست از منابع طبیعی به این دلیل است که نگاهمان به استفاده از منابع یک نگاه مهندسی نیست.

وی افزود: براساس قانون هر فردی که قصد اخذ مجوز برای دامپروری، شیلات، گلخانه، قارچ و طیور را دارد باید از سازمان نظام مهندسی مجوز بگیرند که البته به این مجموع در حال اضافه کردن صنایع غذایی هم هستیم.

بزرگی تصریح کرد: سازمان نظام مهندسی یک سازمان مستقل قانونی است و زیر مجموعه وزارت جهاد کشاورزی نیست.

وی افزود: در قانون تاسیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی قانونگذار اهداف و وظایف بسیاری را متصور شده و قرار شده که ما در حوزه کشاورزی ورود یابیم و این بخش را نظامند کنیم.

رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی بیان داشت: بخش کشاورزی از بی‌نظمی بزرگی رنج می‌برد و خروجی آن بهره‌وری پایین از منابع انسانی و پایه است.

وی افزود: ضایعات بسیار بالا، مشکلات زیست محیطی از جمله مشکلات این بخش است.

گفتنی است ؛ در این مراسم  روسای دو سازمان  نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان تهران با سازمان بسیج مهندسین کشاورزی و منابع طبیعی استان تهران تفاهم‌نامه‌ای با هدف به کارگیری نیروهای متخصص بخش کشاورزی و منابع طبیعی و برگزاری دوره‌های آموزش و همایش‌های تخصصی امضا شد .

کد خبر : ۲۸۶۰۰۹