خبرگزاری کار ایران

ایران در لیست سفید کنوانسیون دریانوردی STCW ابقاء شد

مدیرکل استانداردها، آموزش و گواهینامه‎های‎ دریانوردی سازمان بنادرو دریانوردی از ابقاء ایران در لیست سفید کنوانسیون STCW تا پنج سال آینده خبر داد.

به گزارش ایلنا، حسین میرزایی اظهار کرد:‌کنوانسیون بین المللی استانداردهای آموزش،صدور گواهینامه و نگهبانی دریانوردان (STCW ) در سال 1978 با هدف یکسان سازی و معرفی یک الگوی واحد و جدید به عنوان حداقل استانداردهای آموزشی دریانوردان به تصویب رسید.

وی با بیان اینکه کنوانسیون STCW یکی از مهمترین کنوانسیون های مصوب سازمان بین المللی دریانوردی (IMO) محسوب می شود گفت : ایران در سال 1375 به این کنوانسون ملحق شده است.

وی یکی از اهداف کنوانسیون STCW را آموزش موثر و یکسان دریانوردان شاغل در بخشهای مختلف تجاری ناوگان بین المللی و همچنین پیشگیری از بروز حوادث و سوانح دریایی ناشی از خطای انسانی اعلام کرد و افزود: با رخداد تحولات مهم در صنعت حمل و نقل دریانوردی ،اصلاح جامع این کنوانسیون مورد توجه قرار گرفت به طوری که این کنوانسیون در دو مرحله مورد بازنگری قرار گرفت.

مدیرکل استانداردها،آموزش و گواهینامههای دریانوردی سازمان بنادرو دریانودی افزود:این کنوانسیون یکبار در سال 1997 ( 1375 ) لازم الاجراشد و مرحله دوم بازنگری آن نیز که از سال 2008 شروع شده بود در نهایت با تصویب اصلاحیه آن در سال 2010 در مانیل فیلیپین نهایی شد.

میرزایی با بیان اینکه اصلاحات و تغیرات گسترده ای در بخش ضمیمه کنوانسیون و آیین نامه مربوطه در اصلاحیه 2010 مانیل مصوب شد گفت:این اصلاحیه بر مبنای پذیرش ضمنی از اول جولای 2011 پذیرفته شدو بایداز اول ژانویه 2012(90/10/11 )لغایت اول ژانویه 2017 (95/10/11)برای کلیه کشورهای عضو از جمله ایران به صورت مرحله ای اجرا شود.

مدیرکل استانداردها ،آموزش و گواهینامه های دریانوردی سازمان بنادرو دریانوردی در ارتباط با اقدامات ایران افزود: سازمان بنادرو دریانوردی نیز به عنوان متولی این بخش و در استای وظایف و مسئولیت های خود، نسبت به تدوین و بازنگری دستورالعمل های مروبط به این اصلاحیه اقدام و مفاد آن را در کشور اجرایی کرده است.

وی با اشاره به تدوین و بازنگری بیش از 180 عنوان دستورالعمل با حجم بیش از شش هزار صفحه در مهلت مقرر و اجرای آن افزود: در راستای اجرای کنوانسونSTCW و آییننامه مربوطه، دولت های عضو کنوانسیون باید در دوره های پنح ساله نسبت به اجرای ممیزی مستقل در کشور و ارسال گزارش مربوطه به دبیرکل سازمان بین المللی دریانوردی اقدام کنند تا پس از بررسی در پنل تخصصی از میزان انطباق آن با مفاد الزامات بین المللی اطمینان حاصل شود.

به گفته میرزایی، در صورت تایید این گزارش، نام کشور در لیست سفید کنوانسیون STCW درج می شود تا کشورهای عضو بتوانند به روند آموزش دریانوردی ،برگزاری آزمون و صدور گواهینامههای شایستگی و مهارت دریانوردی ادامه دهند.

میرزایی با بیان این‌که از آنجاکه تاریخ و زمان مقرر برای اجرای ممیزی مستقل ایران، آگوست سال 2014 تعیین شده بود به مارین تایمز گفت: بنابراین بلافاصله پس از اجرای اصلاحیه 2010 مانیل در کشور و طبق برنامه زمانبندی شده بازنگری و تدوین مجدد کلیه دستورالعملهای جاری و مصوب سازمان(108 دستورالعمل مصوب) در دستورکار قرار گرفت.

وی اضافه کرد: با درنظر گرفتن اینکه دستورالعمل های مصوب باید به IMO ارسال شود، طرح از دی ماه 92 شروع شد و نهایتا تا پایان شهریور 1393 به طول انجامید به طوری که در نهایت 85 عنوان از دستورالعملهای فوق با حجمی بیش از 1444 صفحه فارسی و 2777 صفحه انگلیسی مجددا مورد بازنگی قرار گرفت و جایگزین دستورالعملهای قبلی شد.

وی ادامه داد: با اتمام بازنگری دستورالعمل ها، اجرای مرحلهای فرایند ممیزی مستقل آغاز شد به نحوی که در پایان آذر سال 93 به صورت موفقیت آمیز و با حداقل عدم انطباق تکمیل شد.

میرزایی افزود: بسته آموزشی ایران که حاوی دستورالعمل های بازنگری شده و مصوب سازمان بنادر و همچنین گزارش نتایج ممیزی بود در دی ماه 93 به دبیرکل سازمان بیت المللی دریانوردی ارسال شد.

وی ادامه داد: براساس گزارش رسمی اولیه و دریافتی از اجلاس اخیر کمیته ایمنی دریانوردی) (MSC95 که در مقر IMO برگزار شد اعلام شد که بسته آموزشی ایران در همان ماه جهت بررسی و اعلام نظر به پنل تخصصی Competent Person) ) ارجاع و این پنل نیز در اسفند 93 بدون ثبت هیچ گونه عدم انطبلاق ،مفاد آن را تایید و به دیبیرکل IMO گزارش کرد.

میرزایی با بیان اینکه دبیرکل IMO نیز در اردیبهشت 94 با تایید مجدد کارشناسیهای به عمل آمده توسط پنل تخصصی، آن را به کمیته ایمنی دریانوردی جهت صحهگذاری و ابلاغ ارجاع کرد افزود: در نهایت این کمیته در سوم ژوئن سال 2015 برابر با 13 خردادماه سال جاری ضمن صحه گذاشتن بر تمامی فرایندهای قبلی ،اعلام کرد که ایران تمامی الزامات مندرج در کنوانسیون STCW و آییننامه آن را کاملا رعایت کرده است.

مدیرکل استانداردها،آموزش و گواهینامههای دریانوردی سازمان بنادرو دریانوردی ادامه داد:به این ترتیب نام کشور عزیزمان ایران برای سومین بار و برای پنج سال آینده در لیست سفید کنوانسیون STCW ابقا شد.

کد خبر : ۲۸۶۱۵۲